۶ مهارت الزامی مدیران ارشد بازاریابی

بازاریابی را باید مهم ترین عامل موفقیت هر برند تلقی کرد. به همین خاطر حساسیت کار مدیران ارشد این حوزه بسیار بالا است. برخلاف تصور عموم، مسئولیت های این افراد تنها به بازاریابی محدود نبوده و آنها اقداماتی نظیر توسعه محصول، توسعه کسب و کار، مدیریت کانال های توزیع و خدمات به مشتری را نیز برعهده دارند. به همین خاطر بسیار مهم است که برای انتخاب این افراد، معیارهای درستی را داشته باشید. در همین راستا و در ادامه به بررسی شش مهارت الزامی مدیران ارشد بازاریابی خواهیم پرداخت.

کد خبر : 43149 تاریخ انتشار:۱۳۹۸/۰۶/۱۱ - ۱۷:۰۷

پایگاه اطلاع رسانی نوش آنلاین: بازاریابی را باید مهم ترین عامل موفقیت هر برند تلقی کرد. به همین خاطر حساسیت کار مدیران ارشد این حوزه بسیار بالا است. برخلاف تصور عموم، مسئولیت های این افراد تنها به بازاریابی محدود نبوده و آنها اقداماتی نظیر توسعه محصول، توسعه کسب و کار، مدیریت کانال های توزیع و خدمات به مشتری را نیز برعهده دارند. به همین خاطر بسیار مهم است که برای انتخاب این افراد، معیارهای درستی را داشته باشید. در همین راستا و در ادامه به بررسی شش مهارت الزامی مدیران ارشد بازاریابی خواهیم پرداخت.

۱-قدرت سازگاری

چشم انداز بازاریابی همواره در حال تغییر است. تحت این شرایط مدیران ارشد بازاریابی باید افرادی انعطاف پذیر باشند. در غیر این صورت اعمال تغییرات سریع و به موقع، امکان پذیر نخواهد بود. همچنین این افراد باید قدرت پیش بینی کانال های جدید و نوظهور بازاریابی را نیز داشته باشند. این امر بدون شک ضامن موفقیت های آتی برند خواهد بود. با توجه به اهمیت این مهارت، لازم است تا از وجود آن در فرد منتخب، اطمینان حاصل کنید.

۲-تفکر انتقادی

آمارها حاکی از آن است که نیاز اصلی شرکت ها به مدیران بازاریابی ای است که از تفکر انتقادی برخوردار هستند. این افراد قادر به تجزیه و تحلیل شرایط بوده و همین امر باعث می شود تا بهترین تصمیمات ممکن برای شرایط مختلف به دست آید. در نهایت این مهارت، به علت درگیر شدن ذهن با راه حل های جدید، موجب افزایش خلاقیت نیز خواهد شد. بدون شک در بازار فعلی، هیچ چیز به اندازه خلاقیت، موفقیت ساز نخواهد بود.

۳-توان رهبری

یک مدیر بازاریابی باید بتواند افراد تیم خود را به بهترین شکل ممکن مدیریت کند. در غیر این صورت دانش و تجربه آنها ابدا کارایی لازم را نخواهد داشت. همچنین این امر که آنها از استانداردهای مشخصی برای هر اقدام خود برخوردار باشند، باعث می شود تا ویژگی هایی خاص در تمامی اقدامات آنها وجود داشته و میزان خطاهای احتمالی، کاهشی شدید را پیدا کند. در این رابطه تمایل به پیشرفت و مطالعه مداوم نیز از دیگر مواردی است که می تواند شما را نسبت به توانایی آنها برای بهبود اوضاع در شرایط حال و آینده، مطمئن سازد.

۴-توجه به دو قوه ترس و شجاعت

اگرچه همواره عامل شجاعت برای مدیران مورد توجه قرار می گیرد، با این حال واقعیت این است که مدیران موفق، به خوبی به ترس های خود نیز توجه کرده و از آن برای بهبود عملکرد خود استفاده می کنند. این امر که در تلاش برای نابودی قوه ترس خود باشید، بدون شک شما را از بسیاری از خطرهای احتمالی، در امان نگه نخواهد داشت. به همین خاطر نیز باید به دنبال مدیری برای خود باشید که به خوبی می داند که چه زمان باید از شجاعت و یا ترس خود استفاده کند. برای سنجش این امر حتما نیازی به انجام آزمایش نبوده و از طریق بررسی سوابق اجرایی، می توان متوجه وجود این مهارت مهم در آنها شد.

۵-صبر

بدون شک بازاریابی اقدامی یک شبه نبوده و نمی توان انتظارات عجیبی را در این رابطه داشت. درواقع حتی یک اقدام عجولانه، خود می تواند تمامی اقدامات را با مشکل مواجه کرده و بودجه را کاملا نابود سازد. به همین خاطر این دسته از افراد باید آرامش و صبر کافی را داشته باشند. فراموش نکنید که بسیاری از اقدامات بازاریابی، اهدافی بلندمدت محسوب می شود که یک مدیر عجول نمی تواند خروجی لازم را از آن به دست آورد. به همین خاطر این امر باید از جمله ویژگی های مدنظر شما باشد.

۶-کاریزما

یک مدیر ارشد بازاریابی باید قدرت نفوذ در قلب کارمندان و مشتریان را داشته باشد. درواقع نباید تصور کرد که یک مدیر هیچ گاه نباید در رسانه ها حضور به عمل برساند. به همین خاطر لازم است تا فردی را انتخاب کنید که از قدرت تحت تاثیر قرار دادن سایرین برخوردار است. همچنین این افراد سخنران های انگیزشی بسیار خوبی بوده و در کمترین زمان می توانند حتی بدترین اوضاع را مدیریت کنند. این افراد عملکردی حرفه ای را داشته و منافع جمعی را همواره اولویت اول خود می دانند. همچنین این امر که یک نمونه موفق را برای خود تعیین کنید باعث خواهد شد تا با مقایسه افراد با الگوی تعیین شده، در نهایت بهترین گزینه موجود را برای خود انتخاب نمایید. برای این امر فیل شیلر(مدیر ارشد بازاریابی برند اپل) بهترین گزینه محسوب می شود. میزان موفقیت وی به شکلی کاملا افسانه ای بوده و تمامی تحلیلگران فروش بالای اپل در ۱۰ سال گذشته را مدیون وی می دانند. درواقع وی نمونه کاملی از تمامی مهارت هایی است که یک مدیر ارشد بازاریابی باید از آنها برخوردار باشد. به همین خاطر نیز الگو قرار دادن وی اقدامی کاملا هوشمندانه خواهد بود.

منبع: فرصت امروز

نظر شما