حضور برندهای ایرانی در نمایشگاه‌های تخصصی چای افزایش یابد/چای خارجی نباید در مقابل چای داخلی قرار گیرد
رییس سازمان چای در بازدید از نمایشگاه تخصصی چای مطرح کرد؛

حضور برندهای ایرانی و تولیدکنندگان در نمایشگاه‌ تخصصی چای افزایش یابد/نباید چای خارجی و وارد کننده را مقابل چای داخلی و تولید کننده قرار داد

رییس سازمان چای از کیفیت برگزاری نمایشگاه تخصصی چای ابزار رضایت کرد و گفت که برگزاری این نمایشگاه‌ها می‌تواند حلقه‌های مختلف زنجیره چای را به یکدیگر متصل کند.

حبیب جهانساز در  حاشیه بازدید از  نمایشگاه تخصصی صنعت چای از کیفیت برگزاری این نمایشگاه  ابراز رضایت کرد و به خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نوش آنلاین گفت:« در این نمایشگاه برندهای خوب و باکیفیتی شرکت کردند و  انتظار ما این است که تولید کنندگان و برندهای ایرانی بیشتری هم در این نمایشگاه شرکت کنند. ما از این نوع نمایشگاه‌ها استقبال می‌کنیم و توصیه می‌کنیم دوستان ما در چای هم در آنها شرکت کنند.»

وی افزود: « چای خارجی در مقابل چای داخلی یا واردکننده در مقابل صادرکننده نیستند. اینها تکمیل‌کننده یک زنجیره هستند. در واقع باغ و کارخانه  بخشی از این زنجیره ارزش چای و بازار هم بخش‌های دیگری از آن است و قرار دادن آنها مقابل هم کار درستی نیست.»

رییس سازمان چای گفت: در همه دنیا  ابتدا وضعیت محصول داخلی خود را سر و سامان می‌‌دهند و از تولید داخل استفاه می‌کنند و سپس برای رفع نیاز مازاد، واردات انجام می‌دهند. بنابراین ما از حضور واردکنندگان و بازاریان و فعالان بسته‌ بندی چای در این نمایشگاه‌ استقبال می‌کنیم.»

جهانساز با اشاره به اینکه در این نمایشگاه بخش تولید  و سرمایه گذاری همدیگر را پیدا کرده‌اند، افزود:« ما استقبال می‌کنیم که وارد کنندگان، بازاریان و بسته بندی کنندگان در چای داخلی سرمایه‌گذاری کنند، چرا که چای داخلی هم کیفیت خوبی دارد و هم برای تولید پتانسیل‌ها و  زیرساخت‌های لازم برای ۳۰ تا ۳۲ هزار هکتار باغ چای موجود است.»

وی با تاکید بر این موضوع که اولویت اول ما باید چای داخلی باشد، گفت:« اگر منافع و نقش چایکار داخلی را نبینیم، در هر صورت ضرر کرده‎ایم.اصل چایکار است. برای مصرف داخلی کشور باید  با اولویت به چای داخلی واردات انجام دهیم تا تولید چای داخلی و وضعیت کشاورزان و هم در  کنار وضعیت بازار سامان بگیرد.»

رییس سازمان چای با بیان اینکه هیچ صنعتی نیست که ۲۰۰-  ۳۰۰ هزار  شغل به این راحتی ایجاد کند و هم اکنون ۱۸۰-۱۷۰ کارخانه در صنعت چای سرمایه‌گذاری کرده‌اند، افزود: «این نمایشگاه‌ها می‌توانند حلقه‌های ارزش در صنعت چای را به یکدیگر متصل کند و  جایگاهی است که در آن بازار و تولیدکننده یکدیگر را پیدا می‌کنند.»

جهانساز با اشاره به اینکه صندوق توسعه چای می‌تواند نقطه اتصال خوبی برای باغ و کارخانه و تولید داخلی با بخش بازار باشد، گفت: «دوستان بخش خصوصی باید بیایند در این صندوق سرمایه‌گذاری انجام دهند و معادل سرمایه‌گذاری آنها هم دولت ۵۱ درصد سرمایه به این صندوق خواهد آورد. این صندوق می‎تواند با سرمایه گذاری انجام شده نوسانات بازار را بگیرد و فروش برگ سبز چای برای کشاورز  و هم آورده کارخانه‌دار را تضمین کند که به موقع سهم خودش را در خرید برگ سبز چای پرداخت کند و هم می‌تواند نسبت به افزایش سهم و هم افزایی سهم بازار بازار نقش موثری داشته باشد. در کل صندوق توسعه چای نقطه عطفی است که می‌تواند صنعت چای ما را نجات دهد به شرط آنکه سرمایه‌گذاران در آن سرمایه‌گذاری کنند  که البته  پتانسیل سرمایه گذاری هم در آن وجود دارد.»

وی با تاکید بر اینکه ما انتظار داریم در سال‌های آینده تولیدکنندگان داخلی به شکل فعال‌تری در  نمایشگاه‌های تخصصی شرکت کنند، گفت «ان‌شاءالله  دوستان هماهنگ کنند تا نمایشگاه تخصصی چای در پایتخت چای کشور  یعنی لاهیجان برگزار شود. در لاهیجان همه امکانات برای برگزاری سالیانه این نمایشگاه‌های تخصصی وجود دارد.»

کد خبر : 28777 تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۰۹/۱۴ - ۱۰:۲۳

بیشتر بخوانید

نظر شما