قابل توجه فعالان صنعت نوشیدنی

چگونه از نظرسنجی اینستاگرام برای بازاریابی استفاده کنیم؟

روزانه نزدیک به ۵۰۰ میلیون استوری در اینستاگرام به اشتراک گذاشته می شود. بخش عمده ای از این استوری ها مربوط به کاربران شخصی است. البته برندها نیز در این میان سهم قابل توجهی دارند

کد خبر : 34523 تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۱۲/۱۶ - ۱۳:۴۴

پایگاه اطلاع رسانی نوش آنلاین: امروزه نزدیک به ۵۰درصد از برندها برنامه بازاریابی شان در شبکه های اجتماعی را هماهنگ با بخش استوری اینستاگرام پیش می برند. نیم دیگری از برندها نیز هنوز نسبت به کاربردهای بخش استوری توجه کافی ندارند. در این میان، فرقی ندارد که برند ما جزو کدام گروه های فوق است. پرسش مشترک برای تمام برندهای فعال در شبکه های اجتماعی به شرح ذیل است: چگونه محتوای برندمان را تازه و جذاب نگه داریم؟

یکی از راهکارهای مفید برای افزودن جذابیت به محتوای بازاریابی برندمان و اطمینان از تعاملی بودن شان است. در این میان استفاده از ابزار کمکی نظرسنجی امکان تعامل هرچه بیشتر برندها با مخاطب را فراهم می کند.

نظرسنجی اینستاگرام

در این مقاله هدف اصلی من بیان برخی از ایده های جذاب به منظور الهام گیری کارآفرینان است. به همین خاطر در ادامه به هفت ایده مناسب برای استفاده از بخش نظرسنجی در اینستاگرام اشاره خواهم کرد.

چگونه در اینستاگرام از نظرسنجی استفاده کنیم؟

مزایای نظرسنجی اینستاگرام

استیکر نظرسنجی (Polls) به کاربران اینستاگرام امکان طرح پرسش و انتخاب دو پاسخ برای رای گیری از فالوورها را می دهد. پیش از آنکه به ایده های اصلی این مقاله برسیم، بررسی نحوه استفاده از نظرسنجی در اینستاگرام ضروری به نظر می رسد.

در ابتدا باید آیکون استیکر نظرسنجی را در گوشه بالا و سمت راست صفحه پیدا کنیم. سپس باید انگشت مان را روی آن نگه داریم. در مرحله بعد نوبت به نگارش پرسش مورد نظرمان می رسد. پس از آنکه پرسش مورد علاقه خود را تایپ کردیم، باید دو پاسخ را نیز درج کنیم. به این ترتیب ظاهر اصلی پرسش مان آماده خواهد شد. نکته جالب در این میان استفاده بسیاری از برندها از اموجی های مختلف به جای پاسخ است. معمولا برندهایی که پرسش های طنز طرح می کنند، استفاده از اموجی را کاربردی تر خواهند یافت.

مزایای نظرسنجی اینستاگرام

خوشبختانه اینستاگرام محدودیت لغت برای طرح سوال ندارد. به این ترتیب کاربران امکان طراحی پرسش های طولانی را نیز دارند. البته باید توجه داشت که همیشه طراحی پرسش طولانی بهترین ایده ممکن نیست. در مورد پاسخ ها ماجرا اندکی متفاوت است. بر این اساس هر پاسخ بیشتر از ۲۲ کلمه نخواهد بود.
پس از آنکه نظرسنجی مان را در قالب استوری بارگذاری کردیم، نوبت به مشاهده پاسخ های کاربران می رسد. این کار با سادگی با مشاهده استوری به شیوه عادی صورت می گیرد. به این ترتیب ترکیب رای های کاربران به تفکیک برای ما به نمایش در خواهد آمد. به علاوه در گوشه تصویر آمار کل بازدید استوری ما نیز درج خواهد شد.

استراتژی بازاریابی

همانطور که می دانیم، استوری ها در اینستاگرام فقط ۲۴ ساعت قابل مشاهده هستند، بنابراین نظرسنجی ما نیز پس از این مدت ناپدید خواهد شد. در پایان ۲۴ ساعت به اشتراک گذاری نتیجه نهایی نظرسنجی با فالوورهای مان اهمیت بالایی دارد. به این ترتیب تمام افراد از نتیجه نظرخواهی مان مطلع خواهند شد. اگر هم قصد نگهداری نظرسنجی خود برای مدتی طولانی تر را دارید، به راحتی آن را در بخش آرشیو ذخیره کنید. به این ترتیب کاربران همیشه امکان مشاهده نظرسنجی شما را خواهند داشت.

