چرا ماءالشعیر تلخ‌تر از نوشیدنی مالت است؟
دبیر انجمن تولیدکنندگان ماءالشعیر و مالت مطرح کرد؛

پیش‌بینی افزایش ۲ برابری مصرف ماءالشعیر تا سال ۱۴۰۰

دبیر انجمن تولیدکنندگان ماءالشعیر و مالت با بیان اینکه سرانه مصرف ماءالشعیر حدود ۴/۵ تا ۵ لیتر برای هر نفر در سال است، گفت: پیش‌بینی می‌شود با کمک دولت و براساس برنامه‌ریزی شرکت‌ها تا سال ۱۴۰۰ سرانه مصرف ماءالشعیر در کشور به ۱۰ لیتر برسد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نوش آنلاین، در چند سال اخیر ماءالشعیر توانسته جای خود را در سبد خانوار پیدا کرده و مورد استقبال بالای مردم قرار گیرد. علاوه بر آن تولیدات ایرانی به جهت حلال بودن مورد استقبال ویژه کشورهای اسلامی‌و حتی اروپایی قرار گرفته است.

بازار پر رونق ماءالشعیر ایران باعث شده تا در چند سال اخیر۷۰ واحد صنعتی در این صنعت شکل گیرد که با نوآوری و تنوع در بسته‌بندی و ذائقه با یکدیگر در حال رقابت هستند به‌گونه‌ای که در سال حدود ۲ میلیارد بطری ۳۳۰سی‌سی ماءالشعیر در داخل تولید می‌شود. به‌طور کلی مصرف نوشیدنی گازدار و غیرگازدار در کشور در حال رشد است اما ماءالشعیر در این میان جایگاه قابل توجهی دارد به نحوی که از سال ۱۳۸۵ تاکنون مصرف ماءالشعیر ۴۰ درصد افزایش یافته که مهم‌ترین عامل در این میان، نوآوری شرکت‌ها و فواید این محصول نسبت به نوشابه‌های گازدار است، با این حال سرانه مصرف در ایران با متوسط جهانی فاصله چشمگیری دارد.

پیش‌بینی افزایش ۲ برابری مصرف ماءالشعیر تا سال ۱۴۰۰

در حال‌ حاضر سرانه مصرف ماءالشعیر در جهان ۹۰لیتر است که این رقم در ایران به حدود ۵ لیتر می‌رسد و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۰ این رقم به ۱۰ لیتر برسد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان ماءالشعیر و مالت ایران درباره تعداد واحدهای صنعتی و میزان تولیدات این محصول گفت: در حال‌ حاضر ۷۰ شرکت تولیدکننده ماءالشعیر در کشور وجود دارد که از این تعداد حدود ۳۵ تا ۴۰ شرکت عضو انجمن صنفی ماءالشعیر هستند و این درحالی است که واحدهای صنعتی ماءالشعیر درحال حاضر با ۷۰ درصد ظرفیت به تولید می‌پردازند و میزان تولید آنها بیش از ۲ میلیارد بطری ۳۳۰ سی‌سی در سال است.

حمیدرضا علوی با اشاره به استقبال از این محصولات در سال‌های اخیر افزود: از سال ۱۳۸۵ تاکنون مصرف ماءالشعیر در کشور حدود ۴۰ درصد افزایش داشته که با توجه به تغییر فرهنگ مصرفی خانوار در ایران، مصرف نوشیدنی‌های ماءالشعیر افزایش یافته و از آنجا که این محصول از نظر تغذیه برای بدن مفید بوده و حاوی ویتامین D است، می‌تواند جایگزین مناسبی برای نوشابه‌های قندی باشد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان ماءالشعیر و مالت ادامه داد: شرکت‌های تولیدکننده با بسته‌بندی‌ها و ذائقه‌های متنوع و نیز جلوگیری از افزایش قیمت‌های بی‌رویه توانستند جای خود را در بازار پیدا کنند و تمامی‌این مسائل دست به‌دست یکدیگر داده تا مصرف ماءالشعیر بیش از گذشته باشد.

