بررسی دو نمونه آموزنده بازاریابی جهانی در صنعت نوشیدنی

بازاریابی جهانی عمل تمرکز روی یک محصول با هدف رفع نیاز مشتریان بالقوه در سایر کشورهاست. به طور معمول، بازاریابی جهانی نیازمند انجام تحقیقات تازه برند مورد نظر در زمینه بازارهای پیش رو، تعیین کشورهای مناسب برای محصول مورد نظر و محلی سازی برند به منظور بازنمایی نیازهای آن جوامع خواهد بود.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نوش آنلاین با این حساب فرآیند بازاریابی جهانی در مقام عمل بسیار دشوارتر از بحث‌های نظری است. به مانند تمام الگوهای بازاریابی، در اینجا نیز بازاریابی جهانی تمرکز اصلی خود را روی یک نکته قرار می‌دهد: مخاطب. شناخت افراد خواهان محصول ما، شیوه‌های مناسب رساندن محصول به دست افراد و شیوه انجام چنین کاری با روشی که به خوبی بیانگر ویژگی‌های برندمان باشد، از جمله مهم ترین چالش‌های حوزه بازاریابی جهانی محسوب می‌شوند.

ردبول

شرکت اتریشی ردبول در زمینه بازاریابی جهانی چنان عملکرد عالی از خود به نمایش گذاشته که بسیاری از مردم آمریکا آن را برندی کاملا آمریکایی قلمداد می‌کنند، اما به راستی این برند چگونه کاری به این بزرگی را صورت داده است؟

یکی از تکنیک‌های بسیار موفق ردبول میزبانی از رویدادهای مختلف در زمینه ورزش‌های سخت آن هم در سراسر دنیاست. از مسابقات گرند پریکس «ردبول ایندیاناپولیس» گرفته تا مسابقات هوایی ردبول در بریتانیا و مسابقات ماشین‌های دست ساز در اردن، این برند در همه جا حضور دارد. به این ترتیب پیام جهانی آنها به طور بسیار خوبی به دست افرادی با ملیت‌های متفاوت می‌رسد.

در کنار رویدادهای مختلف، بسته بندی محصولات ردبول نیز نقش مهمی‌را در اقدامات جهانی اش بازی می‌کند. نانسی اف. کوهن در مقاله ای در سال ۲۰۰۱ اینگونه پیرامون استراتژی بازاریابی جهانی ردبول اظهار نظر کرده است: «ردبول واقعا شبیه یک محصول ساخته شده از دل اقتصاد جهانی است. آنها به هیچ وجه شبیه یک برند سنتی آمریکایی در زمینه تولید نوشیدنی‌های گوارا نیستند. آنها قوطی‌های مخصوص ۱۲ اونسی، جعبه پلاستیکی یا حتی لوگویی ماندگار مانند پپسی یا کوکا ندارند. در حقیقت ردبول در نگاه نخست بیشتر اروپایی به نظر می‌رسد و همین نکته اهمیت بالایی دارد.» از زمان انتشار این مقاله تا به حال استراتژی ردبول در زمینه بسته بندی محصولاتش همچنان دست نخورده باقی مانده است. به این ترتیب قدرت انطباق این برند با فرهنگ‌های مختلف بسیار بالا ارزیابی می‌شود. به همین دلیل نیز در سطح جهانی عملکرد فوق العاده ای دارند.

کوکا کولا

کوکا کولا یکی از بهترین مثال‌ها در زمینه استفاده یک برند از الگوی بازاریابی جهانی است. اگرچه کسب وکار کوکا کولا در مقیاس جهانی و عمده صورت می‌گیرد، اما آنها توجه و سرمایه گذاری هنگفتی روی جوامع کوچک و انجمن‌های محلی کرده اند.

به عنوان مثال، در مصر برند کوکا کولا ۶۵۰ ایستگاه تصفیه آب آشامیدنی در روستاهای محروم «بنی سوئف» بنا کرده است. همچنین کوکا کولا اسپانسر اصلی وعده‌های غذایی در ماه رمضان برای کودکان در سراسر خاورمیانه است. در هند، کوکا کولا اسپانسر کمپین حمایت از تحصیل کودکان است. به این ترتیب هزینه‌های بسیار بالایی از سوی آنها برای تجهیز و ساخت مدرسه در سراسر هند صورت گرفته است.

وقتی نگاهی کلی به کمپین‌های خیریه کوکا کولا در سراسر جهان می‌اندازیم، هدف اغلب آنها انتقال احساس شادمانی در میان مردم است. به عبارت بهتر، در بعد بازاریابی جهانی آنها به خوبی نام کوکا کولا را با شادی گره زده اند. به این ترتیب وقتی نام کوکا کولا به گوش می‌رسد، برای همه مردم ایده‌ها و خاطرات شاد تداعی می‌شود. این نکته دارای اهمیت بسیار بالایی است. وقتی نام برند ما با خاطرات خوش تداعی شود، احساس مشتریان نسبت بدان مثبت خواهد بود. البته در اینجا منظور من تداعی نام برخی از برندها با خاطرات منفی نیست، بلکه عدم تداعی هرگونه خاطره مثبتی در میان است. به این ترتیب باید به دنبال ساخت وجهه ای جذاب تر برای برندمان با کمک گره زدنش با خطرات مثبت باشیم.

کد خبر : 32924 تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۱۱/۲۳ - ۱۱:۴۴

بیشتر بخوانید

نظر شما