همانطور که لورن میشلز، موسس برند SNL، معتقد است: «هیچ خلاقیتی بدون مرز و محدودیت وجود ندارد.» به طور مشابه، استیکر نظرسنجی اینستاگرام نیز علاوه بر محدودیت های خود (در زمینه انتخاب دو پاسخ) فرصت عالی برای پرورش خلاقیت برندها فراهم می کند. در ادامه این بخش به چهار ایده روشنگر برای الگوبرداری کارآفرینان اشاره خواهم کرد.

۱٫ ساماندهی امتحانی کوچک

استراتژی بازاریابی

Buzzfeed به عنوان یکی از غول های عرصه رسانه بیشتر شهرت خود در شبکه های اجتماعی را مرهون امتحان های کوچک آنلاینش است. این برند معتبر در فعالیت اینستاگرامی خود نیز از تکنیک طرح پرسش های جذاب استفاده می کند. به همین خاطر استیکر نظرسنجی بیشترین کاربرد را برای آنها دارد. اگر از طرفدارهای صفحه این برند باشید، همیشه پرسش های متنوعی را در بخش استوری شان مشاهده خواهید کرد.

بدون تردید طرح پرسش های جالب به عنوان یک امتحان کوچک فقط مخصوص برند Buzzfeed نیست. برند Vanity Fair نیز مثالی معتبر در زمینه کاربرد مناسب نظرسنجی در استراتژی بازاریابی اینستاگرامی است. اوج خلاقیت آنها در زمینه طرح پرسش هایی مربوط به ازدواج شاهزاده هری و مگان بود. به این ترتیب شمار بالایی از کاربران به سوی نظرسنجی های آنها جلب شدند.

عملکرد برند Vanity Fair در زمینه طرح پرسش های جذاب بسیار فراتر از ماجرای ازدواج شاهزاده هری است. به این ترتیب آنها برای سرگرم سازی مخاطب شان دست به تولید امتحان های کوچکی در قالب پرسش های تاریخی نیز می زنند. به عنوان مثال یکی از پرسش های بخش استوری این برند به شرح ذیل است: چه کسی در خیابان جنوبی شماره ۱۰ لندن زندگی می کند؟ در بخش پاسخ ها نیز نام ترزا می و ملکه انگلستان درج شده است.

نظرسنجی برند

یکی از اقدامات جالب برند Vanity Fair در زمینه طراحی پرسش های خود واکنش به اتفاقات سیاسی است. به این ترتیب در برخی از موارد پرسش های آنها کاملا رنگ و بوی سیاسی دارد. این امر کاربران را بیش از هر زمان دیگری به ارائه پاسخ و تعامل وامی دارد. بدون تردید هر استراتژی موفقی در زمینه بازاریابی اینستاگرامی باید تعامل کاربران را بر انگیزد.

۲٫ نمایش کاتالوگ محصول مان

یکی از قوانین اساسی در داستان سرایی تجاری «نمایش به جای سخنرانی صرف» است. خوشبختانه امروزه پیشرفت تکنولوژی به اشتراک گذاری عکس و فیلم را بسیار راحت کرده است، بنابراین هیچ دلیلی برای عدم نمایش کیفیت محصولات مان از طریق شبکه های اجتماعی وجود ندارد.

یکی از برترین برندها در زمینه نمایش محصولاتش در شبکه های اجتماعی نمایندگی IKEA در ایالات متحده است. آنها با بارگذاری تصاویری از لوازم آشپزخانه برندشان در بخش استوری از کاربران درخواست رای دادن به بهترین محصول را می کنند. به این ترتیب علاوه بر نمایش محصولات مختلف، سلیقه مخاطب نیز سنجیده می شود. اگرچه امکان نمایش محصولات در قالب کاتالوگ وجود دارد، اما برند IKEA هدف دیگری را نیز پیگیری می کند. هدف اصلی آنها به روز رسانی کیفیت و ظاهر محصولات هماهنگ با سلیقه مشتریان است. به همین دلیل هیچ راهکاری بهتر از نظرسنجی از فالوورها پیش روی آنها نیست. خوشبختانه در این زمینه استقبال کاربران از استوری های IKEA بسیار بالاست. به این ترتیب جامعه آماری این برند دامنه مختلفی از افراد (حتی ساکن کشورهای دیگر) را نیز پوشش می دهد.

نظرسنجی برند

استفاده از بخش استوری و نظرخواهی به عنوان کاتالوگ محصولات وقتی قصد معرفی محصولات تازه را داریم، بسیار جالب تر خواهد بود. به این ترتیب دیگر نیازی به صرف هزینه زیاد برای برگزاری نمایشگاه یا پوشش تلویزیونی مستقیم نیست. به جای این کارها به ساده ترین شیوه ممکن مجموعه ای از استوری ها را بارگذاری خواهیم کرد.

