چگونه کافه متنوع و متمایزتری داشته باشیم؟

چند عدد کافه میشناسید که تنها قهوه بفروشند و هنوز سود زیادی داشته باشند؟ احتمالا تعداد اندکی. برای شما به عنوان صاحبان کافه، تنوع بخشی به منو و فعالیت های خود یکی از عوامل کسب سود بیشتر است، عاملی برای شلوغ شدن کافه و رضایت مشتریان.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نوش آنلاین مجله تخصصی قهوه دان نوشت: اما چه آیتم‌هایی را میتوان در منوی کافه قرار داد؟ آیتم‌هایی که بدون افت کیفیت، به شما این اجازه را دهد که سود بیشتری کسب کنید؟ آیا نیاز دارید که به تنهایی این کار را انجام دهید یا با کسب و کارهای دیگر به همکاری بپردازید؟

برای پاسخ به این سوال‌ها، من مصاحبه ای داشتم با اریکا لوری و برایان رینولدز. هر دوی آن‌ها در زمینه قهوه و آموزش در این زمینه فعالیت می‌کنند و طریقه‌های کسب و کار و تجارت آن را به خوبی می‌شناسند.

چرا شما نیاز دارید که راه درآمدزایی خود را تنوع ببخشید؟

همانطور که برایان می‌گوید “اگر شما نوآوری نداشته باشید، کسب و کارتان را به کشتن خواهید داد.” تنوع سازی شما را قادر می‌سازد تا مشتریان بیشتر و جدیدتری را جذب کنید و پیشنهادهای بیشتری برای آن‌ها داشته باشید و در کنار همه اینها درآمد خود را نیز افزایش دهید.

اصلا چرا فقط قهوه، وقتی می‌توانید در کنار قهوه، یک تکه کیک نیز برای مشتری آماده سازید و هنر خود را به اون نمایش دهید؟

کافی شاپ‌ها معمولا حاشیه سود خوبی دارند، اما آنچه این سود را تضمین میکند فروختن آیتم‌های دیگری به جز قهوه است، این مطلب حتی برای کسانی که در زمینه قهوه اسپشالیتی هم فعالیت می‌کنند صدق می‌کند.

نگاهی بیندازیم به اینکه چطور می‌شود این سود را با فروش غذا و نوشیدنی‌های دیگر افزایش داد.

چگونه یک کافه می‌تواند تنوع داشته باشد؟

معمولا منوی کافه‌ها، آیتم‌هایی دارد، نظیر میان وعده‌های کم حجم، کیک، ساندویچ و یا هر چیز دیگری که می‌تواند با نوشیدن یک فنجان قهوه همراه شود. اما به هیچ عنوان خودتان را محدود به آیتم‌ها و گزینه‌های استاندارد نکنید، همانطور که برایان می‌گوید “هرچیزی می‌تواند با قهوه سرو شود، تُست‌های مختلف، غذاهای شیرین و یا حتی ترش”

شما حتی می‌تواند غذاهای گرم را به عنوان ناهار برای مشتری سرو کنید و یا اسنکی خوشمزه را به او پیشنهاد دهید. هیچ محدودیتی برای شما به عنوان صاحب کافه وجود ندارد. او تاکید می‌کند “خودتان را محدود به طعم‌های شیرین نکنید و هر بار با پیشنهاد جدیدی مشتری را شگفت زده کنید.”

شما حتی می‌توانید نوشیدنی‌های دیگری نیز به منوی خود اضافه کنید، نوشیدنی‌هایی که می‌توانند مکمل قهوه باشند و یا چه بسا جایگزین آن باشند. آبمیوه‌های طبیعی، چای‌های مختلف و خیلی چیزهای دیگر…

او بر تنوع بخشیدن به منوی قهوه هم تاکید میکند و میگوید اضافه کردن آیتم‌هایی مانند قهوه‌های سرد دم آوری شده و قهوه‌هایی که با شیر درست میشود از دیگر گزینه‌هایی هستند که می‌توانند به منوی کافه شما تنوع بخشند. “امروزه قهوه‌هایی که با شیر درست می‌شوند به شدت در حال همه گیر شدن است.”

کمی‌خلاقیت هم می‌تواند منجر به کامل شدن منوی کافه شما گردد، منویی که رضایت مشتری را به دنبال دارد.

کمی‌از منو فراتر رویم، اگر کافه شما ظرفیت برگزاری مراسم کوچکی نظیر اجرای زنده موسیقی یا نمایش فیلم کوتاه را دارا می‌باشد، سعی کنید از این فرصت استفاده کنید و مشتریان بیشتری را به سمت کافه خود روانه کنید. فروش صنایع دستی هنرمندان محلی یا کتاب‌های نویسنده‌های مختلف نیز می‌تواند منجر به افزایش فروش و کسب سود شما شود.

پس یادتان باشد راه‌های زیادی وجود دارد برای تنوع بخشی به منوی کافه و یا فعالیت‌هایی که درون کافه صورت می‌پذیرد.

