به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نوش آنلاین سومین دوره نمایشگاه و جشنواره بین المللی قهوه ایران از تاریخ ۲۲ تا ۲۵ شهریورماه در محل دائمی نمایشگاه های بینالمللی تهران در با حضور و مشارکت شرکتهای معتبر، مدیران و نمایندگان اصلی برندهای مطرح داخلی و بینالمللی و همچنین دهها شرکت تولیدی و خدماتی داخلی و خارجی در حال برگزاری است.
رضایت غرفه داران از برگزاری نمایشگاه
نجف اصغری رئیس ستاد برگزاری سومین نمایشگاه و جشنواره قهوه ایران، درباره میزان بازدید شرکتکنندگان در نمایشگاه نسبت به سال گذشته به خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نوش آنلاین میگوید: «اکثر غرفهداران نسبت به بازدید شرکتکنندگان در این دو روز برگزاری نمایشگاه رضایت داشتند. بازدید ما نسبت به سال گذشته متفاوت است چراکه سالهای گذشته نمایشگاه ما تخصصیتر و در بوستان گفتوگو برگزار میشد و صرفا اهالی صنعت قهوه از این نمایشگاه بازدید میکردند و ما هم به صورت هدفمند تبلیغاتمان را در حوزه قهوه انجام میدادیم. امسال با توجه به اینکه برگزاری این نمایشگاه همزمان با نمایشگاه شیرینی و شکلات برگزار است، بازدیدکننده عام هم داریم و فرصتی هم برای نمایشگاه شیرینی و شکلات به وجود آمد که بازدیدکنندگان نمایشگاه قهوه نیز از این نمایشگاه بازدید کنند.»
تعداد حضور برندهای ایرانی در نمایشگاه بیشتر شده است
او با تاکید بر اینکه حضور برندهای خارجی قهوه در نمایشگاه نسبت به سال گذشته کمتر شده، میگوید: اما حضور همین تعداد برند قهوه در ایران به دلیل ممنوعیت ورود این برندها به کشور اتفاق بزرگی است. چراکه این برندها حجمی از محصول خود را وارد کردند و از این میزان همچنان بخشی باقی مانده است و این دلیلی است بر اینکه برندهای خارجی در نمایشگاه حضور نیابند.
رئیس ستاد برگزاری سومین نمایشگاه و جشنواره قهوه ایران با اعلام این خبر که در سال آینده نمایشگاه قهوه جدا از نمایشگاه شیرینی و شکلات و در تاریخ و زمان متفاوتی برگزار خواهد شد، ادامه میدهد: نمایشگاه قهوه اختصاصی برگزار خواهد شد و برندهای قهوه قطعا چندین برابر برندهایی که در حال حاضر در نمایشگاه حضور دارند، در نمایشگاه حضور خواهند یافت.
افزایش قیمت قهوه یک فرصت برای برندهای ایرانی است
اصغری همچنین درباره افزایش قیمت قهوه و تاثیر آن بر بازار صنعت قهوه بیان میکند: قیمت قهوه نسبت به اقلام وارداتی دیگر کمتر افزایش یافته است اما توجه به اینکه قهوه در اولویتبندی گروه کالاهای سوم وارداتی قرار دارد، مسلما هزینههایی بالایی دارد و نسبت به قبل دو برابر شده، بنابراین بر بازار برندهای خارجی تاثیر فراوانی گذاشته است. با این حال افزایش قیمت قهوه میتواند شرایط مناسبی را برای تقویت بازار قهوه داخلی فراهم کند و فضای کسبوکار برند ایرانی رونق بیشتری بیابد. برای مثال قیمت یک شیشه قهوه فوری ۱۰۰ گرمی برند خارجی بین ۷۰ تا ۱۲۰ هزار تومان است بنابراین فعالان این صنعت به سمت خرید قهوه فله داخلی روی آوردند و همین میزان را در برندهای داخلی با قیمت ۳۰ هزار تومان خریداری میکنند و از لحاظ کیفیت نیز تقریبا در یک سطح قرار دارند اما قیمت بالاتری دارند، چرا که واردات قهوه بسیار سخت است و تعرفههای بسیار بالایی برای واردات این نوشیدنی وضع شده است.
حمایت دولت راهگشا خواهد بود
رئیس ستاد برگزاری سومین نمایشگاه و جشنواره قهوه ایران میافزاید: مسلما حمایتهای دولتی میتواند در زمینه ارتقای بازار برندهای ایرانی راهگشا باشد. تا جایی که برندهای ایرانی بتوانند صادرکننده قهوه به کشورهای منطقه خاورمیانه باشند و بازار این کشورها را تصاحب کنند. ما در حال حاضر تولیدکننده شوینده دستگاه قهوه هستیم که نمونه خارجی این محصول حدود ۴۵۰ هزار تومان است اما این محصول را با قیمت ۷۰ هزار تومان قیمت مصرفکننده تولید میکنیم و حدود ۹۵ درصد بازار را نیز به دست آوردیم. این محصول را نیز به امارات صادر کردیم اما به دلیل حساسیتهایی که وجود داشتف ما مجبور شدیم مشخصات داخلی را روی محصول درج نکنیم.
سرانه مصرف قهوه در ایران کمتر از ۱۰۰ گرم است
اصغری با اشاره به اینکه متاسفانه همچنان سرانه مصرف قهوه در ایران کمتر از ۱۰۰ گرم است به خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نوش آنلاین میگوید: پیشبینی میشود در حدود ۵ سال آینده قهوه رقیب جدی چای خواهد شد و با توجه به اینکه قهوه نوشیدنی کاملا ایرانی است به زودی و در سالهای آینده میتواند رقیب سرسختی برای نوشیدنی چای باشد.