جایگاه یابی در بازار چیست/ آموزشی

اگر جایگاه برند مشخص نباشد، کار آژانس های تبلیغاتی که می خواهند از ابزارهای ارتباطات یکپارچه بازاریابی جهت انتقال پیام استفاده کنند، بسیار سخت و دشوار می شود.

پایگاه اطلاع رسانی نوش آنلاین: موضوع جایگاه سازی برند حدود سال‌های ۱۹۹۰ و ۱۹۹۱ میلادی ، اولین بار توسط دو نفر با نام‌های “الریز” و “جک تروات” مطرح شد. جایگاه برند یعنی محصول یا برند شرکت نسبت به رقبا در ذهن مشتری چه وضعیتی دارد. نکته ای که باید در این زمینه به آن توجه ویژه شود این است که حتماً باید جایگاه برند مشخص شود زیرا جایگاه مبنای تمام فعالیت‌های آتی شرکت در حوزه تبلیغات و نوشتن پیام، قرار می‌گیرد. اگر جایگاه برند مشخص نباشد، کار آژانس‌های تبلیغاتی که می‌خواهند از ابزارهای ارتباطات یکپارچه بازاریابی جهت انتقال پیام استفاده کنند، بسیار سخت و دشوار می‌شود. البته این گونه نیست که بتوان هر جایگاهی را که مطلوب بود برای برند اتخاذ کرد بلکه باید جایگاه سازی به طور واقع بینانه صورت بگیرد و در حقیقت این جایگاه باید توسط عملکرد محصول و ارتباطات یکپارچه بازاریابی حمایت شود. به عنوان مثال خودروسازان مختلف دنیا جایگاه‌های متفاوتی را اتخاذ کرده اند. “وولو” خود را امن ترین خودرو، “فورد” خود را کابردی ترین و “کوروت” خود را ورزشی ترین خودرو معرفی می‌کند. همان طور که می‌بینیم هر کدام روی یک خصوصیت متفاوت تاکید می‌کنند و از همین طریق برند خود را می‌سازند، پیام خود را ایجاد و با بازار ارتباط برقرار می‌کنند. در واقع ارتباطات یکپارچه بازاریابی روی جایگاه سازی بنا می‌شود و البته این جایگاه همان طور که گفته شد باید توسط عملکرد محصول و شرکت حمایت شود. به عنوان مثال وقتی وولو روی امنیت تاکید می‌کند، محصولاتش دارای بدنه و شاسی مقاومی‌هستند و یا شرکت “بی.ام.و” و یا “بنز” زمانی که روی موتور خود تأکید می‌کنند، می‌دانند که در این زمینه دارای مزیت رقابتی هستند.

گاهی ممکن است، شرکت مجبور شود جایگاه خود را تغییر دهد و یا حوزه کاری خود را گسترش دهد که به این کار “جایگاه سازی مجدد” گفته می‌شود. البته تغییر جایگاه کار بسیار دشواری است و زمان زیادی را به خود اختصاص می‌دهد. به عنوان مثال شرکت فیلم سازی دیزنی روزی تصمیم گرفت که فقط در حوزه کودکان فیلم و انیمیشن تولید نکند بلکه مخاطبان خود را گسترش دهد و برای بزرگسالان نیز فیلم بسازد، از این رو مدیران دیزنی تصمیم گرفتند فیلم‌هایی با موضوع مهیج و ماجراجویانه مانند “دزدان دریای کارائیب” با بازی “جانی دپ” را بسازند تا بتوانند جایگاه خود را وسیع کنند و در بازار اعلام کنند که فقط برای بچه‌ها فیلم سازی نمی‌کنند.

تعریف جایگاه در بازار

پنج مبنای اصلی، که شرکت‌ها از آن طریق می‌توانند جایگاه خود را در بازار تعریف کنند :

  1. ایجاد جایگاه بر اساس نوع محصول
  2. ایجاد جایگاه براساس تصویر
  3. ایجاد جایگاه بر اساس ویژگی‌های منحصر به فرد محصول
  4. ایجاد جایگاه براساس مزیت محصول
  5. ایجاد جایگاه براساس نوع مصرف کنندگان محصول

ایجاد جایگاه براساس نوع محصول

در این نوع جایگاه سازی، شرکت‌ها براساس اینکه ارائه دهنده نوع خاصی از محصول هستند، برای خود جایگاه ایجاد می‌کنند مانند برند”راک پورت” این برند جایگاه خود را به عنوان اولین شرکت ارائه دهنده کفش‌های پیاده روی تعیین کرده است.کفش‌های “راک پورت” طوری طراحی شده است که احساس راحتی را به مصرف کننده منتقل می‌کنند و مخاطب این برند اغلب افراد مسن علاقمند به پیاده روی هستند مثال دیگر، برند “جیف” است که جایگاه خود را به عنوان اولین ارائه دهنده ی کره بادام زمینی در بازار، تعیین کرده است. قبل از آن ایده تولید کره بادام زمینی به ذهن هیچ شرکتی نرسیده بود و از آن پس برندهای دیگر به تولید این نوع کره پرداختند. نکته قابل توجه این است که زمانی شرکت می‌تواند این نوع جایگاه را برای خود اتخاذ کند که ارائه دهنده محصول یا خدمت جدیدی باشد که تا پیش از آن کسی آن را تولید نکرده باشد، پس پیش از ادعا برای داشتن چنین جایگاهی باید بررسی شود که کسی آن را پیش از این پر نکرده باشد.

منبع:marketingirantalent

کد خبر : 26935 تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۰۸/۱۴ - ۲۲:۵۶

بیشتر بخوانید

نظر شما