تجربه‌های برندسازی مشترک در صنعت نوشیدنی

مونه های بسیار موفق و جذابی در زمینه برندسازی مشترک در صنعت نوشیدنی وجود دارد. به این ترتیب با مشاهده نحوه فعالیت آنها امکان الگوبرداری وجود خواهد داشت.

کد خبر : 42372 تاریخ انتشار:۱۳۹۸/۰۵/۲۱ - ۱۷:۵۵

پایگاه اطلاع رسانی نوش آنلاین: همه افراد احساس وفاداری به برندهای مورد علاقه شان دارند، با این حال در دنیای مدرن احتمال اینکه محصول مورد علاقه مان حاصل فعالیت مشترک دو برند مجزا باشد، بسیار زیاد است. اگر نگاهی دقیق به محصولات مورد علاقه مان بیندازیم، این امر به سادگی روشن خواهد شد. به عنوان مثال، یکی از محصولات مورد علاقه من در دوران کودکی حاصل همن فرآیند برندسازی مشترک بود. برندهای بتی کروکر و هِرشیز در اقدامی مشترک اقدام به تولید نوعی خاص از شربت شکلات کردند. این امر در مورد بسیاری از برندها در طول تاریخ صحت دارد. البته امروزه با توجه به گسترش دنیای کسب و کار و ضرورت هرچه بیشتر برندها به منظور فعالیت مشترک با هدف تولید محصولات جذاب تر برای مخاطب الگوی برندسازی مشترک تقویت شده است.

یک نکته بسیار جذاب در مورد همکاری نزدیک برندها امکان ترکیب دو برند بسیار موفق و فعال و خلق ترکیبی هیجان انگیز است. شاید در نگاه نخست عصر برندسازی مشترک به پایان رسیده باشد، با این حال هنوز هم بسیاری از شرکت های بزرگ دنیا اقدام به استفاده موفق از این الگو می کنند.

برندسازی مشترک یک فرآیند بازاریابی و تبلیغات هوشمندانه مشترک میان دو برند موفق در زمینه های مشترک با متفاوت است. این فرآیند امکان افزایش آگاهی پیرامون برندها، آگاهی بخشی بیشتر به مشتری و در نهایت فروش بیشتر را فراهم می کند. در صورت استفاده درست از این شیوه امکان کسب موفقیت برای هر دو برند وجود دارد. نکته مهم در این میان ضرورت یافتن ارزش مشترک از سوی دو برند همکار است. به این ترتیب امکان خلق برندی جذاب از طریق همکاری مشترک وجود خواهد داشت.

خوشبختانه نمونه های بسیار موفق و جذابی در زمینه برندسازی مشترک وجود دارد. به این ترتیب با مشاهده نحوه فعالیت آنها امکان الگوبرداری وجود خواهد داشت. در ادامه این مقاله من برخی نمونه های موفق در زمینه همکاری مشترک برندها را توضیح خواهم داد. در انتخاب نمونه ها تلاش من تمرکز بر روی بزرگترین برندها بوده است.

۱٫ گوپرو و ردبول

برند گوپرو فقط دوربین های قابل حمل به فروش نمی رساند. به علاوه برند ردبول نیز فقط در زمینه تولید نوشیدنی های انرژی زا فعالیت ندارد. در عوض هر دو آنها نوع ویژه ای از سبک زندگی برای خود خلق کرده اند. سبک زندگی این دو برند دارای عناصر هیجان، ماجراجویی و مواجهه با تجربیات عجیب و غریب زندگی است.

گوپرو به منظور توسعه هرچه بیشتر الگوی زندگی خود اقدام به تجهیز ورزشکاران سراسر جهان به دوربین های پیشرفته کرد. این امر ورزشکاران را قادر به ثبت لحظات ناب ورزشی کرد. مشاهده نحوه فعالیت ورزشکاران سراسر جهان علاوه بر هیجان بالا برای مخاطب ها موجب افزایش شهرت آنها نیز می شود. در سوی دیگر، برند ردبول از سال ها قبل اقدام به حمایت از رویدادهای ورزشی مختلف می کند. تجربه هر دو برند در زمینه ورزشی بنیان های همکاری این دو را فراهم ساخت.

ردبول و گوپرو در زمینه های مختلف ورزشی با یکدیگر همکاری کرده اند. بزرگترین همکاری آنها پروژه «استراتوس» بود. در این پروژه فلیکس باومگارتنر از فاصله ۲۴ مایلی زمین اقدام به پریدن از سطح فضا کرد. این رویداد هیجان انگیز با حمایت ردبول و استفاده از آخرین نسل دوربین های گوپرو صورت گرفت.

۲٫ استارباکس و اسپاتیفای

استارباکس با تولید قهوه های دارای دستور تهیه منحصر به فرد در سطح جهانی مشهور شد. سپس با راه‏اندازی شعبه های مختلف کافی‎شاپ های خود بدل به یکی از برندهای بسیار بزرگ در سطح جهان شد. امروزه تقریبا همه مردم دنیا به خوبی با استارباکس آشنایی دارند. همین امر موفقیت بسیار زیادی برای آنها در زمینه همکاری های بین‎المللی فراهم کرده است. یکی از همکاری های موفق این برند با اسپاتیفای صورت گرفت. اسپاتیفای به عنوان بزرگترین پلتفرم پخش آنلاین موسیقی در سراسر جهان سرمایه‎گذاری مطلوبی بر روی همکاری با سایر برندهای بزرگ و موفق داشته است. همکاری دوجانبه این دو برند در راستای ایجاد یک اکوسیستم موسیقی صورت گرفت. هدف اصلی این امر فراهم‎سازی امکان دسترسی بیشتر کاربران اسپاتیفای به محصولات استارباکس و برعکس بود. به این ترتیب مشتریان استارباکس نیز فرصت بهتری برای استفاده از آرشیو وسیع موسیقی اسپاتیفای پیدا کردند.

در طول برگزاری این کمپین مشترک کارمندان استارباکس دسترسی ویژه به سامانه پلتفرم اسپاتیفای پیدا کردند. از طرف دیگر، برند استارباکس نیز با ایجاد تغییراتی در اپ موبایلی خود دسترسی کاربران به پلتفرم اسپاتیفای به شیوه درون برنامه ای را فراهم کرد. به علاوه، در کافی‎شاپ های استارباکس استفاده از پلتفرم اسپاتیفای برای پخش موسیقی قوت گرفت. به این ترتیب تقریبا هر دو برند از همکاری مشترک شان سود قابل توجهی بردند. مزیت این امر برای استارباکس فراهم‎سازی محیطی بهتر برای هنرمندان به منظور افزایش شهرت شان بود. بدون تردید پخش جدیدترین موسیقی های هنرمندان مشهور پیش از انتشار رسمی در کافی‎شاپ های استارباکس توجه شمار بالایی از افراد را به خود جلب می کند. در سوی دیگر، این اقدام نوعی تبلیغ رایگان برای اسپاتیفای نیز محسوب می شود بنابراین پروژه ایجاد اکوسیستم موسیقی با موفقیت هرچه بیشتر به سرانجام رسید.

بدون تردید رمز موفقیت در هر اقدام مشترکی درک متقابل و درست از هدف مشترک است. این امر به خوبی در مورد همکاری استارباکس و اسپاتیفای قابل مشاهده است بنابراین شما نیز در مورد انتخاب برند همکار برای توسعه کسب و کارتان به زمینه ای مشترک و درک متقابل توجه کافی داشته باشید.

۸

نظر شما