آشنایی با قدیمی‌ترین کارخانه چای جهان در ژاپن

ژاپن در حال تغییر است. این جامعه با سرعت پیر می‌شود. با رکورد عجیبی از بازدیدکنندگان خارجی روبه‌رو است و بیش از همیشه روبات دارد اما نسل‌های جدید چگونه کسب و کارها را برای سال‌های طولانی مدیریت می‌کنند؟

کد خبر : 47580 تاریخ انتشار:۱۳۹۹/۰۱/۰۵ - ۱۲:۱۸

پایگاه اطلاع رسانی نوش آنلاین: بی‌بی‌سی نوشت: «تسوئن تی»، قدیمی‌ترین کارخانه چای جهان در گوشه‌ای از خیابان‌های “کیوتو” مشرف به پل و رودخانه در حومه پایتحت باستانی ژاپن واقع شده است. شهری که به داشتن زیارتگاه‌های فوق‌العاده، معابد و باغ‌های بزرگ معروف است؛ جایی که معمولا پر از گردشگران سرگردان با چوب‌های بلند مخصوص گرفتن عکس سلفی است. این منطقه ژاپن برای خوردن بستی یا نوشیدن چای سبز جان می‌دهد.
موضوع فوق‌العاده‌ای در مورد تسوئن تی وجود دارد. این کارخانه چای در سال ۱۱۶۰ پس از میلاد مسیح تاسیس شده و ادعا می‌‌کند قدیمی‌ترین کارخانه چای جهان است که همواره و بدون توقف و تعطیلی کار کرده است. “یوسوکه تسوئن” ۳۸ ساله مدیر فعلی این کارخانه است. او پشت یک میز کوتاه روی زمین نشسته و از کتری آهنی‌اش چای سبز می‌ریزد.
او می‌گوید: ما به جای گسترش کسب و کار روی چای تمرکز کردیم و برای همین تا کنون مانده‌ایم.
شاید بقای یک کارخانه چای ۹۰۰ ساله در شهری که با سنت و صنایع دستی‌اش معروف است چندان شگفت‌انگیز به نظر نرسد اما مسئله شگفت‌انگیز این است که تسوئن تنها کارخانه قدیمی ژاپن نیست.
بر اساس گزارش سال ۲۰۰۸ “بانک کره” ۵۶ درصد از ۵۵۸۶ کمپانی ۲۰۰ ساله در ۴۱ کشور جهان در ژاپن قرار گرفته‌اند. به گزارش “تایکوکو دیتا بانک” در سال ۲۰۱۹ نیز بیش از ۳۳ هزار کمپانی در ژاپن ۱۰۰ ساله شدند.
قدیمی‌ترین هتل جهان نیز در سال ۷۰۵ میلادی در شهر “یاماناشی” ژاپن افتتاح شد و قدیمی‌ترین شیرینی‌فروشی جهان به نام “ایشی‌مونجیا واسوکه” از سال ۱۰۰۰ میلادی در “کیوتو”ی ژاپن آب‌نبات و شیرینی می‌فروشد. غول بزرگ ساخت و ساز “تاکناکا” در اوزاکای ژاپن در سال ۱۶۱۰ تاسیس شد. تاریخچه برخی از برندهای جهانی ژاپن مانند شرکت خدمات غذایی “سانتوری” و شرکت الکترونیک و بازی‌های کامپیوتری “نینتندو” نیز به‌شکلی غیر منتظره به سده ۱۸۰۰ میلادی باز می‌گردد.
اما چرا ژاپن این کسب‌و‌کارهای ماندگار را تولید می‌کند؟ راز این ماندگاری چیست؟ در یک دوره جهانی که همه چی با استارت‌آپ‌ها دوره شده و مرزهای تجاری و اقتصادی با سرعت صاعقه تغییر می‌کنند، ژاپن چه چیزی برای آموزش به ما دارد؟
احترام به سنت‌ها
آقای “یوشینوری هارا” رئیس و استاد دانشکده “مدیریت” دانشگاه کیوتو درباره این شرکت‌های دیرینه و حداقل ۱۰۰ ساله گفت: در زبان ژاپنی به این شرکت‌ها “شانای” می‌گویند. این کلمه به معنای “فروشگاه قدیمی” است. در دیکشنری ژاپنی این کلمه به هر چیز برخاسته از درون خانه اطلاق می‌شود.
“هارا” که به مدت یک دهه در “سیلیکون ولی” در آمریکا کار کرده در ادامه گفت: شرکت‌های ژاپنی به جای “سودآوری سریع در زمان کم بر پایداری شرکت تکیه دارند و این اصلی‌‌ترین دلیل قدرت ماندگاری این کسب‌و‌کار‌های ملی است.  او در این مورد افزود: در ژاپن چگونگی انتقال یک کمپانی به فرزندان، نوادگان و جانشینان‌مان مهم است.
“تسوئن” در کارخانه چایی خانوادگی‌اش در این باره می‌گوید: بسیاری از دوستان دوران کودکی‌اش نیز در شرکت‌های خانوادگی ۱۰۰ ساله‌شان در کیوتو فعالند. برای این کارخانه‌دار چای انتخاب این شغل هیچ جای سوال، شک و تردیدی نداشته است.
این جوان ۳۸ ساله می‌گوید: من هیچ کسب و کاری را آغاز نکردم. بر عکس من به کسب و کاری پرداختم که اجدادم شروع کرده بودند. اگر این کار را برعهده نمی‌گرفتم این کارخانه و قدمت آن به پایان می‌رسید. در کودکی مانند دوران پیش‌دبستانی یا دبستان رویای تصاحب شغل خانوادگی طبیعی به نظر می‌رسد.
شهرهای کوچک و بزرگ ژاپن در مقایسه با کشوری مانند آمریکا قرن‌هاست که وجود دارند و بسیار قدیمی‌اند. بنابراین شاید وجود کمپانی‌های بسیار قدیمی یا همان (شانای) در این کشور چندان شوکه‌کننده به نظر نرسد. با این  وجود خانم “اینان ساساکی”، استادیار دانشکده تجارت دانشگاه “وارویک” در “کاونتری” بریتانیا در این باره می‌گوید: قطعا دلایل دیگری برای این میزان از پایداری شرکت‌ها در ژاپن وجود دارد.
وی در ادامه با اشاره به تمایل مردم ژاپن به حفظ طولانی مدت شرکت‌ها و جوامع گفت: به طور کل می‌توان از جهت‌گیری‌های بلندمدت در پایداری شرکت‌های ژاپنی سخن گفت. فرهنگ احترام به سنت و اجداد و ترکیب آن با روابط محدود یک کشورِ جزیره‌ای با دیگر کشورها از جمله  عوامل بقای شرکت‌ها در ژاپن هستند.
بسیاری از کمپانی‌های قدیمی ژاپنی مانند “تسوئن تی” در رده کسب‌و‌کارهایی کوچک یا متوسط قرار می‌گیرند  و بر سرو غذا و فروش آن تکیه دارند.
برخی از کمپانی‌های قدیمی نیز از شیوه‌های پذیرفته شده ژاپنی‌ها مانند استخدام کارگران مرد از خانواده خونی خود استفاده می‌کنند تا جانشین کسب‌و‌کار همیشگی خود را تضمین کنند. الگویی که حتی شرکت‌های بسیار بزرگ “پاناسونیک” و “سوزوکی موتور” هم سرمشق خود قرار داده‌اند.

نظر شما