چگونه مگاترندها آینده صنعت نوشیدنی را رقم می‌زنند؟

مگاترندها به جریان‌های مسلط آینده مربوط هستند. به باور سارا بومفری کارشناس صنعت نوشیدنی و غذا تضعیف طبقه متوسط در کشورهای توسعه یافته و تاکید بر ارزش تجربه به جای مالکیت دو مگاترند مهم صنعت نوشیدنی و غذا هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نوش آنلاین تجزیه و تحلیل مگاترندهای حاکم بر بازار یکی از کلیدهای اصلی موفقیت‌های شرکت‌های تولید کننده نوشیدنی و غذا است. در محیطی که به سرعت در حال تغییر است، تجزیه و تحلیل مگاترندها اهمیت بیشتری پیدا کرده است و برای شرکت‌‌هایی که به دنبال رشد اقتصادی پایدار هستند بسیار مهم است.

ترند و مگاترند
ترند به کالاها و خدماتی می‌گویند که امروز شرکت‌های ارائه‌دهنده آنها برای خود جایگاه اقتصادی و اجتماعی پیدا کرده‌اند.برای مثال این روزها ارائه نوشیدنی ارگانیک  و سلامت محور  در حال تبدیل شدن به یک ترند است اما کسی نمی‌داند که آیا نوشیدنی‌های سلامت محور فعلی در ۲-۳ دهه آینده مورد توجه مشتریان خواهند بود یا خیر. مگاترند به محصولات، فناوری‌ها, خدمات و جریان‌هایی گفته می‌شود که در آینده بازار داغی خواهند داشت. پیش بینی مگاترندها از طریق بررسی جریان‌های موجود و آینده پژوهشی ممکن خواهد شد.

سارا بومفری یکی از مدیران شرکت زندی برمر در گزارشی به بعضی از این مگاترندها که بر صنعت نوشیدنی و و غذا هم تاثیرگذار هستند اشاره کرده است. بومفری بر این باور است که شرکت‌ها علاوه بر هزینه کردن برای توسعه محصول جدید، باید رای تحلیل مگاترندها به عنوان یک ورودی کلیدی و موثر برای نوآوری هزینه کنند. بومفری می‌گوید درک وجودی مگاترندها برای صاحبان صنایع اولویت دارد. پس از این درک است که تجزیه و تحلیل و اولویت مگاترندها می‌تواند به عنوان یک ورودی اصلی در تصمیم‌های مدیران نقش آفرینی کند.

 

مگاترند تضعیف طبقه متوسط در کشورهای توسعه یافته

خانم بومفری در این گزارش به چند جریان موثر در شکل‌گیری مگاترندهای مهم برای صنعت نوشیدنی و غذا اشاره کرده است. یکی از آنها تضعیف طبقه متوسط در کشورهای توسعه یافته است. بومفری متذکر شده  در حالی که طبقه متوسط در خاورمیانه و آسیا در حال رشد است اما در کشورهای توسعه یافته تنها به حفظ وضع موجود خود فکر می‌کند.تضعیف طبقه متوسط باعث رشد خرده فروشی‌ها در کشورهای توسعه یافته و تضعیف‌هایپرمارکت‌ها پس از بحران سال ۲۰۱۰ شده است.
همچنین از سال ۲۰۱۳ تاکنون به دلیل اینکه مصرف‎کنندگان به جای خرید انبوه به خرید مکرر تمایل بیشتری دارند، فروشگاه‌های کوچکتر بیشتر از فروشگاه‌های بزرگ رونق دارند.
بومفری به شرکت‌های مواد نوشیدنی و غذایی توصیه می‌کند برای سود بردن از این قبیل مشتریان بر محصولاتی با کیفیت مناسب، قابل خرید چندباره که نگهداری آسانی هم دارند؛ تمرکز کنند.

مگاترند تاکید بر تجربه به جای مالکیت 
یکی دیگر از مگاترندهایی که بومفری بر آن تاکید می‌کند؛ اهمیت یافتن  تجربه مشتری و مصرف کننده در مقابل متغییر مالکیت تا سال ۲۰۳۰ است. پیشتر مصرف کننده  علاقه داشت مالک چیزی باشد اما امروز می‌خواهد در ساختن آن چیز مشارکت داشته باشد. بر پایه همین مگاترند است که شرکت مگنوم مصرف کنندگان را بخشی از روند تولید خود تبدیل کرده است. این شرکت در سه سال گذشته فروشگاه Pop-up خود را در لندن اجرا کرده و به خریداران اجازه می‌دهد تا یک نوار بستنی مگنوم را با توجه به سلیقه خود خودشان تنظیم کنند و در واقع بستنی مورد علاقه خودشان را تولید کنند.
مگنوم تاکید زیادی بر قابلیت به اشتراک گذاشتن این تجربه هم دارد و خریداران را تشویق می‌کند تا از هشتگ #MagnumLDN برای به اشتراک گذاشتن این تجربه استفاده می‌کند.

 

کد خبر : 6282 تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۶/۲۹ - ۱۶:۵۳

بیشتر بخوانید

نظر شما