در مورد نمونه IKEA آنها دست به اقدامی جالب نیز زدند. به این ترتیب پیش فروش سری جدید محصولات آشپزخانه این برند در آمریکا به طور کامل از طریق اینستاگرام صورت گرفت. همین امر بازدید صفحه رسمی شان را به شدت افزایش داد. نکته ای که در اینجا به کمک IKEA آمد، امکان خرید مستقیم (درون برنامه) اینستاگرام بود. به این ترتیب دیگر نیازی به بارگذاری لینکی جداگانه در بخش بیوگرافی برای جلب نظر کاربران نخواهد بود.

استفاده از بخش نظرسنجی علاوه بر موارد مطرح شده در بالا، برای دریافت ایده های کاربران در مورد نحوه مدیریت محتوای صفحه نیز بسیار موثر است. صفحه اینستاگرام خبرگزاری «فور فور تو» برای اهالی فوتبال بسیار شناخته شده است. آنها برای نظرخواهی از مخاطب های خود در زمینه بارگذاری بیشتر تصویر یا عکس به سراغ استیکر نظرخواهی اینستاگرام رفتند. به این ترتیب با کمترین هزینه ممکن تکلیف آینده صفحه شان با مشارکت فالوورها مشخص شد.

اگر به تازگی فعالیت خود در زمینه شبکه های اجتماعی را شروع کرده اید، توجه به نظرات کاربران اهمیت بالایی دارد. این کار احساس نزدیکی بیشتری بین برند ما و مخاطبش ایجاد خواهد کرد. به علاوه کاربران وقتی تاثیر نظرات شان روی فعالیت یک برند را مشاهده کنند، علاقه بیشتری به آن برند پیدا خواهند کرد. این امر ما را وارد نکته مهم دیگری تحت عنوان «ایجاد رابطه عمیق با مخاطب ها» می کند. بدون تردید هر کسب وکار تازه ای نیاز مبرمی به این نوع از روابط با مخاطب های خود دارد.

۳٫ انجام تحقیقات پیرامون مشتریان

آیا تا به حال آرزوی داشتن گویی شیشه ای برای مشاهده خواست واقعی مشتریان تان را داشته اید؟ اگرچه امروزه گوی جادویی وجود ندارد، اما ابزاری مشابه برای دستیابی به خواسته های مشتریان به وجود آمده است. نظرسنجی اینستاگرام یکی از ابزارهای بسیار مفید در جهت طرح پرسش های مهم از مشتریان است. البته در این میان باید به ارائه محتوایی جذاب نیز توجه داشت. به طور معمول هیچ کاربری علاقه خاصی به مشاهده پرسش های خشک و بی روح ندارد. به همین دلیل باید آن را در قالبی جذاب ارائه کرد. به عنوان مثال، برند پوشاک Mimi Hmmer به منظور یافتن طراح های مورد علاقه مشتریان خود از نظرسنجی اینستاگرام استفاده می کند.

اگرچه برند Mimi Hammer بخش ویژه ای برای پژوهش روی سلیقه و خواست مشتریانش دارد، اما از ایده جذاب و ساده نظرسنجی اینستاگرام به سادگی عبور نمی کند. دلیل اصلی استقبال بسیاری از برندها از استیکر نظرسنجی سادگی فوق العاده اش است. نکته مهم درخصوص فعالیت Mimi Hammer در اینستاگرام طراحی پرسش های خود در پس زمینه محصولاتش است. به این ترتیب درس مهم ما از این برند وفاداری بصری به ماهیت اصلی برندمان در هر شرایطی است. به این ترتیب برند ما همیشه با نوع خاصی از محتوا به یاد مخاطب خواهد آمد.

۴٫ افزایش ترافیک سایت برندمان

آیا هدف شما از فعالیت در شبکه های اجتماعی ترغیب کاربران به کلیک روی لینک آدرس سایت تان است؟ خوشبختانه در این زمینه نیز استیکرای نظرسنجی کمک شایانی به ما خواهند کرد. به این ترتیب نظرسنجی به برندها فرصت هدایت مستقیم کاربران به سایت های مختلف را می دهد.

