سه روش غلط در بازاریابی اینترنتی
چگونه

آموزشی/ استراتژی متنوع‌سازی در بازاریابی چیست؟

استراتژی‌های بسیاری برای بازاریابی در صنعت غذا و نوشیدنی وجود دارد؛ استراتژی‌هایی که هر کدام را باید متناسب با زمان خود به‌کار بست. در این مطلب می‌خواهیم استراتژی دیگری به‌نام «متنوع‌سازی» این صنایع جدید و راهکارهایی برای اجرایی کردن آن پیشنهاد دهیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نوش آنلاین، متنوع‌‌سازی یعنی با خلق محصولات جدید بتوان بازارهای جدید و مشتریانی که تا به حال به سراغشان نرفته‌ایم را جذب کنیم. در این روش بازاریابی، شرکت‌ها و مدیران ارشد فرصت‌های مناسبی را برای فعالیت در رشته‌های گوناگون و متفاوت از روندها و محوریت اصلی سازمان کشف می‌کنند. با اجرا و عملیاتی کردن این فرصت‌ها، سازمان‌ها تلاش می‌کنند در بستری جدید یا کمک گرفتن از منابع، آموزش‌ها و دارایی‌های سازمان، تنها بر یک جریان درآمدزایی متمرکز نباشند.

متنوع‌سازی با کمترین اشتراک با وضعیت فعلی

در این حالت محصولاتی جدید خلق شده و به بازاری نو ارائه می‌شوند که در بازاریابی، تولید و عرضه آن کمترین وجه اشتراک با روندهای قبلی سازمان وجود دارد و شرکت‌ با کمترین منابع در دسترس به سوی آن حرکت می‌کند. برای این روش متنوع‌سازی، فرض کنید یک آژانس گردشگری تصمیم بگیرد بخشی از سرمایه‌اش را برای راه‌انداختن یک رستوران یا کافه در نظر بگیرد. اگرچه ممکن است بخشی از مشتریان کنونی به سمت این بازار جذب شوند اما علت وجودی این بازار جدید تنوع‌سازی و جذب مشتریانی است که تا قبل از این سراغ آنها نرفته‌‌اند. در واقع سازمان می‌خواهد این بار به جای یک برند گردشگری به‌عنوان یک برند فعال در صنعت غذا و نوشیدنی محسوب شود و بر بخشی دیگر تسلط یابد.

شرکت‌ها معمولا در این شکل از تنوع‌سازی از اعتبار و منابع ستادی به بهترین شکل ممکن در کسب و کار جدید بهره‌مند می‌شوند. مهم‌ترین عاملی که ممکن است در این استراتژی منجر به شکست شود عدم برنامه‌ریزی عملیاتی برای ایجاد و نهادینگی آن است؛ به این معنا که مدیران ممکن است نتوانند منابع و توجه لازم را به محصولات و بازارهای جدید داشته باشند یا بالعکس تمرکز از روی کسب و کار اصلی که محوریت سازمان بر مبنای آن خلق شده برداشته شود و موجب خسارت‌ها و زیان‌هایی باشد. ذکر این نکته ضروری است که انتخاب استراتژی اصلی و استفاده از آن نیاز به بررسی همه‌جانبه، نیازسنجی طولانی‌مدت، پالایش منابع، تمرکز در چشم‌اندازها، اهداف سازمانی و کمک‌گرفتن از مشاوران آگاه و دلسوز دارد. انتخاب استراتژی اشتباه نه‌تنها به بهبود وضعیت سازمان‌ها کمک نمی‌کند بلکه می‌تواند باعث ضررهایی جبران‌ناپذیر شود.

منبع: دنیای اقتصاد

کد خبر : 23969 تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۰۶/۱۹ - ۱۸:۳۷

بیشتر بخوانید

نظر شما