واحدهای صنعتی به ناچار مواد اولیه خود را از خارج از کشور تهیه می‌کنند

وی با اشاره به تامین مواد اولیه مورد نیاز این صنعت گفت: یکی از مواد اصلی مورد نیاز این صنعت، عصاره مالت است که در داخل توان اندکی برای تولید آن وجود دارد و واحدهای صنعتی به ناچار مواد اولیه خود را از خارج از کشور تهیه می‌کنند البته با کمک دولت و تسهیلات بانکی به تازگی سرمایه‌گذاران راغب شده‌اند تا مواد اولیه بیشتر و بهتری تولید کنند.

صادرات ماءالشعیر ایرانی به کشورهای اروپایی امکانپذیر شده است

دبیر انجمن تولیدکنندگان ماءالشعیر و مالت با اشاره به صادرات و استقبال کشورهای اسلامی‌و اروپایی از تولیدات ایرانی تصریح کرد: از آنجا که تولیدات ایرانی حلال است و تمامی‌شرکت‌ها نیز عضو انجمن حلال هستند بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده به کشورهای مختلف دنیا صادرات دارند و این در حالی است که در کنار کشورهای حاشیه خلیج‌فارس که همیشه خواستار محصولات ایرانی بودند به‌تازگی نیز کشورهای اروپایی به بازارهای هدف این صنعت اضافه شده و ماءالشعیر ایرانی به این کشورها صادر می‌شود.

واردات نوشیدنی قاچاق بی‌کیفیت ادامه دارد

علوی درباره واردات این محصول  به کشور افزود: با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر جلوگیری از واردات محصولاتی که در داخل تولید مشابه دارند هم‌اکنون واردات اندکی در این صنعت انجام می‌شود اما واردات قاچاق همچنان ادامه دارد و از کیفیت مناسبی نیز برخوردار نیست؛ به‌طوری که بیشتر تاریخ مصرف آنها منقضی یا قوطی‌ها دفورمه شده است.

وی با بیان اینکه سرانه مصرف ماءالشعیر حدود ۴/۵ تا ۵ لیتر برای هر نفر در سال است، گفت: پیش‌بینی می‌شود با کمک دولت و براساس برنامه‌ریزی شرکت‌ها تا سال ۱۴۰۰ سرانه مصرف ماءالشعیر در کشور به ۱۰ لیتر برسد.

بسته‌بندی‌های جدید ماءالشعیر قیمت تمام شده را کاهش داده است

دبیر انجمن تولیدکنندگان ماءالشعیر و مالت با اشاره به اهمیت و مشکلات موجود در تهیه بطری‌های ماءالشعیر اظهار کرد: در گذشته در زمینه بسته‌بندی قوطی مشکلات متعددی وجود داشت و از آنجا که تولیدات داخلی از نظر کیفیت و کمیت پاسخگوی این صنعت نبود، شرکت‌ها به ناچار دست به واردات می‌زدند اما در حال‌ حاضر با بسته‌بندی‌های متنوع و جدید شیشه‌ای، پت، فلزی و… شرکت‌ها توانسته‌اند هم سلیقه‌های مختلف جامعه را به خود جذب کنند و هم از لحاظ قیمت تمام‌شده در این زمینه کاهش داشته باشند.

وی افزود: امیدواریم با کار بیشتر روی بسته‌بندی و ذائقه‌بندی محصولات در سال‌های اخیر شاهد استقبال بیشتری از این محصولات باشیم.

علوی با اشاره به نقش مهم واحدهای تحقیق و توسعه در پیشرفت این صنعت خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته شرکت‌های ماءالشعیر بیشتر محصولات خود را با یک طعم و یک نوع بسته‌بندی به بازار ارائه می‌کردند اما با شکل‌گیری واحدهای تحقیق و توسعه میدانی در واحدهای صنعتی تنوع در بسته‌بندی (چه از نظر حجمی‌و چه از نظر جنس بطری‌ها) زیاد شده که عملکرد واحدهای تحقیق و توسعه در این میان از نقش مهمی‌برخوردار بوده است.