مجله اِله استفاده بسیار هوشمندانه ای از بخش نظرسنجی اینستاگرام برای هدایت ترافیک بیشتر به سایت مورد نظرش کرده است. در حقیقت آنها در پی همکاری تجاری با نت فلیکس قصد ترغیب کاربران به ثبت نظر پیرامون برنامه های این شبکه را داشتند. به همین دلیل در بخش استوری شان علاوه بر بارگذاری پرسشی جذاب در مورد نت فلیکس لینک مورد نظرشان را نیز قرار دادند. یکی از امکانات جالب اینستاگرام امکان کشیدن صفحه به سمت بالا و هدایت به سایت مشخصی است. البته این ویژگی فقط برای اکانت های دارای بیش از ۱۰ هزار فالوور خواهد بود.

استراتژی برند

اگرچه شبکه نت فلیکس نیز نظرسنجی های زیادی را در اینستاگرام ساماندهی می کند، با این حال طراحی آدرسی ویژه برای آن نمای بهتری به برندها خواهد داد. به همین دلیل معمولا نظرسنجی های بسیار مهم نت فلیکس در سایت رسمی اش برگزار می شود. این ایده برای برندهای دیگر نیز کاربردی خواهد بود، بنابراین در عین توجه به بخش نظرخواهی اینستاگرام نسبت به برگزاری نظرخواهی های مهم در سایت رسمی برندتان حساسیت به خرج دهید.

۵٫ افزایش مسئولیت پذیری اجتماعی

مخاطب ها (به طور معمول نسل جوان) از برندها انتظار به اشتراک گذاری ارزش های خود را دارند. به عنوان مثال، ارزش هایی نظیر ثبات، مشارکت در رویدادهای خیریه و صداقت مهم ترین موارد مد نظر نسل Z است. در اینجا باز هم تمرکز من روی پاسخگویی به این نیاز کاربران از طریق استیکر نظرسنجی اینستاگرام است. به این ترتیب با طراحی یک پرسش جالب به سادگی امکان به اشتراک گذاری ارزش های برندمان وجود خواهد داشت. نکته جالب اینکه به طور معمول طراحی پرسش های جنجالی (نه به معنای منفی) واکنش مناسب کاربران را نیز به همراه دارد. به همین خاطر به هنگام طراحی پرسش باید حداکثر دقت را به خرج داد.

استراتژی برند

برند Refinry29 یکی از بهترین عملکردها را در زمینه ترغیب مخاطب های خود برای ثبت نام جهت رای دادن در انتخابات میان دوره ای آمریکا به نمایش گذاشت. آنها بخش ویژه ای از استوری های خود را تحت عنوان نظرخواهی به اطلاع رسانی پیرامون تاریخ های مهم برای ثبت نام، حضور در رای گیری و آشنایی با نامزدها اختصاص دادند. در زمان انتخابات نیز صفحه اینستاگرام این برند پوشش بسیار مناسبی از جریان ثبت آرا و اعلام نتایج صورت داد.

اجازه دهید ساختار یکی از جالب ترین استوری های این برند را با هم مرور کنیم. در استوری پایانی Refinry29 آنها به جای تاکید روی اهمیت شرکت در انتخابات ایده جالب تری را دنبال کردند. به این ترتیب آنها لینک مقاله ای معتبر در زمینه انتخابات، انواع آن و نحوه مشارکت مردم در تعیین سرنوشت سیاسی و اجتماعی شان را به اشتراک گذاشتند. همچنین پس از پایان انتخابات این برند شاخه گل هایی برای مشتریانش که در انتخابات شرکت کردند، ارسال کرد.

نکته جالب در مورد عملکرد Refinry29 نمایش احترام اش به جامعه مدنی و ارزش های پیرامون آن بود. به این ترتیب آنها به صورت کاملا هوشمندانه ای نام برندشان را با ارزش های عمیقا مورد احترام مردم آمریکا گره زدند. بدون تردید چنین عملکردی از سوی هر برندی امکان پذیر نیست. به همین دلیل هم کمپین آنها موفقیت بسیار زیادی به ارمغان آورد. اگر نگاهی هرچند کوتاه به تاریخچه کمپین های بازاریابی موفق انداخته باشیم، اهمیت کار Refinry29 بیش از هر زمان دیگری آشکار خواهد شد. در حقیقت، بسیاری از برندها به هنگام مشارکت در رویدادهای سیاسی به دلیل موضع گیری نادرست موجب ناراحتی مخاطب های شان می شوند. با این حال در مورد مثال فوق عملکرد Refinry29 بسیار هوشمندانه و دقیق بود.

