نمایشگاه ایران اگروفود

محصولات سلامت‌محور در حاشیه نمایشگاه اگروفود/ گلایه تولیدکنندگان از وزارت صنعت و بهداشت

نمایشگاه ایران اگروفود ۲۰۱۷ در حالی بدون حضور مسئولان وزارت صنعت و معدن افتتاح شد که محصولات سلامت‌محور همچنان در حاشیه قرار داشتند.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نوش آنلاین، نمایشگاه ایران اگروفود روز گذشته در حالی افتتاح شد که گلایه شرکت کنندگان به علت عدم حضور وزیر صنعت و معاونان این وزارتخانه بحث اصلی آن بود. فعالان صنعت غذا و نوشیدنی همچنان منتقد وضع موجود بودند و معتقدند مسئولان از صنایع نوشیدنی و غذایی و تولید داخلی حمایت نکرده‌اند، چه اینکه وزیر صنعت حضور در نمایشگاه صنایع فلزی شهر آفتاب را به نمایشگاه اگروفود در اولویت قرار داد.

مشکلات صنعت و بی‌توجهی دولت

داریوش کلینی مدیرعامل آناناب تولیدکننده نوشیدنی با اشاره به مشکلات تولیدکنندگان در ایران به خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نوش آنلاین گفت: یکی از مشکلات صنعت نوشیدنی، سلیقه‌ای عمل کردن دستگاه‌های اجرایی مثل وزارت بهداشت و سازمان‌های مرتبط است.

این فعال صنعت نوشیدنی با تاکید بر اینکه تناقض در مقررات و اجرای قوانین، تولیدکننده را با بحران‌های مواجه می‌کند، به دیگر مشکلات تولیدکنندگان داخلی اشاره و تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات اصلی صنعت نوشیدنی سلامت، عدم تامین کیفیت لازم به دلیل بالا بودن قیمت مواد اولیه است. این مسئله موجب بی‌اعتمادی مردم می‌شود لذا اگر واقعا محصول سلامت‌محور هم عرضه شود، جدی گرفته نمی‌شود.

کلینی به موانع بانکی به عنوان دیگر مشکلات صنعت اشاره کرد و گفت: بهره بالای ۲۵ درصدی بانک‌ها سبب می‌شود تولیدکننده نتواند در بازار عرض‌اندام کند، بنابراین ما در این صنعت نیاز به یک حرکت رو به جلو و تحول سازنده داریم.

پاویون کوچک محصولات سلامت‌محور

پاویون محصولات غذایی و نوشیدنی نمایشگاه اگروفود بیشترین بازدیدکننده را داشت اما غرفه‌های محصولات سلامت‌محور همچنان در حاشیه بودند. همچنانکه انجمن ارگانیک ایران و انجمن علوم صنایع غذایی پاویون کوچکی در اختیار داشتند.

یکی از کارشناسان انجمن ارگانیک به اشاره مشکلات موجود محصولات طبیعی و سلامت‌محور می‌گوید: یکی از بزرگترین مسائل این بخش عدم آگاهی و نبود فرهنگ استفاده از این محصولات است و متاسفانه هیچ نهادی به معرفی این محصولات نمی‌پردازد.

جای خالی نوشیدنی سلامت

با اینکه وزارت بهداشت تاکید فراوانی به سلامت محصولات غذایی و نوشیدنی دارد، اما نمایشگاه خالی از محصولات سلامتی کم شکر با رویکرد سالم‌سازی است کما آنکه مدیر یکی از برندهای نوشیدنی آلمانی – آمریکایی که برای اولین بار محصول خود را در نمایشگاه اگروفود عرضه کرده، در توضیح درصد بالای شکر محصولات خود به خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نوش آنلاین می‌گوید: چون ذائقه و نیاز بازار به محصولات پرشکر است، ما محصولی را به بازار ارائه می‌کنیم که در بازار ضرر نکنیم.

او با بیان اینکه از طرفداران نوشیدنی کم شکر است، تصریح کرد: برای به آسیب نرساندن به سلامتی خود، نوشیدنی‌های پرشکر را با آب ترکیب می‌کند و بعد مصرف می‌کند.

این فعال صنعت نوشیدنی تاکید دارد که اگر آگاهی و فرهنگ‌سازی در این زمینه افزایش یابد، یکی از تولیدکنندگان نوشیدنی کم شکر با رویکرد سلامتی خواهد بود.

بیست‌و چهارمین نمایشگاه اگروفود ایران از تاریخ ۲ تا ۵ خردا ۹۶ در محل دائمی‌نمایشگاه بین‌المللی برگزار می‌شود.

