شبکه های اجتماعی

۱۳ نکته آموزشی برای تولید محتوای ویروسی در صنعت نوشیدنی

بررسی های مختلف را مشخص می کند که چهار عنصر غالبا در محتوای ویروسی یافت می شود. ترکیب این عناصر ممکن است موفقیت در نشر ویروسی را تضمین نکند اما می تواند قابلیت نشر را بهبود بخشد.

کد خبر : 32801 تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۱۱/۲۱ - ۱۲:۰۷

پایگاه اطلاع رسانی نوش آنلاین: پست های ویروسی از قواعد معمول تبعیت نمی کنند. مثال های زیر مربوط به پست هایی هستند که میلیون ها بار به اشتراک گذاشته شده اند. هرچند، با مشاهده نمودارهای زیر می بینیم که این محتواهای ویروسی حتی در بزرگترین سایت های ویروسی نیز جزء استثناها هستند. به بیان دیگر پست های ویروسی یا همان محتوای وایرال ، پست هایی خاص هستند که جهت و بینش دارند.

بررسی های  مختلف را مشخص می کند که چهار عنصر غالبا در محتوای ویروسی یافت می شود. ترکیب این عناصر ممکن است موفقیت در نشر ویروسی را تضمین نکند اما می تواند قابلیت نشر را بهبود بخشد. محتوای وایرال

نشر ویروسی (وایرال شدن محتوا ) چگونه انجام می شود؟

۱- مردم را شگفت زده کنید (حقایق و تصاویر)

مردم دوست دارند مطالبی به اشتراک بگذارند که دیگران را شگفت زده می کند – مطالبی از هر دو نوع حقایق و تصاویر. آن ها به انتشار پژوهش ها و ترند های جدید علاقمند هستند، بخصوص اگر عقاید فعلی را به چالش بکشد.

مثال: ماالشعیر (مترجم) از بیماری آلزایمر جلوگیری می کند (۹۳۸٫۰۰۰ بار به اشتراک گذاشته شده)

یکی از محتواهایی  بیشترین بازنشر را در سایت استاندارد شب لندن داشت پستی بود که احتمالا باعث شادی بسیاری از ما شد. این مطلب که بر پژوهش های جدید تاکید داشت اظهار می نمود که ماالشعیر به پیشگیری از بیماری دمانس (زوال عقل) و آلزایمر کمک می کند. خبر بسیار خوشایندی در کریسمس.

۲- از یک ترند به عنوان برگ برنده استفاده کنید، بخصوص زامبی ها

همه ما می دانیم که ترند ها دوست ما هستند. اظهار نظر درباره موضوعات مطرح یا گنجاندن آن ها در محتوای تان می تواند تعاملات شما با مخاطب را افزایش دهد. در سال ۲۰۱۵، اگر نسبت به محبوبیت موضوعات شک دارید، داستانی درباره زامبی ها بنویسید.

۳- الهام بخش مردم باشید

نقل قول های الهام بخش، مثلا تصاویری با متن الهام بخش، نوعی محتوا در اینترنت هستند که محبوبیت زیادی پیدا کرده اند. محتوای الهام بخش می تواند شکل های زیادی به خود بگیرد.

۴- محتواهایی فهرست وار با تصاویر خیره کننده تولید کنیم

ما از قبل پست های تصویری فهرست وار را قالبی مناسب برای محتوای ویروسی می دانستیم. تصاویر در اینترنت دارای قدرت زیادی هستند و پست های تصویری فهرست وار این قدرت را با قابلیت نشر به دست آمده از گزینش محتوا و پست های فهرستی افزایش می دهند.

۵- سرگرم کننده باشید.

مردم دوست دارند که مطالب سرگرم کننده به اشتراک بگذارند. مطالعه ای در نیویورک تایمز نشان داد که یکی از متداول ترین دلایل مردم برای انتشار محتوا رساندن مطالب سرگرم کننده ی با ارزش ( نه بی ارزش مثل برخی مطالب فالش گرامرهای ایرانی- مترجم) به دست سایر دوستان است.

۶- جنجالی باشید.

جنجال مردم را به تعامل وا می دارد گرچه تا حدی ریسک دارد. پست های جنجالی ذاتا می توانند تفرقه ایجاد کنند. هرچند، مردم اغلب این پست ها را به اشتراک می گذارند تا نشان دهند که جزئی از یک گروه و حامی یک دیدگاه خاص هستند و از این طریق وفاداری یا تعلق خاطر خود را ثابت می کنند.

۷- از مردم آزمون بگیرید

مردم عاشق آزمون های پرسشی هستند، بخصوص اگر چیزهایی راجب خودشان بگویید. مردم محتواهای تعاملی را نیز دوست دارند، آن نوع محتواهایی که می توانند با دوستانشان به اشتراک بگذارند، برای مثال یک آزمون محبوب انگلیسی “چند درصد شمالی هستی؟” نام داشت.

۸- پیام های هشدار دهنده منتشر کنید

یافته های تحقیقات مارکتو ۲۰۱۴ و برایان کارتر نشان دادند که مطالبی توسط مردم منتشر می شده که به دیگران درباره خطراتی مانند کلاهبرداری هشدار می داد. این روند ادامه داشت تا این که ما در بررسی های خود در سال ۲۰۱۵ دریافتیم که تعداد زیادی از برترین پست ها محتوایی هشداری دارند.

