شراکت استارباکس و علی بابا

شراکت استارباکس و علی بابا

شرکت موفق چینی علی بابا از شراکت هفته گذشته خود با استارباکس برای تحویل غذا و نوشیدنی خبر داد. سهام شرکت علی بابا در چهار سال گذشته افزایش ۹۰ درصدی داشته است.

کد خبر : 22107 تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۰۵/۱۸ - ۱۱:۵۷

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نوش آنلاین، از علی بابا همواره به‌عنوان یک شرکت موفق چینی غذا و نوشیدنی در حوزه تکنولوژی نام برده می‌شود. شرکتی که ارزش بازار ۴۶۳ میلیارد دلاری دارد و در ماه گذشته نیز قیمت سهام آن ۶/ ۳ درصد افزایش پیدا کرد. اگر چهارسال قبل در زمانی که این شرکت در حال ورود به بورس بود ۱۰۰۰ دلار در آن سرمایه‌گذاری می‌کردید امروز ارزش سهام شما ۱۹۰۲ دلار بود. این به معنی حدود ۹۰ درصد افزایش قیمت سهام است. این موضوع البته خاص علی بابا نیست؛ تقریبا همه شرکت‌های تکنولوژی چنین وضعیتی داشته‌اند. میزان اقبال به این شرکت‌ها بسیار بالاست؛ مثلا فیس‌بوک گفته است که تا ماهانه ۲۳/ ۲ میلیارد کاربر فعال دارد. اپل نیز همین چند روز قبل رکورد تاریخی یک تریلیون دلار ارزش را ثبت کرد، چیزی که در تاریخ بورس بی‌سابقه بود.

اما اگر ۱۰۰۰ دلار را در همان زمان به جای علی بابا در رقیب آمریکایی آن یعنی آمازون سرمایه‌گذاری می‌کردید ارزش سهام شما امروز برابر با ۵۵۷۶ دلار بود. همین میزان سرمایه‌گذاری در اپل اما ارزشی برابر با ۲۰۷۰ دلار داشت (اگر شما ۱۰ سال قبل در اپل ۱۰۰۰ دلار سرمایه‌گذاری کرده بودید اکنون ارزش سهام شما ۹۲۲۲ دلار بود). در واقع سرمایه‌گذاری در هر کدام از این شرکت‌ها بسته به زمان خرید سهم نتایج متفاوتی را ایجاد می‌کرد.

علی بابا حدود دو دهه قبل تاسیس شد وقتی «جک ما» این شرکت را در آپارتمانش در هوانگ‌ ژو چین پایه گذاشت؛ شرکتی که امروزه هم در تجارت الکترونیکی هم رایانش ابری و تجارت در صنعت سرگرمی پیشتاز است. این شرکت امروزه سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در تحقیق و توسعه نوآوری در زمینه‌هایی چون هوش مصنوعی را هم در دستور کار دارد. این شرکت حالا نه فقط در بازار تجارت الکترونیکی چین سرآمد است بلکه سرمایه‌گذاری‌های جدیدی در حوزه‌های مختلف دیگری انجام داده که انتظار می‌رود طی چند سال آینده ۳۰ درصد رشد نشان دهد.

این شرکت موفق غذا و نوشیدنی، یک غول تجارت الکترونیکی محسوب می‌شود اما همین شرکت با تغییر استراتژی خرده‌فروشی خود سوپرمارکت‌های فیزیکی را تحت عنوان Hema راه‌اندازی کرده، جایی که مشتریان می‌توانند با استفاده از سیستم پرداخت این شرکت (Alipay) به‌صورت فیزیکی خرید کنند یا سفارش شام و خرید خواربار به‌صورت آنلاین را بدهند. این فروشگاه‌ها تجربه نوعی ترکیب آنلاین – آفلاین را در خرید فراهم کرده است.

علی بابا همچنین هفته گذشته خبر داد که شراکتی را با استارت‌آپ تحویل غذا ele.me و همچنین استارباکس برای تحویل نوشیدنی و اسنک آغاز کرده است. نکته کلیدی برای فعالیت بین‌المللی علی بابا به خصوص در شرق آسیا سرمایه‌گذاری در شرکت خرده‌فروشی Lazada است. در ماه مارس ۲۰۱۸ علی بابا اعلام کرد که با ۴ میلیارد دلار ۸۳ درصد از سهام لازادا را خریده است. لازادا در اندونزی، مالزی، فلیپین، تایلند، ویتنام و سنگاپور فعال است. جنوب شرق آسیا با کاربرانی که به تازگی با خرید آنلاین آشنا شده‌اند فرصت مناسبی برای جهش بازار است. با این حال برخی هشدار می‌دهند سهام علی بابا به اندازه کافی برای سرمایه‌گذاری ایمن نیست چراکه کاهش ارزش یوآن در برابر دلار ممکن است تاثیرات قابل ملاحظه‌ای بر درآمد این شرکت بگذارد.

منبع: دنیای اقتصاد

نظر شما