سرمایه‌گذاران از ظرفیت خالی شرکت‌های تولیدی استفاده کنند

دبیر انجمن تولیدکنندگان ماءالشعیر و مالت درباره ظرفیت‌های موجود برای سرمایه‌گذاری خارجی در این صنعت گفت: در این زمینه پیشنهادی که انجمن به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه کرده، معرفی سرمایه‌گذارانی که حاضر به سرمایه‌گذاری در این صنعت هستند به انجمن بود تا از ظرفیت‌های خالی شرکت‌های تولیدی استفاده شود زیرا احداث یک واحد جداگانه به سرمایه بسیار بیشتری نیاز دارد. بنابراین اگر در سرمایه‌گذاری چه در عرصه داخلی و چه در عرصه خارجی از ظرفیت‌های موجود استفاده شود به طور قطع کمک بیشتری به صنعت خواهد شد.

رقابت برند‌های داخلی در قیمت، بسته‌بندی و کیفیت با برندهای خارجی
وی با اشاره به اینکه در حال‌ حاضر چندین نشان (برند) خارجی در ایران تحت لیسانس تولیدات قرار دارند، گفت: ۴ تا ۵ شرکت خارجی تحت لیسانس در ایران جای خود را پیدا کرده‌اند که فضا برای رقابت بیشتر نیز وجود دارد اما نشان(برند)های داخلی وجود دارد که پابه‌پای شرکت‌های خارجی از نظر قیمت، بسته‌بندی و کیفیت در حال رقابت هستند.

ممنوعیت فعالیت واحدهای زیرزمینی تولیدکننده ماءالشعیر غیر استاندارد

علوی درباره فعالیت واحدهای زیرزمینی در این صنعت اظهار کرد: تعداد واحدهای زیرزمینی در این صنعت به اندازه‌ای نیست که مشکلی برای صنعت ایجاد کرده باشد اما همواره انجمن صنفی ماءالشعیر به سازمان ملی استاندارد، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، تعزیرات و… اعلام کرده که به هیچ وجه اجازه فعالیت به واحدهای زیرزمینی که به اصطلاح آب و شکر می‌فروشند، نخواهد داد و به عنوان ناظر افتخاری سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان همواره بر این موضوع نظارت داریم که در همین زمینه با تعامل خوبی که با سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها داریم برخوردهای خوبی با واحدهای متقلب و زیرزمینی انجام می‌شود.

افزایش قیمت ماءالشعیر در انتظار تایید سازمان حمایت

دبیر انجمن تولیدکنندگان ماءالشعیر و مالت درباره قیمت‌گذاری محصولات ماءالشعیر نیز افزود: در تفاهمنامه‌ای که با سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به امضا رسید همواره پیشنهادها در ابتدای سال جمع‌آوری و به سازمان ارائه می‌شود تا از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها جلوگیری شود و قیمتی مدنظر قرار گیرد که در توان مصرف‌کننده باشد. بر همین اساس در اردیبهشت امسال پیشنهاد افزایش قیمت ۱۰ درصدی را به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ارائه کرده‌ایم اما هنوز موافقتی در این‌باره اعلام نشده است. بنا بر این گزارش، تولیدات حلال در صنعت ماءالشعیر ایران توانسته جایگاه خوبی در جهان پیدا کند و با رویه‌ای که این صنعت در پیش گرفته و با نوآوری و تنوع در بسته‌بندی و ذائقه‌بندی محصولات به یقین در سال‌های آینده ماءالشعیر ایرانی به یک نشان(برند) جهانی تبدیل خواهد شد.

منبع :صمت

کد خبر : 6302 تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۷/۰۱ - ۱۲:۰۲

بیشتر بخوانید

نظر شما