چگونه نوشیدنی خود را در بازار جایگاه‌یابی کنیم؟

اینکه برند قرار است چه چیزی را نمایندگی کند و نماد چه باشد از جمله مباحثی است که در بازاریابی به آن پرداخته شده اما در ابتدا نیاز داریم که مشخص کنیم که برند تصاحب کدام لایه بالا، میانی یا پایین علاقه دارد.

پایگاه اطلاع رسانی نوش آنلاین: یک دسته محصول شبه کیک‌های لایه ای است که در بالا آن خامه است و در پایین ترین بخش آن تعدادی لایه‌های کم هزینه قرار دارد. معمولا دسته‌های محصولات سه لایه دارند. یکی در انتهای بالایی، یکی در انتهای پایینی و دیگری در میانه. اگر یکی از این لایه‌ها ناپدید شود، یک موقعیت برای خلق برند بوجود خواهد آمد.
بندرت، این فقدان در لایه میانی اتفاق می‌افتد. این هدف بسیاری از برندهایی است که تلاش دارند تا فعال شوند. لایه‌های پنهان معمولا در بالا یا پایین قرار دارند.
در خطوط هوایی، سوت وست لایه مفقوده را در انتهای پایینی به کار گرفته است.
در کافی شاپ‌ها، استارباکس، لایه مفقوده را در انتهای بالایی را به چنگ آورده است.
در بخش فروشگاه‌ها، والمارت لایه انتهای پایینی را از آن خود کرده است.

در رده نوشابه‌های انرژی زا، تعدد محصولات حتی بیشتر از دسته کامپیوترهای شخصی است. فقط در عرض ۴ سال ( در بین سالهای ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸)، ۹۵۶ نوشابه انرژی زا در آمریکا لانچ شد.ردبول اولین بود و رهبر بازار شد. اما کدام برند بر سکوی دوم نشست؟
مانستر، اولین نوشابه انرژی با قوطی برزرگ. که به همراه رد بول تقریبا ۷۸ درصد سهم بازار نوشابه‌های انرژی زا را داراست. این یک مثال دیگر از دوگانگی در جایگاه یابی برند است که در بالا به آن اشاره شد.
برند شماره یک چای سرد کدام است؟ شما احتمالا فکر میکنید، لیپتون. اما اینطور نیست. چای آریزونا. که این دو برند ( لیپتون و آریزونا) ۷۵ درصد بازار چای سرد را دراختیار دارند. این هم مثال دیگری از دوگانگی.
چه چیزی آریزونا را بدل به رهبر بازار کرده است؟ بسته بندی. آریزونا اولین برند در سایز بزرگ ۱۶ الی ۲۰ انسی است.
برند کستکو(Costco) مثال خوب دیگری از تفکر بسته بندی است. چگونه یک محصول با حاشیه سود کم مثل خواربار می‌تواند حتی با قیمت کمتر فروخته شود؟ پاسخ فروش به صورت عمده است. اما این ممکن نخواهد بود اگر ۳۸۷۱۸ قلم میانگینی که فروشگاه‌ها انبارش می‌کنند را به سوپرمارکت حمل کنند. بنابراین فروشگاه‌های معمولی کستکو تنها ۴۰۰۰ قلم جنس را ذخیره می‌کنند.

 منبع: ۲۲ قانون تغییر ناپذیر بازاریابی اثر جک تروت و آل ریز

ثبت شده در سایت پایگاه اطلاع رسانی صنعت نوشیدنی نوش آنلاین کد خبر 32790 و در روز یکشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۱۴:۳۳
http://noushonline.ir