علاقه بازار را بشناسید

پیشنهاد ویژه ای که برای مشتری دارید را به دقت انتخاب کنید. اگر شما کافه ای دارید که به کیفیت عالی، قهوه‌هایی خوب و فضایی فوق العاده در بین مشتریانتان شهره است، پس همه پیشنهادهای جدیدی که برای آن‌ها دارید هم باید تمام این ویژگی‌ها را دارا باشد و بتوانید حس رضایت را برای آن‌ها به ارمغان آورید.

به عبارت دیگر، شما می‌خواهید راهی پیدا کنید که انتظارات مشتریانتان را به نحوی برآورده کنید که هویت برندتان را هم مخدوش نکنید.

به عنوان مثال، ممکن است برند شما به پایداری محیط زیست و محافظت از آن شهره باشد و در این راستا تنها از مواد اولیه محلی منطقه استفاده نمایید و یا از استفاده از ظروف پلاستیکی اجتناب کنید. می‌توانید با تعریف داستان رسیدن قهوه از مزرعه به فنجان و یا توضیح غذاهایی که با مواد اولیه محلی درست شده است، مشتری را به کافه خود بیشتر علاقمند کنید و ناهار خاطره انگیزی برای او سرو کنید.

به گفته برایان “اگر شما صاحب یک کافه هستید، به ارائه غذا برای مشتریان خود اقدام کنید و خاطره ای از طعم و حس بی نظیر را برای آن‌ها رقم بزنید.”

به روز باشید

اریکا می‌گوید صاحبان کافه‌ها باید به دو مسئله آگاه باشیند: آنچه که مشتری می‌خواهد و روندی که در آن زمان در بازار جریان دارد. اولی به شما این امکان را می‌دهد که امروز سود آور باشید و دومی‌به شما این اجازه را می‌دهد که روند سودآوری را در آینده نیز ادامه دهید.

این مسئله که بتوانید خود را با محصولات و تکنولوژی‌های جدید وفق دهید بسیار مهم است. اگر فرصتی دست داد به ورکشاپ‌های مربوط بپیوندید و تلاش کنید بینش خود را در این صنعت گسترش دهید. این مسئله می‌تواند منجر به ایجاد یک مزیت رقابتی برای شما نیز گردد.

اریکا می‌گوید “ما در دوره‌های مختلفی که برگزار می‌کنیم، بر مسئله آموزش تمرکز می‌کنیم و سعی می‌کنیم که مهارت‌ها و دانش صاحبان کافه‌ها را ارتقا بخشیم.”

او میگوید یکی از مسائل مطرح این روزهای صنعت قهوه، قهوه‌های سرد دم آوری شده است و امروزه صاحبان کافه و رسترها به طرز فزاینده ای با افزایش تقاضا برای آن روبرو هستند و مشکلی که در این میان وجود دارد این است که بسیاری از آن‌ها نمی‌دانند که چگونه به دم آوری و درست کردن آن اقدام کنند و همین مسئله ممکن است در آینده ای نزدیک منجر به سقوط فروش آن‌ها گردد، به خصوص در روزهای گرم و داغ تابستان.

پس امروزه برای گرداندن کافه، نیاز دارید که نیم نگاهی به آینده داشته باشد و برای موفقیت در آن برنامه ریزی کنید.

با افراد دیگر به همکاری بپردازید

شما در شغل خود متخصص هستید. ممکن است شما علاوه بر قهوه در زمینه دم آوری چای نیز تخصص داشته باشد، یا یک شیرینی پز حرفه ای باشید و فرای همه آن‌ها یک مدیر خوب. اما شما قطعا نمی‌توانید در همه چیز متخصص شوید.

گاهی اوقات، برای تنوع بخشی به کار، نیاز است تا با افراد دیگر نیز به همکاری بپردازید، افرادی که تخصص‌های متفاوتی دارند و همکاری با آن‌ها وفاداری مشتریان، بازارهای بزرگتر و بهتر و منابع بیشتری را در اختیار شما قرار خواهد داد.

برایان بر ارزش همکاری تاکید می‌کند و میگوید “به عنوان یک صاحب کافه، ما نیاز داریم که کارهای منحصر به فرد و یونیکی انجام دهیم تا تجربه‌های هیجان انگیزی برای مشتری بسازیم.”

افراد مناسب با تخصص‌های متفاوت و مورد نیاز را پیدا کنید و با آن‌ها به همکاری بپردازید و اطمینان پیدا کنید که دیدگاه‌هایتان را می‌توانید به یک سمت و سو هدایت کنید. سمت و سویی که به سوددهی و رضایت مشتری منجر می‌شود.

راه اندازی کافی شاپ کاری است که باید آن را با عشق انجام دهید. اما این تمام آن چیزی نیست که نیاز دارید، شما باید سخت تلاش کنید، بر راهی که می‌روید مصمم باشید و پیشنهادهای یونیک و ویژه ای برای مشتریان خود داشته باشید.

این کار سود شما را بیشتر می‌کند و علاوه بر آن به مشتری دلیلی می‌دهد که دوباره به کافه شما بازگردد و آینده ای روشن را برای کافه شما رقم خواهد زد.

کد خبر : 28336 تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۰۹/۰۷ - ۲۱:۲۱

بیشتر بخوانید

نظر شما