فروش بیسکویت نصف شد

قیمت بیسکویت از ۵۰۰تومان تا ۶۵هزار تومان و کمی بالاتر برای انواع بسته‌های بیسکویت پذیرایی و آنهایی که ویژگی خاصی دارند، متغیر است.

کد خبر : 55107 تاریخ انتشار:۱۳۹۹/۰۷/۳۰ - ۱۴:۰۱

پایگاه اطلاع رسانی نوش آنلاین روزنامه همشهری نوشته: گذشته از جهش خوبی که صنایع غذایی کشور در یک دهه گذشته از خود نشان داده‌اند، تولید شیرینی، شکلات و البته بیسکویت به‌طور ویژه و قابل توجهی در ایران پیشرفت داشته و تنوع بسیار زیاد اقلام موجود در ویترین‌ها و قفسه‌های سوپرمارکت‌ها هم این موضوع را تأیید می‌کند. از لحاظ کیفیت نیز بسیاری از محصولات در این حوزه با نگاه صادراتی و سلامت محور تولید می‌شود و نه‌تنها تقاضای بازار مصرف داخلی را با انواع سلیقه‌ها پاسخگو است بلکه توان رقابت با محصولات خارجی را هم دارد. با این حال همچنان که در سایر عرصه‌های تولید شاهد هستیم، آثار تورم و کاهش توان خرید مردم بر تولید و بازار این محصول هم تأثیرگذار بوده و به گفته فروشندگان مخصوصا از ابتدای امسال فروش انواع بیسکویت تقریباً به نصف رسیده است.

بیسکویت البته هیچ‌گاه در فهرست‌های خرید جایگاه بالایی نداشته و به نوعی خوراکی تفریحی به‌حساب می‌آید، اما هرچه هست در ۶ماه گذشته جایگاهش از آنچه بود هم پایین‌تر آمده است. قیمت بیسکویت در سوپرمارکت‌ها از ۵۰۰تومان تا ۶۵هزار تومان و کمی بالاتر برای انواع بسته‌های بیسکویت پذیرایی و آنهایی که ویژگی خاصی دارند، به‌طور مثال از غلات کامل تولید شده‌اند یا رژیمی هستند، متغیر است. یک پاکت ۴۰۰گرمی بیسکویت غلات صبحانه سیب و دارچین موسلی ۶۵هزار تومان برای مصرف‌کننده قیمت خورده یا پک دو عددی بیسکویت جو و نارگیل کوپا، ۶۰هزار تومان قیمت دارد.

وافل‌ها یا همان ویفرهای دارای مغز مایع هم نسبت به بیسکویت‌های ساده و خشک قیمت خیلی بالاتری دارند. برای یک بسته ۶۶۰گرمی وافل کاراملی یا دارچینی برند کاله باید ۴۰هزار تومان بپردازید. اما قیمت بیسکویت‌های پذیرایی جعبه‌ای برندهای مختلف چیزی بین ۱۵تا ۲۵هزار تومان است؛ مثلا یک جعبه بیسکویت ۹۰۰گرمی نارگیلی گرجی ۲۰هزار تومان قیمت دارد و جعبه ۸۹۰گرمی بیسکویت سلامت ۲۵هزار تومان. بیسکویت‌های جعبه‌ای ستاک هم ۲۴هزار تومان قیمت دارند، اما وزن بسته بندی آنها از بقیه کمتر و حدود ۷۰۰گرم است.

بیسکویت‌های ستاک به‌دلیل استفاده از غلات کامل و جو در ترکیب مواداولیه، رژیمی محسوب می‌شوند و در دوسه سال اخیر به‌دلیل همین ویژگی به‌رغم قیمت بالاتر مشتری‌های زیادی پیدا کرده‌اند. اما هرچه فراوانی بیسکویت‌های رژیمی بیشتر می‌شود سهم شوکوبیسکویت‌ها از قفسه‌های سوپرمارکت‌ها در حال کاهش است. این بیسکویت‌های شکلاتی که در برندهای شیرین عسل، فرمند و باراکا در ابتدای ورودشان به بازار مشتری‌های فراوانی داشتند این روزها نمود زیادی در مغازه‌ها ندارند که مغازه‌دارها یکی از دلایل آن را افزایش تنوع محصولات می‌دانند.

شوکو بیسکویت‌های ۱۰۰گرمی باراکا ۹هزار تومان، ۱۲۵گرمی فرمند ۱۵هزار تومان و ۱۵۵گرمی شیرین عسل ۱۰هزار تومان قیمت دارند. از جعبه‌ای‌ها و بسته‌های بزرگ که بگذریم در میان بیسکویت‌های با بسته بندی یک نفره بی‌تردید ساقه طلایی از بقیه معروف ‌تر و پرطرفدارتر است. این بیسکویت محبوب با اینکه طی ۲سال گذشته قیمتش ۴برابر شده اما مشتری‌های خود را حفظ کرده و همچنان پرمشتری است.

ساقه طلایی‌هایی که هم‌اکنون در سوپرمارکت‌ها به فروش می‌رسند قیمت ۳هزار و ۵۰۰تومانی دارند، اما فروشنده‌ها می‌گویند سفارش‌های جدیدشان با قیمت ۴هزار تومان یا بیشتر عرضه خواهد شد. افزایش قیمت ساقه طلایی سال پیش هم خبرساز شد و این بیسکویت دوست داشتنی برند مینو چندین نوبت افزایش قیمت را تجربه کرد و البته تغییراتی هم در وزن و تعداد بیسکویت‌های انواع لیوانی آن رخ داد که البته از طرف شرکت مینو تکذیب شد، اما شواهد چیزی غیر از آن نشان می‌داد. به هرحال در آخرین تغییری که در عرضه این نوع بیسکویت رخ داده انواع ساده لیوانی در یک جعبه مقوایی و با قیمت ۱۰هزار تومان عرضه شده است یعنی ۶هزار و ۵۰۰تومان بیشتر از قیمت همین بیسکویت بدون جعبه! دیگر انواع ساقه طلایی از جمله شهد توت، شکلاتی و پرتقالی در همان بسته بندی قدیمی با قیمت ۴هزار تومان عرضه می‌شوند.

نظر شما