حقایقی درباره میزان کافئین در قهوه

حقایقی درباره میزان کافئین در قهوه

اگر شما قهوه با کافئین بسیار کم بخواهید که کافئین زدایی هم نشده باشد, چه نوعی را انتخاب می کنید؟ یا اینکه اگر قهوه ای با کافئین زیاد بخواهید کدام نوع را خریداری می‌کنید؟ قهوه؛ می تواند گستره وسیعی را از نظر مقدار کافئین بر اساس فاکتورهای مختلفی در بر داشته باشد که در مطلب زیر به این فاکتورها اشاره شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نوش آنلاین، گاهی اوقات دانستن اینکه چه قهوه ای را بر اساس مقدار کافئین آن انتخاب کنیم؛ کاری بسیار سخت را پیش رو خواهیم داشت ؛ مخصوصا اگر هم شما و هم قهوه فروشی ای که از آن قهوه تهیه میکنید ؛ از اطلاعات خوب و کافی بهره مند نباشید. برخی اوقات شنیده اید که بعضی افراد فقط قهوه تیره و دارک می‌نوشند چون کافئین بیشتری دارد و بنا به توصیه آنها، شما قهوه روست تیره را انتخاب کرده اید. درباره کافئین قهوه؛ برخی تصورات غلط وجود دارد و بنا بر همین تصورات افراد قهوه ای اشتباه انتخاب می‌کنند. پس بیایید با برخی از این حقایق شروع کنیم.

اگر شما قهوه با کافئین بسیار کم بخواهید که کافئین زدایی هم نشده باشد, چه نوعی را انتخاب می‌کنید؟ یا اینکه اگر قهوه ای با کافئین زیاد بخواهید کدام نوع را خریداری می‌کنید؟ قهوه؛ می‌تواند گستره وسیعی را از نظر مقدار کافئین بر اساس فاکتورهای مختلفی در بر داشته باشد. فاکتورهایی نظیر تکنیک‌های دم آوری قهوه؛ سطح روست و تفت دادگی قهوه؛ نوع دانه‌های قهوه و همچنین اندازه و حجم قهوه سرو شده ؛ همگی بر این عامل تاثیر گذار هستند.

کافئین چیست؟

کافئین به صورت طبیعی در بیش از ۶۰ گیاه مختلف از جمله دانه‌های قهوه , برگ‌های چای ؛ دانه‌های کاکائو و کولا وجود دارند . کافئین به نوشیدنی‌ها و غذاها و در بعضی داروها برای از بین بردن خواب و یا افزایش اثرات ضد درد بودن داروها ؛ اضافه می‌گردد. کافئین سیستم اعصاب مرکزی را تحریک می‌کند و اثر آن در بدن پس از ۱۵ دقیقه آغاز شده و تا ۶ ساعت می‌تواند طول بکشد. اثر اصلی کافئین , افزایش هشیاری و کاهش خواب آلودگی است؛ اثر کافئین بر روی مغز با مسدود کردن اثرات ماده آدنوزین بر روی انتقال دهنده‌های عصبی مغز ؛ مانع از احساس خستگی و در نتیجه احساس سرحالی و شادابی می‌گردد. اما مصرف بیش از حد موادی که کافئین دار هستند نیز می‌تواند عوارض جانبی خاص خود را در بر داشته باشد. بیشتر متخصصان بر این نظر هستند که مصرف بیش از ۶۰۰ میلی گرم کافئین که معادل مصرف ۱۲ شات اسپرسو یا ۶ لیوان بزرگ قهوه دم شده است ؛ در یک روز می‌تواند موجب بروز عوارض جانبی در افراد مصرف کننده بشود ؛ عوارضی مانند عدم تمرکز ؛ بی خوابی , لرزش عضلانی , تپش قلب , سوزش سر معده ؛ ناراحتی معده و عصبی بودن. مصرف بیش از حد کافئین در دوران بارداری می‌تواند با وزن کم نوزاد در هنگام تولد ؛ زایمان زودرس مرتبط باشد ؛ پس زنان باردار باید میزان مصرف قهوه و کافئین خود را به میزان توصیه شده توسط دکتر کنند.

نوع دانه‌ها
گونه‌های مختلفی از دانه‌های قهوه وجود دارد که بصورت طبیعی مقدار متفاوتی کافئین را دارا هستند. بهرحال دانه‌های قهوه عربیکا مقدار کمتری نسبت به دانه‌های قهوه روبوستا دارا هستند. قهوه عربیکا حدودا دارای ۱٫۲ % کافئین است درحالی که قهوه روبوستا ۲٫۲% کافئین دارد. برخی بر این معتقدند که این میزان کافئین بیشتر در قهوه روبوستا موجب شده این قهوه در برابر آفات و حشرات مقاوم تر باشد.