 

گزارش: مریم رضوانی

کد خبر : 2391 تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۳/۰۳ - ۱۳:۳۶

بیشتر بخوانید

نظرات شما

  1. محسن ۱۳۹۶/۰۴/۱۹ ۱۰:۲۵

    سلام.
    آیا بهتر نیست اطلاعات جامع و کافی بطور مرتب به مردم برسد تا نوشیدنی سالم را انتخاب کنند. آیا تبلیغاتی که صورت می‌گیرد با واقعیت متناسب است؟
    آبمیوه‌های موجود در بازار با هر برندی روز به روز شیمیایی‌تر شده (اسیدهای مختلف، اسانس‌ها و نگهدارنده‌های بی‌کیفیت و شیرین کننده‌های شیمیایی سلامت مردم و فرزندان من و شما را تهدید می‌کند)
    آیا زمان آن نرسیده حداقل شما که رسانه رسمی نوشیدنی هستید بطور رندوم نوشیدنی‌های بازار را تحت آزمابش قرار داده و به مردم اطلاع رسانی کنید. منتظر پاسخ شما دوستان و دلسوزان گرامی هستم.

  2. نوش آنلاین ۱۳۹۶/۰۴/۱۹ ۱۱:۴۹

    سلام
    بخشی از تلاش نوش آنلاین شناخت و معرفی نوشیدنی سالم است و با توجه به اینکه این رسانه اولین رسانه تخصصی صنعت نوشیدنی است، قصد دارد با نگاه ویژه به نقش نوشیدنی‌ها در سبد کالا و سبک زندگی ایرانیان، با ایجاد فضایی برای گفتگوی سازنده میان مسئولان، تولیدکنندگان، مدیران، مصر‌ف‌کنندگان و سایر فعالان و ذی‌نفعان صنعت نوشیدنی، در بهبود کیفیت محصولات این صنعت به نفع مصرف‌کنندگان نقش‌آفرینی کند.

  3. محسن ۱۳۹۶/۰۴/۲۴ ۰۱:۲۱

    سلام. تشکر از اینکه خیلی سریع پاسخ نظر بنده را دادید. اگر امکان دارد بفرمایید در حال حاضر کدام برند در تهیه نوشیدنی از اسانس،نگهدارنده و اسید سیتریک استفاده نمیکند؟ ممنون.

  4. نوش آنلاین ۱۳۹۶/۰۴/۲۴ ۱۳:۲۲

    سلام
    بسیاری از شرکت‌ها هستند که از نگهدارنده استفاده نمی‌کنند. در واقع وقتی پروسه تولید خوب باشد نیازی به نگهدارنده نیست که این مسئله در بخش عمده برندهای تولیدکننده متوسط به بالا نوشیدنی وجود دارد و از نگهدارنده استفاده نمی‌کنند.
    البته اسیدسیتریک تقریبا در تمامی محصولاتی که بصورت صنعتی تولید می‌شود هست و جزو جدایی‌ناپذیر تولید مواد غذایی است که هیچگونه ایرادی ندارد (اسید سیتریک معادل اسید لیمو است)
    در آبمیوه‌های ترش که خود آبمیوه طبیعی یا معادل کنسانتره میوه استفاده شده که به خودی خود ترش هست (مانند لیمو) دیگر نیازی به اضافه کردن اسید نیست چون خود این میوه یا کنسانتره به صورت طبیعی دارای اسید است.
    در آبمیوه های صد در صد طبیعی و نکتارها قاعدتا اضافه نباید بشود ولی چون در زمان مصرف چند ماهه (شلف لایف) مقداری مزه میوه بخصوص در محصولاتی مانند پرتقال رو به کاهش و تغییر است، این مواد اضافه می‌شود.
    از سوی دیگر چون تنوع کنسانتره‌ها بسیار محدود است، تولیدکنندگان نیازمند ایجاد تفاوت با رقبا و به قول معروف یک جور امضا برای محصول خودشان هستند که این موضوع با اسانس‌ها که تنوع بسیار بالایی دارند، ایجاد می‌شود، ولی باز به این معنا نیست که ابمیوه‌های بدون اسانس نداریم. آبمیوه‌های صد درصد سن ایچ، آبمیوه پاکبان و چندین برند دیگر بدون اسانس هستند. جدیدا هم نوشیدنی بناوان وارد بازار شده که در تولید این نوشیدنی از هیچ مواد مصنوعی استفاده نشده و مواد اولیه آن طبیعی هستند.
    البته لازم به ذکر است که منظور از آبمیوه، خود آبمیوه صد درصدی است نه نکتار و نوشیدنی میوه.

نظر شما