افزایش مهلت حواله‌های ارزی واردات ماشین‌آلات تولید
گزارش مرکز آمار نشان می دهد

افزایش قابل توجه شاخص قیمت کالاهای صادراتی در صنایع غذا و نوشیدنی در سال ۱۳۹۷

گزارش مرکز آمار ایران نشان می دهد که شاخص قیمت کالاهای صادراتی در صنایع غذایی و نوشیدنی در سال ۱۳۹۷ در حدود ۷۲٫۹ درصد افزایش یافته است.

کد خبر : 38521 تاریخ انتشار:۱۳۹۸/۰۲/۳۱ - ۰۹:۴۷

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نوش آنلاین شاخص قیمت کالاهای صادراتی (ریالی، ۱۰۰=۱۳۹۰) در سال ۱۳۹۷ معادل با ۲/ ۲۹۲ است که نسبت به سال قبل، به میزان ۱/ ۶۱ درصد افزایش یافته است. شاخص قیمت کالاهای صادراتی (دلاری، ۱۰۰=۱۳۹۰) در سال ۱۳۹۷ برابر با ۱۴/ ۱۳۲ بوده که نسبت به سال قبل، ۶/ ۱۹ درصد افزایش یافته است. شاخص قیمت کالاهای صادراتی به‌صورت ریالی، تحت‌تاثیر نوسان قیمت ارز نیز است، به همین دلیل رشد شاخص ریالی تقریبا سه‌برابر رشد شاخص دلاری است. اما شاخص بهای صادراتی به شکل دلاری، اثر افزایش ارز را در خود منعکس نمی‌کند

در نظام آمارهاي قيمت، كالاهاي صادراتي براي مقاصد متعددي به كار گرفته مي‌شوند. شاخص قيمت كالاهاي صادراتی، ‌روند تغييرات قيمت محصولات عرضه شده از داخل به خارج از كشور را طي دوره زماني مشخص نشان مي‌دهد. با توجه به اينكه قيمت كالاهاي صادراتي يكي از مهم‌ترين عوامل تأثیر گذار بر ميزان مبادلات خارجي كشورها و نيز يكي از عوامل تعيين كننده رابطه مبادله مي‌باشد، تغييرات آن­ها از اهميت بالايي برخوردار است. در طرح شاخص قيمت كالاهاي صادراتي از كليه كدهاي تعرفه صادراتي كشور در سال ١٣٩٠(سال پایه) استفاده مي­شود. روش جمع‌آوري اطلاعات با استفاده از آمارهاي ثبتي گمرك جمهوري اسلامي ايران ( ارزش بصورت ريالي و دلاري، كشور مبدأ و مقصد، نحوه حمل و نقل و نرخ ارز) صورت گرفته است. طبقه بندي مورد استفاده سیستم طبقه بندی نظام هماهنگ شده توصیف و کدگذاری (HS) می‌باشد. نتايج حاصل از اين طرح در سطح كل كشور و براي تمامی ٢٠ گروه‌ اصلي طبقه‌بندي HS قابل انتشار است.

برای دیدن گزارش مرکز آمار  اینجا  را کلیک کنید

نظر شما