بدون تردید همه برندها علاقه مند به پرهیز از مشارکت منفی در رویدادهای اجتماعی و سیاسی هستند. با این حال انفعال مطلق در برابر چنین رویدادهایی به تدریج باعث انتقاد مشتریان از برندمان خواهد شد. به همین دلیل حضور فعال و سازنده در رویدادهای اجتماعی و سیاسی ضرورت اصلی برندسازی در دنیای مدرن است. اگر در نهایت قصد ورود به دنیای سیاست و جامعه را پیدا کردید، به مانند برند Refinry29 کار خود را هوشمندانه سازماندهی کنید.

۶٫ آموزش فالوورها

آیا تا به حال به آموزش فالوورهای خود از طریق اینستاگرام فکر کرده اید؟ به طور معمول شمار اندکی از برندها چنین فرآیندی را به طور جدی در دستور کار کمپین های بازاریابی خود قرار می دهند. به همین دلیل توصیه اساسی من در این بخش تلاش برای ورود به عرصه آموزش مخاطب هاست. تاثیرگذاری بالای چنین فرآیندی روی مخاطب ها به هیچ عنوان انکارپذیر نیست.

در زمینه آموزش به مخاطب اینستاگرام یکی از پلتفرم های بسیار کاربردی است. بدون تردید وقتی از اینستاگرام صحبت می کنم، پای ابزار نظرسنجی نیز در میان خواهد بود.

بازاریابی اینستاگرام

اپ انگیزشی و آرام بخش Headspace یکی از بهترین نمونه ها در زمینه آموزش مخاطب هاست. بخش مهمی از فعالیت بازاریابی آنها در شبکه های اجتماعی (به ویژه اینستاگرام) روی آموزش فالوورهای شان تمرکز دارد. به منظور دستیابی به این هدف برند Headspace بهره مناسبی از بخش نظرسنجی می برد. به عنوان مثال، در یکی از مجموعه استوری های این برند آنها در قالب پرسش های نظرسنجی جذاب شیوه تغذیه مناسب برای سلامت جسمی و خواب راحت تر را آموزش داده اند. به این ترتیب علاوه بر مشارکت افراد با برند Headspace نکات آموزشی نیز ارائه خواهد شد. این امر از آنجایی اهمیت دارد که به خوبی بیانگر ارزش های اصلی هر برند است. بدون تردید همه علاقه شدیدی به برندی که در زمینه آموزش گام های موثری برمی دارد، خواهند داشت.

نظرخواهی های برند Headspace در زمینه های مختلفی صورت می گیرد. به عنوان مثال یکی از مجموعه نظرخواهی های این برند پیرامون مطالب اپ و سایت رسمی اش است. به این ترتیب کاربران امکان یافتن اطلاعات جانبی جالبی در مورد موضوعات مطرح در اپ و سایت این برنامه را خواهند داشت.

۷٫ اندکی تفریح ایده بدی نیست

بدون تردید فعالیت بازاریابی در اینستاگرام نیازمند برنامه ریزی دقیق و اندازه گیری میزان پیشرفت مان است. با این حال آیا هیچ جایی برای اندکی تفریح خارج از چارچوب برنامه ریزی شده وجود ندارد؟ به عنوان یک برند همیشه توجه داشته باشید که هدف اصلی کاربران از حضور در اینستاگرام و اغلب شبکه های اجتماعی دیگر سرگرمی است. درست به همین خاطر گاهی اوقات باید از اهداف دقیق تجاری صرف نظر کرد. به جای آن، پیگیری اهداف ساده و اندکی تفریح ایده چندان بدی نخواهد بود.

یکی از بهترین برندها در زمینه استفاده از بخش نظرخواهی برای اهداف سرگرمی صرف MOMA است. آنها در بخش ویژه هنر، به معرفی آثار هنرمندان کمتر شناخته شده می پردازند. همچنین شیوه های طراحی و نقاشی کمیک را نیز آموزش می دهند.

بازاریابی اینستاگرام

به طور مشابه، برند REI نیز در زمینه سرگرمی فعالیت دارد. به این ترتیب آنها جوک های جالبی را در قالب نظرسنجی در اختیار کاربران شان قرار می دهند. پس از مشاهده جوک ها، کاربران امکان امتیازدهی به هر کدام را خواهند داشت. به این ترتیب برترین جوک انتخاب خواهد شد.

در پایان، باید به نکته ای مهم اشاره کنم. فرقی ندارد از بخش نظرخواهی برای تحقق چه هدفی استفاده می کنید، نکته مهم در این میان توجه به سلیقه مخاطب و تلاش برای فراهم سازی اوقات خوش است. به این ترتیب اهداف برند شما تا حد زیادی برآورده خواهد شد. امیدوارم هفت ایده مقاله کنونی کمک قابل توجهی به شما و برندتان در زمینه یافتن ایده های هیجان انگیز کرده باشد.

نظر شما