چرا در صنعت چای و دمنوش ایران به برندسازی بی‌توجهی می‎شود؟ وظایف دولت در حوزه برندسازی چای چیست؟
یک مشاوره بازاریابی و برندسازی در گفتگو با نوش آنلاین به این پرسش‌ها پاسخ داد

چرا در صنعت چای و دمنوش ایران به برندسازی بی‌توجهی می‎شود؟ وظایف دولت در حوزه برندسازی چای چیست؟

یک کارشناس برند می‌گوید به دلیل بالا بودن تقاضای مصرف چای و دمنوش‌ها در ایران، تولیدکنندگان چندان به استراتژی برندسازی در کسب وکار خود اهمیت نمی‌دهند که البته دیر یا زود با پیامدهای منفی این تفکرشان روبرو خواهند شد.

پیام بلوریان کرد مشاور بازاریابی و برند در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نوش آنلاین با تاکید بر اینکه دولت در ایران نیز مانند تمامی‌کشورهای دنیا باید در عرصه اقتصاد به ویژه در حوزه برندسازی نقش تعریف شده داشته باشد، گفت: «اگر قرار است برندی در عرصه صنعت کشاورزی ایجاد شود باید بخش خصوصی این کار را انجام دهد و دولت نباید در این مورد به طور مستقیم هزینه یا ورود کند. به بیان دیگر اگر دولت بتواند ساختارهای مناسب را برای برندسازی بخش خصوصی فراهم کند، به طور مسلم نتایج بهتری به دست خواهد آمد.»

وظایف دولت در حوزه برندسازی چیست؟

او در ادامه با تاکید بر ضرورت مطالعات پیشینی برای شناخت ظرفیت‌های بخش کشاورزی و استعدادهای برندسازی در این حوزه گفت: «باید به این نکته توجه کرد که اگر بخش خصوصی هم بخواهد برند یک محصول کشاورزی را  سطح بین‌المللی ایجاد کند، به پشتوانه‌ برند دولت نیاز دارد. به بیان دیگر ما باید بتوانیم برند کشور ایران را هم همزمان در سطح کلان‌تر ارائه دهیم تا این برند از برندهای دیگر ما از جمله محصولات کشاورزی ما حمایت کند و بستری برای ساختن آنها ایجاد کند.»

بلوریان کرد تاکید کرد:«بنابراین وظیفه دولت هم در عرصه کشاورزی و در همه عرصه‌های دیگر این است که برندی را برای کل کشور و صنعت آن ایجاد کند تا زیرمجموعه‌های آن در بخش خصوصی هم در ساختن برندهای دیگر موفق شوند و در برندسازی محصولشان بر آن تکیه کنند. برای مثال ما از کالاهای تولید کشور ژاپن استقبال بیشتری می‌کنیم تا از کالای تولید چین زیرا برند کشور ژاپن معتبرتر و مقبول‌تر است. البته به نظر من وضعیت برند کشور چین هم در آینده نه چندان دوری بهتر خواهد شد. به هرحال وظیفه دولت در حوزه برندسازی در سطح کل است نه در سطح جز. از طرف دیگر وظیفه دولت ایجاد فرصت‌ برای بخش خصوصی با روش‌هایی مانند مدیریت تعرفه‌ها و تسهیلات برای برندسازی است. از این منظر دولت به طور قطع می‌تواند در برندسازی و بازاریابی نوشیدنی‌های گرم و سرد هم تسهیلگر و موثر باشد.»

دولت زمینه برندسازی از چای ایرانی را در کشورهای مقصد فراهم کند

این مدرس و مشاور بازاریابی در ادامه با اشاره به اینکه چای ایرانی برخلاف ایران در سایر کشورها طرفداران پر و پا قرصی دارد، افزود:«بعضی از کشورها مانند روسیه و کشورهای آسیای میانه مصرف‌کننده چای ما هستند و این به طور طبیعی فرصتی برای برندسازی در این کشورها را فراهم می‌کند و برخی شرکت‌های ایرانی در روسیه در این زمینه مشغول فعالیت هستند و چای ایرانی را در این کشور عرضه می‌کنند.»

بلوریان کرد افزود:« نقش دولت در این مورد نیز باید همان نقش تسهیلگر باشد. به بیان دیگر این دولت نیست که باید برند چای را ایجاد کند بلکه باید شرایطی را برای معرفی برندهای فعلی بازار ایران ایجاد کند»

او در ادامه به بعضی الزامات و چالش‌های برندسازی از چای ایرانی اشاره کرد و گفت:« واقعیت این است که در ایران کمتر درباره برند چای ایرانی کار می‌‌شود و در عین حال جامعه ما مصرف‌کننده چای خارجی است. این می‌تواند نقطه عزیمت خوبی برای فکر کردن درباره برندسازی از چای ایران باشد و به این موضوع فکر کنیم که آیا لازم است برای برندسازی چای ایرانی از داخل کشور شروع کنیم یا نه فارغ از اینکه روش مصرفی ما چیست، بازارهای خارج از کشور را که مصرف‌کننده چای ایرانی هستند، شناسایی کنیم و تمرکز برندسازی را در آنجا قرار دهیم.»

بلوریان کرد تاکید کرد در صورتی که مسیر دوم انتخاب شود، ارائه تسهیلات برای انتقال کالا به کشورهای مقصد، ایجاد فرصت‌ حضور بخش خصوصی در نمایشگاه‌های منطقه‌ای و جهانی، حل مسائل مربوط به مراودات مالی‌ برندها از جمله تمهیدات ضروری است.

نداشتن برند قدرتمند نوشیدنی در ایران طبیعی است

بلوریان کرد در بخشی دیگر از این گفتگو با بیان صنعت نوشیدنی ایران به لحاظ داشتن برندهای قوی جهانی صنعت ضعیفی به شمار می‌رود، به خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نوش آنلاین گفت:«ما در ایران طبق عادات نوشیدنی‌ها را مصرف می‌کنیم و میزان وفاداری به برندهای ایران به طور کلی کم است و از آن طرف برندهای خارجی اقبال بیشتری دارند. برای مثال اگر ما بشنویم دمنوش‌هایی با ترکیبات شرق ایران با برند لیپتون وارد بازار شده است، بیشتر از آن استقبال خواهیم کرد. البته این موضوع چندان غیرعادی نیست و نباید هم بر کسی یا مصرف‌کننده خرده گرفت زیرا در این زمینه فعالیت جدی و مداومی‌انجام نشده است و طبیعی است که برند موفق و قدرتمندی در صنایع نوشیدنی گرم و سرد در ایران وجود نداشته باشد.»

دلایل بی‌توجهی در صنعت چای و دمنوش به برندسازی

این مشاور بازاریابی و برند در پایان گفت: «میران مصرف نوشیدنی‌های گرم از جمله چای و دمنوش‌ها در ایران بالا است و هر چقدر عرضه شود، تقاضا برای آن وجود دارد. این سبب شده است تا صاحبان کسب و کار در این حوزه تاکنون برای سرمایه‌گذاری جدی در حوزه برندسازی علاقه چندانی نشان ندهند. تاکنون با چند مجموعه برند چای همکاری داشته‌ام و این احساس در من تقویت شده است که با توجه به میزان تقاضای بالا در جامعه موضوع و استراتژی فعالیت این مجموعه‌ها برندسازی نیست. البته این طرز فکر برای فعالیت در بازارهای امروز درست نیست زیرا این مجموعه‌ها بدون برندسازی دیر یا زود بازارشان را از دست خواهند داد.»

کد خبر : 20897 تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۰۵/۲۸ - ۰۹:۳۴

بیشتر بخوانید

نظر شما