درگفتگوی نوش آنلاین با دبیر این انجمن مطرح شد

توضیحات مهم انجمن آب‌های معدنی و آشامیدنی درباره سلامت و بسته‌بندی آب‌های زیر آفتاب

دبیر انجمن تولیدکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی کشور درباره برخی اخبار و اظهارنطرها مربوط به مضرات استفاده از آب‌های بسته‌بندی زیر آفتاب مانده توضیحاتی مهمی ارائه کرد که البته تاکنون هیچ مسئول و رسانه‌ای به آنها اشاره نکرده است.

کد خبر : 42114 تاریخ انتشار:۱۳۹۸/۰۵/۱۵ - ۱۳:۲۵

در چند وقت اخیر و از سوی نهادهای رسمی، اشخاص و برخی رسانه‌ها اخبار و مطالبی درباره آسیب‌های استفاده از آب بسته بندی زیر آفتاب مانده در سطح گسترده‌ای منتشر شده  که البته تعدادی از آنها هدفمند و سازمان یافته به نظر می‌رسد. خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نوش آنلاین برای پیگیری بیشتر موضوع با پیمان فروهر، دبیر انجمن تولیدکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی کشور گفتگویی انجام داد.

*******

دبیر انجمن تولیدکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی در ابتدا گفت: «یکی از شایع‌ترین نگرانی‌های روزهای اخیر مردم در خصوص آب‌های بسته بندی، تابش نور خورشید به محصولاتی است که در بیرون از فروشگاه‌ها نگهداری می‌شوند.»

فروهر افزود: «در این خصوص پیش از هر چیز لازم به توضیح است که نه تنها آب‌های بسته بندی بلکه نگهداری هر یک از محصولات غذایی در مجاورت نور خورشید کار نادرست و غیر اصولی می‌باشد و این در حالی است که اکثر فروشگاه‌های مواد غذایی در سطح کشور به دلیل کمبود فضا و کثرت تعداد محصولات و کالاها ناگزیر به نگهداری برخی از محصولات همچون آب‌های بسته‌بندی، انواع نوشیدنی گازدار، انواع اسنک‌ها، انواع نانهای بسته بندی و ….. می‌باشند.»

آب‌های بسته بندی فروشگاه‌ها یک یا دور روز بیشتر نگهداری نمی‌شوند

دبیر انجمن تولیدکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی کشور گفت: «پیش از توضیح تخصصی در خصوص تابش نور خورشید به آب‌های بسته بندی لازم به ذکر است که طی سال‌های ۸۰ الی ۸۵ که فرهنگ مصرف آب‌های بسته بندی از رشد قابل توجهی در کشور برخوردار نبود، بازه زمانی سفارش و تخلیه آب‌های بسته بندی توسط مغازه داران از یک هفته تا ده روز بود. این در حالی است که امروزه پس از گذشت حدود یک دهه از آن زمان، سفارش و دریافت محصولات مذکور توسط صاحبان فروشگاه‌ها به صورت روزانه و از طریق سیستم‌های توزیع گرم انجام می‌گیرد و لذا نگهداری محصولات مذکور توسط فروشگاه‌ها حداکثر یک یا دو روز بیشتر به طول نخواهد کشید و به هیچ عنوان تابش نور خورشید به محصولات موجب نگرانی و یا بروز مخاطرات برای مصرف کنندگان نخواهد بود.»

فروهر تاکید کرد: «ذکر این نکته ضروریست که اساساً نگرانی‌هایی از این نوع و یا مطالعات علمی انجام گرفته در این خصوص به هیچ عنوان مربوط به نگهداری محصولات در مجاورت نور خورشید در بازه زمانی یک یا دو روز یا هفته نمی‌باشد و کلیه مطالعات انجام گرفته و یا نگرانی‌ها مختص به مجاورت محصولات و نور خورشید در زمان‌ها طولانی از چند ماه به بالا می‌باشد.»

آب‌های زیر آفتاب مانده بدون خطر هستند

دبیر انجمن تولیدکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی کشور به پایگاه اطلاع رسانی نوش آنلاین گفت: «در بخش دیگری از توضیحات استناد می‌گردد به مطالعات و تحقیقات علمی که تاکنون در مجامع مختلف بر روی موضوع تابش آفتاب به آب‌های بسته بندی انجام گرفته است که از آن جمله می‌توان به تحقیقات انجام گرفته توسط M.Wegelin & S.Canonica و A.C. Alder & D.Marazucla بر روی تأثیر تابش آفتاب بر آب‌های بسته بندی و تغییرات احتمالی در محتوی آنها و همچنین به تحقیقات J.Senthil & Dr.Ligy Philip و Xavier Dauchya & Cristina Bacha در همین راستا اشاره نمود. بر اساس تحقیقات انجام شده بر روی آب‌های بسته بندی نگهداری شده در مجاورت نور آفتاب هیچگونه مهاجرت شیمیایی که منجر به مخاطره و یا تهدید سلامت مصرف کننده گردد ثبت نگردید و کلیه مقادیر حاصل از آنالیزها مطابق با استانداردهای جهانی مربوطه بوده است.»

استفاده از شرینک‌های چاپ دار برای جلوگیری از تابش مستقیم نور

فروهر افزود: «ذکر این نکته ضروریست که محتمل‌ترین تغییر حاصل در آب‌های بسته بندی که در مجاورت تابش اشعه آفتاب (دراز مدت) بوده‌اند تغییر خواص ارگانولپتیک (بو یا طعم) می‌باشد، بدین مفهوم که مصرف کننده پس از باز نمودن درب بطری محصولی که هفته‌ها یا ماه‌ها در مجاورت هوای گم و نور مستقیم خورشید بوده است احساس بوی پلیمر یا پلاستیک می‌نماید که چنین امری بدلیل مجاورت آب با مواد مذکور و حضور مقادیر استاندارد از برخی پارامترهای آلی ناشی از تابش نور خورشید کاملاً طبیعی است. به عبارت دیگر مقادیر کلیه ترکیباتی که از بطری به آب مهاجرت نموده در آب‌های بسته بندی همواره کمتر از مقادیر مجاز اعلامی در استانداردهای بین المللی است.»
وی در پایان به پایگاه اطلاع رسانی نوش آنلاین گفت: «همچنین ذکر این نکته ضروری است که بسیاری از تولید کنندگان آب‌های بسته بندی در جهان با هدف جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید بر محصولات اقدام به استفاده از نایلون شرینکهای چاپ دار (Printed Nylon) در بسته بندی محصولات نموده‌اند که البته استفاده از این نوع نایلون موجب جذابیت بصری محصولات نزد مصرف کنندگان نیز می‌گردد. استفاده از نایلونهای چاپ دار در کشور ما نیز چند سالیست که آغاز شده است و اکثر تولیدکنندگان محصولات خود را با استفاده از نایلونهای چاپ دار بسته بندی و عرضه می‌نمایند و به مرور زمان شاهد گسترش اینگونه بسته بندی خواهیم بود.»

نظر شما