کافئین و درجه روست و تفت دادگی قهوه
قهوه با درجه روست روشن کافئین بیشتر یا کمتری نسبت به قهوه روست تیره دارد؟
درباره قهوه با درجه روست روشن باور اشتباهی نیز وجود دارد و اغلب افراد معتقدند که دانه قهوه سیاه و چرب که بیشتر حرارت دیده است ، قدرت بیشتری دارد ؛ در واقع ممکن است این عقیده از منظر داشتن شدت بیشتر و میزان تلخی قهوه درست باشد ؛ اما بدین معنی نیست که قهوه با درجه تفت تیره از کافئین بیشتری برخوردار است. با این حال یکی دیگر از حقایق اینست که میزان کافئین در یک نوع دانه قهوه ؛ یکسان است و اهمیتی ندارد که درجه تفت دادگی آن روشن است یا تیره ! تفاوت در مقدار کافئین به مقدار حجم استفاده شده از قهوه در هنگام عملیات دم آوری است. دانه‌های با روست روشن کوچک تر از همان دانه با روست تیره هستند و این بدین دلیل است که فیبرهای سلولی آنها از هم جدا نشده و منبسط نشده اند ؛ در طول فرآیند روست قهوه ؛ جرم قهوه کم و کمتر می‌شود ؛ همچنین چگالی دانه‌ها نیز تغییر می‌کند و هرچه قهوه بیشتر حرارت می‌بیند ؛ آب و روغن و دیگر مواد موجود در قهوه از بین رفته و قهوه سبک تر می‌گردد. پس قهوه روست تیره حجم بیشتری و در عین حال وزن کمتری دارد.

پس وقتی شما قهوه تان را با قاشق پیمانه اندازه گیری میکنید و می‌بینید که قهوه ی روست روشن از کافئین بیشتری برخوردار است ؛ چون مقدار بیشتری در پیمانه قهوه جا می‌گیرد و چگال تر است ( از نظر وزنی ). اما اگر قهوه تان را وزن کنید و سپس دم آوری قهوه را انجام دهید ، میزان کافئین قهوه‌ها باید یکسان باشد. پس به این تفاوت ظریف بین استفاده از پیمانه و ترازو در دم آوری قهوه توجه داشته باشید. هنگامی‌که از پیمانه قهوه استفاده می‌کنید قهوه روست روشن حجم کمتری داشته و در نتیجه مقدار بیشتری قهوه را نسبت به روست تیره استفاده میکنید و در این حالت قهوه با روست روشن ؛ کافئین بیشتری دریافت می‌کنید.

نوع و روش دم‌آوری قهوه
مقدار کافئین در دم آوری‌های متداول قهوه و اسپرسو و قهوه فوری و بدون کافئین کاملا منفاوت هستند. در نوشیدنی‌های قهوه ؛ تمرکز اصلی بر روی کافئین کاملا وابسته به روش دم آوری ؛ زمان عصاره گیری ؛ درجه حرارت آب و سایز قهوه آسیاب شده و نوع قهوه بکار رفته است که تمامی‌این عوامل ؛ اندازه گیری مقدار کافئین را مشکل می‌سازد. بطور مثال در قهوه دمی‌مقدار کافئین بنا بر روش دم آوری می‌تواند از ۷۰ تا ۱۴۰ میلی گرم باشد. در قهوه اسپرسو ، که در حجم کم سرو می‌شود و نسبت حجم آب به قهوه در این نوع عصاره گیری بسیار کم است ، یک شات قهوه اسپرسوی ۳۰ میلی لیتری بین ۳۰ تا ۵۰ میلیگرم کافئین ( بنا بر نوع قهوه ) داراست. پس یک قهوه اسپرسوی دوبل ۶۰ میلی لیتری حدود ۱۰۰ میلی گرم کافئین داراست. قهوه فوری نیز نسبت به قهوه معمولی ؛ مقدار کمتری کافئین دارد و یک لیوان ۲۵۰ میلی لیتری قهوه فوری ( یک قاشق مرباخوری قهوه فوری) درحالت استاندارد حدود ۳۰ تا ۹۰ میلی گرم کافئین دارد.

اندازه و مقدار سرو قهوه
برای تعیین اینکه چه مقدار کافئین در فنجان قهوه تان وجود دارد ؛ شما باید اندازه لیوان یا فتجانتان را بدانید . لیوان‌های معمولی ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلی لیتر ظرفیت دارند. لازم به ذکر است که بدانید مبنای ما برای اندازه گیری استاندارد لیوان ۲۵۰ میلی لیتری است . پس اگر از لیوان‌های بزرگ تر استفاده می‌کنید ، مقدار کافئین‌های ذکر شده چند برابر لیوان‌های استاندارد می‌تواند باشد.

پس با دانسته‌های حاضر ؛ اگر برای درست کردن قهوه اسپرسو به قهوه فروشی ای رفتید و قهوه ای با کافئین کم خواستید ؛ خواهید دانست که بین قهوه عربیکای روست تیره و روست روشن و قهوه روبوستای روست روشن یا مدیوم ؛ کدام را انتخاب نمایید.

منبع: melo coffee

کد خبر : 28917 تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۰۹/۱۵ - ۱۰:۴۲

بیشتر بخوانید

نظر شما