مصارف قوطی در صنعت نوشیدنی ترکیه+ نمودار

تاثیر افزایش تعرفه فولاد بر صنعت قوطی نوشیدنی

تحلیلگر بازارهای فولاد جهانی و داخلی با اشاره به اینکه افزایش تعرفه‌های فولاد و آلومینیوم نتیجه‌اش جهش قیمتی قیمت تمام شده محصولاتی است که با فولاد و آلومینیوم تولید می‌شوند، گفت: حتی در صنایع غذایی و نوشیدنی که آلومینیوم برای قوطی‌های مختلف نوشیدنی و خوراکی استفاده می‌شود نیز تاثیرگذار است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نوش آنلاین، ساعت ۵ عصر جمعه به وقت ایران، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا توییتی با مضمون دقیق این جملات روی صفحه توییتر خود قرار داد: «تعرفه آلومینیوم و فولاد ترکیه را دو‌برابر خواهم کرد، لیر ترکیه در برابر دلار قوی ما‌ به ‌سرعت در حال سقوط است، تعرفه گمرکی واردات آلومینیوم از ترکیه به ٢٠ درصد و فولاد به ٥٠ درصد افزایش می‌یابد. روابط ما با ترکیه در حال‌حاضر اصلا خوب نیست.» جمله آخر این توییت در واقع به مسائل زیادی اشاره دارد، مسائلی که در دل خود به موضوعات و چالش‌های سیاسی و اقتصادی بین این دو کشور می‌پردازد.

پیش از این و در هفته‌های قبل فولادسازان ترکیه با دریافت سیگنال‌های نامساعد از روابط دیپلماتیک میان دو کشور به دنبال افزایش فعالیت در بازار غرب آفریقا رفته بودند تا بتوانند با تعرفه‌های آمریکا و اتحادیه اروپا و کاهش صادرات به این کشورها مقابله کنند. طبق آمار انجمن جهانی فولاد ترکیه هشتمین فولادساز بزرگ دنیاست و دومین صادر‌کننده میلگرد جهان نیز هست.به گزارش فولاد ایران، در ۵ ماه نخست سال‌جاری اعمال تعرفه‌های وارداتی در آمریکا موجب شد صادرات فولاد ترکیه به این کشور ۵۶ درصد کاهش یابد و حال داد‌و‌ستد با اروپا نیز دشوار شده است. این در حالی است که ترکیه در تلاش است سهم خود را از بازار غرب آفریقا از کمتر از ۵ درصد به بالای ۱۵ درصد رسانده و در ادامه با کاهش هزینه‌های حمل‌و‌نقل به این هدف دست یابد. از سویی میزان مبادلات تجاری ترکیه با آفریقا از ۴/ ۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۳ به ۷/ ۱۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ رسیده و سال گذشته نیز به ۲۰ میلیارد دلار نزدیک شده است.

اما بررسی روندی که متعاقبا با سیاست‌های در پیش گرفته شده از سوی رئیس‌جمهوری آمریکا روشن می‌شود این است که بازارهای زیادی از این تصمیم تاثیر خواهند گرفت،در این‌باره کیوان پورشب، تحلیلگر بازارهای فولاد جهانی و داخلی گفت: در بررسی این روند باید در ابتدا یک سوال را مطرح کرد و در ادامه باید به این موضوع پرداخت که اساسا افزایش تعرفه‌ها باعث جهش قیمت تمام‌شده محصولات فولادی ساخته شده می‌شود؛ به این معنا که افزایش تعرفه‌های raw material مانند فولاد و آلومینیوم نتیجه‌اش یک جهش قیمتی روی قیمت تمام شده محصولاتی است که با فولاد و آلومینیوم تولید می‌شوند؛ مانند صنعت خودرو، هواپیماسازی، ‌حتی در صنایع غذایی که آلومینیوم برای قوطی‌های مختلف نوشیدنی و خوراکی و انواع غذاهای آماده استفاده می‌شود که این موضوع در آمریکا در حدود ۲۸ هزار فرصت شغلی را متاثر می‌کند.

وی در ادامه سوال مهم و اساسی را مطرح کرده و گفت: اگر شرایط به شکل بالا باشد که البته روندهای اقتصادی این موضوع را ثابت می‌کند، چرا آمریکا با تعرفه‌گذاری به دنبال نتایج این‌چنینی هم برای اقتصاد کشور خودش و هم اقتصاد بین‌الملل است؟

به گفته پورشب آنچه که می‌توانم برای پاسخ به این سوال مطرح کنم، اولا این است که یک جنگ‌جهانی در حال شکل‌گیری است، منتها نه به آن معنایی که جهان در جنگ جهانی اول و دوم شاهد آن بود. باید دامنه واژه‌ای که زیاد این روزها تحت عنوان «جنگ اقتصادی» می‌َشنویم را تحت عنوان جنگ‌جهانی اقتصادی گسترش دهیم و من شخصا معتقدم که این جنگ‌جهانی اقتصادی با «تجهیز توپخانه تعرفه‌ای» در حال شکل‌گیری است.وی در ادامه گفت: در مدتی که دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا انتخاب شده می‌بینیم، نه کنوانسیون‌ها، نه اتحادیه‌ها و نه سازمان‌های بین‌المللی که در راس آنها سازمان تجارت‌جهانی است نتوانسته‌اند به مقابله با این پدیده نوظهور که با رهبری آمریکا شروع شده، بایستند.

منبع: دنیای اقتصاد

کد خبر : 22270 تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۰۵/۲۱ - ۱۱:۳۰

بیشتر بخوانید

نظر شما