۹- از رازهای موفقیت سخن بگویید

اکثر مردم خواهان موفقیت هستند. همچنین دوست دارند که محتواهایی ارزشمند و مفید را با دیگران به اشتراک بگذارند. بنابراین، پست هایی که برای کمک به مردم در جهت رسیدن به موفقیت طراحی می شوند، در صورتی که درک درستی از محتوا صورت گیرد پتانسیل دستیابی به نشر ویروسی را دارند.

۱۰- سلامتی، رژیم و نکاتی برای تناسب اندام

چه کسی خواهان سلامتی بیشتر نیست؟ سلامتی در سال ۲۰۱۵ موضوعی محبوب به شمار می رفت. سلامتی، رژیم و نکاتی درباره تناسب اندام. استفاده مناسب از تصاویر، نوعی پست تصویری فهرست وار، پست های “چگونه” که به مردم در بهبود وضعیت خود کمک می کند.

۱۱- برای مردم از رازهای عشق و رابطه بگویید

برایان فری در آهنگ خود عشق را دوا می خواند و به نظر می رسد که محتوای مناسب درباره عشق و رابطه پتانسیل زیادی برای نشر ویروسی دارد.

۱۲-راز طول عمر را به اشتراک بگذارید

طبق نظریات سارتر، دلیل بیم علم به مرگ است. او در جایی دیگر نیز گفته است که “جهنم یعنی دیگران” پس احتمالا عضو فیسبوک نبوده است. چه موافق او باشید چه مخالف، به نظر می رسد که ما همگی مشتاق پیدا کردن راه هایی برای داشتن یک زندگی طولانی هستیم.

۱۳- یک داستان دلگرم کننده منتشر کنید

مردم عاشق داستان و علاقمند به نشر داستان های دلگرم کننده هستند.

نتیجه گیری

شایسته است که نتیجه گیری را با تکرار دوباره این جمله شروع کنیم: هیچ فرمولی برای دستیابی به نشر ویروسی و سریع محتوا وجود ندارد. همیشه مشخص نیست که چه چیزی باعث جرقه خوردن یک پست و نشر آن در حجم زیاد می شود. حتی برای سایت های بزرگ نیز این نوع پست های خاص به صورت تصادفی اتفاق می افتد، پست هایی که به ارقامی در اشتراک گذاری دست پیدا می کنند که هیچ کس نمی تواند پیش بینی کند. به علاوه شواهد نشان می دهند که فقط محتوا مطرح نیست بلکه یک عامل تقویت کننده نیز تاثیرگذار است. طبق بررسی های ما نشر یک محتوا فقط توسط ۵ فرد موثر (اینفلوئنسر) می تواند برای ایجاد جرقه ی باز نشر آن محتوا کافی باشد. اگر پستی دارید که دارای پتانسیل لازم برای نشر ویروسی است یک عامل تقویت کننده در ازای پول می تواند به شما برای شروع کار کمک کند.

هیچ چیزی نشر ویروسی محتوای شما را تضمین نمی کند اما گنجاندن یک یا چند عنصر نشر ویروسی به شما در بالا بردن قابلیت بازنشر محتوایتان کمک می کند. بنابراین، در هنگام تولید محتوا می توانید این سوالات را از خودتان بپرسید:

-آیا در محتوای ما عنصر احساس وجود دارد؟

-آیا محتوای پست قابلیت نشر دارد، مثلا از حقایق، تصاویر و نقل قول ها در آن استفاده شده است؟

-آیا موضوع انتخابی در میان مخاطبان غوغا می کند؟ از موضوعات ترند استفاده شده است؟

-آیا قالب انتخابی باعث برقراری تعامل با مخاطب می شود، مثلا استفاده از نکات کاربردی یا آزمون؟

تیترهایی برای وایرال شدن محتوا

مورد آخر، پستی که پتانسیل یا قابلیت نشر ویروسی یا همان وایرال شدن محتوا دارد نیز نیازمند یک تیتر مناسب است. من واقعا روشی را که بازفید برای انتخاب تیتر به کار می برد دوست دارم. در این روش چند تیتر ایجاد می گردد و مخاطبان از طریق تست A/B این تیترها را مقایسه می کنند. این کار باعث می شود که امکان ایجاد تیترهای مناسب براساس تعامل واقعی با مخاطب فراهم گردد. هرچند، احتمالا شما این امکانات را نداشته باشید. در این صورت می توانید چهار عنصر بالا را در نظر بگیرید و به ترکیبی از این عناصر برای استفاده در تیتر فکر کنید. برای مثال:

-واژه های احساسی مانند شگفت انگیز

-موضوعاتی مانند زامبی ها

-نوع محتوا مانند حقایق

-قالب محتوا مانند پست فهرستی

بنابراین یک تیتر ساده که در آن از همه این عناصر استفاده شود می تواند چنین عبارتی باشد: “۱۰ حقیقت شگفت انگیز درباره زامبی ها”. پس متوجه هستید که نمی توانید فقط با کنار هم گذاشتن عناصر یک تیتر مناسب بسازید، اما می توانید از آن ها برای بررسی قابلیت نشر تیتر استفاده کنید.

منبع: http://alijah.work

نظر شما