جزئیات ممنوعیت تبلیغ ۳۶ محصول غذایی و نوشیدنی

جزئیات ممنوعیت تبلیغ ۳۶ محصول غذایی و نوشیدنی

وزارت بهداشت، جدیدترین فهرست ممنوعیت کالاهای آسیب رسان سلامت را اعلام کرد. در این فهرست، نام برخی از کالاهایی آمده که تا پیش از این درباره مضر بودنشان اطلاع رسانی زیادی نشده بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نوش آنلاین، بیستم آبان ماه، وزیر بهداشت نامه ای خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌و رئیس سازمان صداوسیما نوشت و از آنها خواست تا ممنوعیت تبلیغ ۳۶ کالایی را که در فهرست کالاهای آسیب رسان سلامت آمده، رعایت کرده و با متخلفان برخورد کنند.

از میان ۳۶ کالای اعلام شده در این فهرست، مورد اول تا ۲۲، در اولویت اول، مورد ۲۳ تا ۲۸ در اولویت دوم و مورد ۲۹ تا ۳۶ در اولویت سوم ممنوعیت تبلیغ قرار دارند.

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو توضیح بیشتری درباره این نامه می‌دهد: الزامات قانونی لازم برای ممنوعیت و برخورد با متخلفان وجود دارد، یعنی رسانه‌هایی که اقدام به تبلیغ این ۳۶ کالای آسیب رسان سلامت کنند، با آنها برخورد قانونی می‌شود.
به گفته او، مرجع تعیین کننده کالاهای آسیب رسان سلامت، وزارت بهداشت است و این وزارتخانه است که مشخص می‌کند چه کالاهایی نباید تبلیغ شوند و برای برخورد با متخلفان هم تابع قانون است.

به گفته وی بند ج ماده ۷ قانون احکام دایمی‌برنامه‌های توسعه درباره مرجعیت وزارت بهداشت و همچنین ماده۴۸ قانون الحاق موارد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، موارد تخلف در این زمینه و مجازات متخلفان را تعیین کرده است، قانون در این زمینه صراحت دارد و برای ورود به موضوع برخورد با تبلیغ کالاهای آسیب رسان کفایت می‌کند، به همه اینها قانون منع تبلیغات این کالاها را هم باید اضافه کرد.

جهانپور می‌گوید: وزارت بهداشت از ماه‌های گذشته جلسه‌های زیادی با معاونت بهداشتی و اجتماعی این وزارتخانه و سازمان غذا و دارو و سازمان ملی استاندارد داشته و برای تشخیص کالاهای آسیب رسان سلامت بحث و بررسی‌های زیادی شده تا درنهایت فهرست ۳۶ کالا به تایید رسیده است.

این بار اولی نیست که فهرست کالاهای آسیب رسان سلامت منتشر می‌شد. مرداد امسال هم فهرستی از سوی سازمان غذا و دارو اعلام شد و حالا به گفته سخنگوی این سازمان، فهرست جدید، کامل تر از قبلی است: این آخرین فهرستی است که منتشر شده و ممکن است هر سال بازنگری شود، موارد ممنوعیت محدودتر شده یا توسعه پیدا کند.

براساس اعلام سخنگوی سازمان غذا و دارو، تمام کالاهای اعلام شده در این فهرست براساس شواهد و مدارک، جمع آوری شده اند: هدف از انتشار این فهرست و ممنوعیت تبلیغ آنها در رسانه‌ها، توجه مردم به کالاهایی است که چربی، بخصوص اسیدهای چرب اشباع، قند و نمک بالایی دارند، تا مصرف همین کالاها را محدود کنند.

به گفته جهانپور، در اعلام این فهرست، ممنوعیت تولید مطرح نیست، اگرچه محدودیت‌هایی برای تولید کالاهای آسیب رسان، ایجاد می‌شود و تلاش وزارت بهداشت حرکت تولید به سمت تامین سلامت عمومی‌جامعه است.

جهانپور می‌گوید: تبلیغات منجر می‌شود تا یک نوع فرهنگ و الگوی غذایی در جامعه شکل بگیرد، بر همین اساس نباید، تبلیغات به سمت ترویج مصرف کالاهای آسیب رسان سلامت و بیش خوری قند، چربی و نمک پیش رود.

پیش از این بارها وزارت بهداشت اقدام به انتشار فهرست کالاهای آسیب رسان سلامت کرده و هر بار هم صداوسیما به عنوان بزرگترین رسانه تبلیغاتی، همان کالاها را تبلیغ کرده است، اما به گفته سخنگوی سازمان غذا و دارو، این بار ماجرا متفاوت است، چراکه وزیر بهداشت به طور مستقیم رئیس سازمان صداوسیما را نیز خطاب قرار داده، از آن طرف هم شورای سلامت این سازمان نسبت به این موضوع حساسیت نشان داده و پیش از این در جلسه‌های مختلف، تمایلشان برای تعیین و رعایت این موارد اعلام کرده اند: خود سازمان صداوسیما هم دنبال تعیین تکلیف مصادیق کالاهای آسیب رسان سلامت است.

براساس اعلام سازمان غذا و دارو، هر رسانه ای که فهرست منتشرشده وزارت بهداشت را رعایت نکند و همان کالاها را تبلیغ کند، متخلف است و مراجع ذیصلاح برای برخورد، اقدام می‌کنند.

منبع: شهروند

کد خبر : 27809 تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۰۸/۲۸ - ۱۸:۴۵

بیشتر بخوانید

نظر شما