هدف‌گذاری یونیلیور: تولید بستنی بدون شیر، مایونز،سویا و جلبک

شرکت یونیلیور اعلام کرده تمرکز تولیدات خود را به‌جای گوشت بر محصولاتی همچون بستنی بدون شیر، مایونز و سویا و جلبک معطوف خواهد کرد.

کد خبر : 56070 تاریخ انتشار:۱۳۹۹/۰۹/۰۸ - ۱۳:۰۳

پایگاه اطلاع رسانی نوش آنلاین دلایل زیادی وجود دارد برای اینکه جهانیان به‌طور روزافزون به سمت محصولات گیاهی روی می‌آورند، موج تازه‌ای که افراد زیادی از نسل جدید را هم درگیر خودکرده است. برخی از افراد به دلیل آنکه به حمایت از حیوانات روی آورده‌اند برخی دیگر برای حفظ سلامتی خود و خانواده‌شان و عده‌ای نیز به خاطر دغدغه‌های زیست‌محیطی و حفظ طبیعت با این موج همراه شده‌اند. این روند باعث ایجاد بازارهای جدید برای مشتریان خاص شده است. بسیاری از شرکت‌ها با درک این موقعیت به سمت تولید محصولات بر پایه گیاهان حرکت کرده‌اند. یونیلیور یکی از این شرکت‌ها است.
شرکت یونیلیور قصد دارد فروش سالانه محصولات تهیه‌شده از گیاهان جایگزین گوشت و لبنیات را طی ۵ تا ۷ سال آینده به یک میلیارد یورو برساند. هدف این غول محصولات مصرفی بسیار فراتر از فروش ۲۰۰ میلیون یورویی کالاهای تهیه‌ شده از گیاهان، جایگزین گوشت و لبنیات در سال‌جاری است.

یونیلیور اعلام کرد برند «وجترین بوچر» به معنای قصاب گیاهی که دو سال پیش خریداری کرده «به‌صورت انفجاری» در حال رشد است. هانکه فابر، رئیس بخش غذایی یونیلیور که در سال ۲۰۱۹ میلادی فروشی بالغ‌بر ۳/ ۱۹ میلیارد یورو برای این شرکت انجام داد، گفت: «اینکه جهان بفهمد چگونه می‌توانیم به‌جای این ‌همه پروتئین حیوانی که در حال حاضر مصرف می‌کنیم، بیشتر از غذاهایی استفاده کنیم که از گیاهان تهیه ‌شده بسیار عالی است. به‌ این‌ ترتیب ممکن است بتوانیم مانع نابودی کره زمین شویم.»

یونیلیور تمرکز تولیدات خود را به‌جای گوشت بر محصولاتی همچون بستنی بدون شیر، مایونز و سویا و جلبک معطوف خواهد کرد. با این روش یونیلیور سعی دارد از پروتئین‌های گیاهی برای شبیه‌سازی طعم و بافت گوشت استفاده کند و در عین ‌حال نیز انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش ‌دهد. فابر گفت: «من فکر می‌کنم ما در بازار در حال رشد محصولات جایگزین گوشت و لبنیات در ابتدای راه هستیم. سهم بازار این محصولات نسبت به بازار گوشت و لبنیات در حال حاضر خیلی کم است. در پیشرفته‌ترین کشورها سهم این بازار حدود ۵ درصد است که تخمین زده می‌شود در آینده به ۵۰ درصد برسد. ما خود را برای این بازار آماده می‌کنیم.»

به گفته کارشناسان این صنعت، شرکت‌های چندملیتی در حال ورود به این عرصه هستند و این موضوع احتمالا باعث خواهد شد که محصولات تهیه‌ شده از گیاهان به قیمت ارزان‌تری عرضه شوند. فرانک میتلوئنر، استاد علوم دامی در دانشگاه دیویس کالیفرنیا گفت: «شرکت‌های بزرگ در حال ورود به این عرصه هستند که باعث خواهد شد تحرکات عظیمی در این صنعت رخ دهد.» فابر گفت: «یونیلیور با استفاده از سویا محصولی شبیه گوشت تولید می‌کند و همچنین به دنبال استفاده از مواد مغذی ریز جلبک از طریق مشارکت با متخصصان شرکت انگلیسی آلجنویتی است. زیرا جلبک‌ها نقش مهمی در تامین تغذیه ما در آینده خواهند داشت.» وی در ادامه افزود، سویا باعث جنگل‌زدایی نمی‌شود. یونیلیور متعهد شده است تا سال ۲۰۲۳ میلادی مسائل مربوط به جنگل‌زدایی را از زنجیره تامین خود حذف کند.

بنا بر برآوردهای شرکت یورومانیتور انتظار می‌رود محصولات جایگزین گوشت در سال جاری به صنعتی ۲۱ میلیارد دلاری در جهان تبدیل شوند که در آن صورت رشد ۱۳ درصدی خواهند داشت، درحالی‌که محصولات جایگزین شیر به ۹/ ۱۶ میلیارد دلار خواهد رسید که نسبت به سال گذشته افزایش ۵درصدی خواهد داشت. مصرف این نوع محصولات در طول ایام همه‌گیری افزایش‌ یافته است. شرکت تحلیل داده‌ای بازار «نیلسن» اعلام کرده است، فروش محصولات جایگزین گوشت در انگلستان در سال‌جاری منتهی به ۵ اوت نسبت به سال قبل ۵/ ۶۱درصد و در ایالات‌متحده بالغ‌بر ۱۴۰ درصد افزایش ‌یافته است. یونیلیور همچنین اعلام کرد تولید ضایعات غذایی در عملیات جهانی خود را تا سال ۲۰۲۵ میلادی، پنج سال زودتر از برنامه قبلی خود، به نصف کاهش می‌دهد.

یونیلیور، یک شرکت چندملیتی بریتانیایی – هلندی است. این غول کالاهای مصرفی دارای محصولات متنوعی شامل موادغذایی، آب‌نبات، غلات صبحانه، نوشیدنی‌های انرژی‌زا، غذای کودک، نوشابه، بستنی، چای، قهوه، غذای حیوان خانگی، آب مظروف، آبمیوه، آدامس، پیتزای منجمد، تست‌های بارداری، مواد تمیزکننده، محصولات زیبایی و مراقبت‌های شخصی، محصولات بهداشتی، درمانی و دارویی است.

نظر شما