توصیه‌های یک فعال صنعت چای برای کاهش قیمت این محصول با بسته‌بندی بهینه

رضا شیخ زاده از فعالان صنعت چای کشور می‌گوید که تغییر در بسته‌بندی این محصول می تواند تا ۲۵ درصد بر کاهش قیمت آن تاثیرگذار باشد و فشار کمتری بر مصرف کننده تحمیل شود.

کد خبر : 42206 تاریخ انتشار:۱۳۹۸/۰۵/۱۷ - ۱۴:۴۶

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نوش آنلاین این روزها بازار چای کشور شاهد تنش قیمتی بی سابقه‌ای شده است. برخی فعالان صنعت چای و بازار حدف ارز دولتی از واردات این محصول را عامل اصلی این لجام گسیختگی قیمت عنوان می‌کنند اما بیشتر فعالان صنعت چای در شمال و تهران بر این نکته تاکید دارند که عدم مدیریت بازار توسط دولت و زیرمجموعه‌های آن و همچنین سودجویی برخی افراد سبب شده که کار قیمت چای به اینجا برسد و خرید آن برای مصرف کننده بسیار سخت‌تر از قبل شود.

در این میان رضا شیخ زاده از فعالان صنعت چای و مالک شرکت مهرشایان هزاره سوم که به لحاظ خانوادگی قدمت نزدیک به ۷۰ ساله در صنعت و بازار چای کشور دارند؛ درباره افزایش سرسام آور قیمت این محصول به عامل دیگری هم اشاره می‌کند که در میان هیاهوی حیدری- نعمتی درباره تاثیر حذف ارز دولتی بر قیمت چای کمتر  به آن توجه شده است.

شیخ زاده به خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نوش آنلاین می‌گوید:«متاسفانه تحریم بر همه حوزه‌های اقتصادی تاثیر گذاشته و دامن بازار و واردات مقوا را هم گرفته است که همین موضوع بر صنعت بسته بندی مواد غذایی از جمله چای تاثیر گذاشته اما فعالان صنعت چای کشور می‌توانند با هوشمندی به گونه‌ای عمل کنند که این تاثیر بر قیمت نهایی محصول برای مصرف کننده کمتر دیده شود.»

این فعال صنعت چای می‌گوید که عامل کیفیت و قیمت برای مصرف کننده اهمیت بیشتری دارد و به طور معمول مصرف کنندگان، چای را پس از خرید در  ظروف نگهداری این محصول در منزل قرار می‌دهند و از بسته‌بندی آن استفاده نمی‌کنند. بنابراین فعالان صنعت چای باید به این واقعیت در بسته بندی محصولات خود به ویژه در شرایط تحریم فعلی بیشتر توجه کنند.

شیخ زاده به موردی از بسته بندی زیپ‌دار متالایز چای اشاره می‌کند که در کردستان عراق به آن برخورده کرده  و از جهت قیمت، کیفیت و حفظ محصول برای مصرف کنندگان شرایط مناسبی داشته و قابلیت الگوبرداری برای بسته بندی چای در ایران را دارد.

وی در عین حال به کم توجهی برخی فعالان صنعت چای به کاهش قیمت چای برای مصرف کننده به وسیله انتخاب بسته بندی مناسب چای در شرایط اقتصادی سخت فعلی اشاره می کند و می‌گوید:« به تازگی دیدم  یکی از  برندهای داخلی ۸۰ میلیون تومان برای ۱۰ تن مقوای خاص برای بسته بندی چای هزینه  کرده است؛ یعنی کیلویی ۸ هزار تومان. البته این عدد منهای سایر هزینه‌های بسته بندی است. در این شرایط اضافه شدن این مبالغ به قیمت چای برای مصرف کننده بسیار سنگین است. در حالی که همان بسته بندی متالایز که در کردستان عراق دیدم، کیلویی ۱۰ تا ۱۵ هزینه خواهد داشت.»

این فعال صنعت چای می گوید که استفاده از نام و نشان‌ها و لوگوهای طلا کوب بر روی بسته‌های چای تنها سبب افزایش قیمت این محصول شده و به ضرر مصرف کنندگان است و اگر این نوع هزینه‌ها مدیریت شود تا ۲۵ درصد قیمت چای کاهش خواهد یافت.

شیخ زاده در پایان می‌گوید که«چای خوب حق ایرانی است» و از همه فعالان صنعت چای می خواهد به همان اندازه که برای بسته بندی این محصول هزینه می کنند، به کیفیت چای هم اهمیت دهند و در نهایت به گونه ای عمل‌کنند که خانواده های ایرانی در مصرف این نوشیدنی پرطرفدار در شرایط سخت اقتصادی این روزها کمتر دچار مشکل شوند.

 

نظر شما