بازاریابی اینترنتی
قابل توجه مدیران تبلیغات در صنعت نوشیدنی

جزییات ضریب نفوذ انواع رسانه در ایران

کته جالب گزارش مرکز آمار ایران که به صورت اینفوگرافی منتشرشده، درباره درصد کاربران اینترنت کشور نسبت به شرایط سنی شان است. بر اساس این اطلاعات برندهای نوشیدنی می توانند درباره استراتژی تبلیغاتی خودشان تصمیم گیری کنند.

کد خبر : 44468 تاریخ انتشار:۱۳۹۸/۰۷/۲۰ - ۱۵:۲۰

پایگاه اطلاع رسانی نوش آنلاین: اگرچه ارائه آمارهای دقیق در حوزه ضریب نفوذ اینترنت در ایران همیشه با اما و اگرهای بی شماری همراه بوده است، اما گزارش مرکز آمار ایران به عنوان رسمی ترین مرجع آمارگیری کشور نشان می دهد هم اکنون ۷۲٫۸درصد خانواده های ایرانی (۷۷٫۹درصد خانوارهای شهری و ۵۷درصد خانوارهای روستایی) در محل سکونت خود امکان دسترسی و اتصال به اینترنت را دارند و به عبارت راحت تر، از ۲۴ میلیون و ۶۸۴ هزار و ۲۸ خانواده در کشور، ۱۷ میلیون و ۹۶۰ هزار و ۳۰۲ خانواده امکان اتصال به اینترنت را در محل سکونت شان دارند. همچنین این آمار نشان می دهد بیشترین دسترسی به اینترنت در سراسر کشور نسبت به میانگین جمعیت، از آن بوشهری ها با ۸۳٫۳درصد است و بعد از آن تهرانی ها با ۸۱٫۹درصد و خوزستانی ها با ۸۰٫۶درصد در رتبه های بعدی قرار دارند.

اما نکته جالب گزارش مرکز آمار ایران که به صورت اینفوگرافی منتشرشده، درباره درصد کاربران اینترنت کشور نسبت به شرایط سنی شان است. در این گزارش از بین جمعیت بالای شش سال کشور ۶۴درصد هم اکنون از اینترنت استفاده می کنند که ۶۷٫۷درصدشان مرد و ۶۰٫۴درصدشان زن هستند و از بین آنها نیز ۷۰درصد جمعیت شهری و ۴۶٫۲درصد جمعیت روستایی هستند. در یک جمله، این آمار نشان می دهد که در سرتاسر کشور ۴۶ میلیون و ۳۱۵ هزار و ۵۴۵ نفر که بالای شش سال سن دارند از اینترنت استفاده می کنند. همچنین گزارش مرکز آمار ایران از نظر «استفاده اینترنت بر حسب گروه سنی» نشان می دهد ۵۹درصد جمعیت کمتر از ۱۵ سال، ۸۵درصد جمعیت ۱۵ تا ۲۴ سال، ۷۳٫۲درصد جمعیت ۲۵ تا ۴۹ سال و ۳۴٫۵درصد جمعیت بالای ۵۰ سال کشور از اینترنت استفاده می کنند.

اما شاید این سوال برای شما مطرح شود که ایرانی ها چه استفاده ای از اینترنت می کنند؟ پاسخ این سوال در گزارش مرکز آمار ایران نهفته است. این گزارش نشان می دهد بیشترین استفاده کاربران ایرانی از اینترنت برای دسترسی به شبکه های اجتماعی با ۷۰٫۵درصد است و بعد از آن دانلود فیلم، بازی و موسیقی با ۵۵٫۱درصد و جست وجو برای اطلاعات با ۳۵٫۷درصد در رتبه های بعدی ایستاده اند. گزارش مرکز آمار ایران همچنین نشان می‎دهد بیشترین سهم دسترسی به اینترنت از طریق گوشی های هوشمند با ۹۴٫۵درصد است و بعد از آن، دسترسی به اینترنت خانه با ۸۰٫۶درصد قرار گرفته است.

مرکز آمار ایران علاوه بر دسترسی به اینترنت، در دو اینفوگرافی دیگر به بررسی میزان دسترسی و استفاده ایرانی ها از تلفن همراه و کامپیوتر هم پرداخته است که آن هم نتایج جالبی به همراه دارد. طبق این گزارش ها هم اکنون ۶۹٫۷درصد جمعیت ایران از کامپیوتر استفاده می کنند که این میزان در جامعه شهری ۷۸٫۸درصد و در جامعه روستایی ۴۴٫۶درصد است. از بین این جمعیت نیز ۲۹٫۹درصد حداقل یک یارانه معمولی در خانه خود دارند، ۴۰٫۳درصد لپ تاپ دارند و ۳۴٫۲درصد هم از تبلت استفاده می کنند. همچنین جالب است بدانید که ۹۵٫۹درصد خانواده های ایرانی تلفن همراه دارند که سهم جامعه شهری ۹۶٫۷ و جامعه روستایی ۹۳٫۳درصد است. در حال حاضر، جمعیت کاربران ایرانی بالای شش سال که از تلفن همراه استفاده می کنند ۵۸ میلیون و ۳۹۴ هزار و ۳۹۷ نفر است و از این میان، ۶۱٫۸درصد دانش آموزان ابتدایی و ۹۰٫۱درصد دانش آموزان متوسطه کشور، موبایل یا همان تلفن همراه دارند.

تنها ۳۰درصد مردم ایران روزنامه می خوانند

مرکز آمار ایران همچنین در گزارشی دیگر به بررسی وضعیت مطالعه در زندگی ایرانیان پرداخته و گفته است که تنها ۳۰درصد مردم ایران روزنامه می خوانند. به بیان دیگر، وضعیت مطالعه افراد باسواد در ایران نشان می دهد که حدود ۳۰درصد جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر اهل مطالعه روزنامه هستند. گزارش مرکز آمار از وضعیت مطالعه افراد باسواد ۱۵ساله و بیشتر تا پایان سال ۱۳۹۶ نشان می دهد که ۳۰درصد مردم اهل خواندن روزنامه های چاپی یا الکترونیکی هستند و ۷۰درصد دیگر روزنامه مطالعه نمی کنند.

در بین افرادی که روزنامه مطالعه می کنند نیز موضوعات سیاسی و اجتماعی هر کدام با ۳۷درصد و حوادث با ۳۶درصد در اولویت قرار دارد. همچنین موضوعات ورزشی با ۳۰درصد، اقتصادی با ۲۳درصد و بهداشت و سلامت با ۱۷درصد در اولویت های بعدی روزنامه خوانان قرار دارد، اما در بین جمعیت باسواد ۱۵ساله و بیشتر، ۵۸درصد اهل مطالعه کتاب های غیردرسی که مجموع چاپی یا الکترونیکی را دربر می گیرد، هستند و ۴۲درصد کتاب غیردرسی نمی خوانند. قرآن و کتب ادعیه با ۸۲درصد در صدر مطالعه کتاب های غیردرسی قرار دارد و پس از آن، رمان و داستان کوتاه با ۳۳درصد، دینی با ۲۵درصد و همچنین موضوع شعر و اجتماعی هر کدام با ۱۲درصد در رده های بعدی مطالعه قرار دارند.

نظر شما