واکنش‌های متفاوت سازمان فعالان چای کشور به ماجرای سه هزار تن چای سنواتی/اکنون نوبت اطلاع رسانی سریع و دقیق توسط سازمان چای است

ورود یا عدم ورود سه هزار تن چای سنواتی، واکنش‌های متفاوت فعالان صنعت چای کشور را برانگیخته است. در این میان سازمان چای وطیفه دارد هرچه سریع‌تر درباره این موضوع اطلاع رسانی دقیقی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نوش آنلاین انتشار خبر عدم ارائه ادله و گواهی صادر شدن چای سنواتی به خارج از کشور توسط یکی از خریداران این نوع چای در مزایده و احتمال ورود آن به بازار داخل کشور بحث و واکنش‌های متفاوتی را در صنعت چای کشور برانگیخته است. از یک طرف برخی فعالان صنعت چای بر پیگیری مجدانه موضوع و معرفی متخلفان احتمالی و همچنین روشن شدن سرنوشت سه هزار تن چای سنواتی به فروش رفته در مزایده تاکید دارند و از سوی دیگر برخی فعالان و به ویژه تولیدکنندگان چای داخلی بر این باورند که طرح شدن موضوع چای سنواتی به این شکل با هدف ضربه زدن به اعتبار چای ایرانی و جلوگیری از رشد آن در بازار صورت گرفته است.

بر اساس چارچوب شرکت در مزایده، چای سنواتی باید صادر می‌شد

آقای نعمت یاورزاده رییس سابق سندیکای چای شمال هم در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی نوش آنلاین ابعاد جدیدی از این ماجرا را تشریح کرد. به گفته وی این مزایده با چارچوب مورد نظر استانداری گیلان و سازمان چای برای صادر کردن چای سنواتی در زمستان ۱۳۹۵ برگزار شده و سازمان بازسی هم به دلیل عدم ارائه گواهی صادرات این چای به ماجرا ورود کرده است. چاچوب مورد  اشاره  آقای یاورزاده برای مزایده چای سنواتی همان چارچوبی است که سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران هم در آگهی شرایط شرکت در مزایده عمومی‌فروش چای سنواتی به آن اشاره کرده است. شما می‌تواند نسخه‌ای از  این چارچوب را در اینجا مشاهده کنید. در بند ۴  این نسخه درباره مربوط به اسناد و مدارک لازم جهت شرکت در مزایده آمده است:

خریدار بایستی با نظارت نمایندگان سازمان ملی استاندارد ایران ،گمرک جمهوری اسلامی‌ایران و سازمان غذا و دارو نسبت به بسته بندی و مهر و موم (پلمپ) چای سنواتی در داخل انبارها و حمل مستقیم آنها به گمرگات مرزی برای خروج ازکشور و صادرات صرفاً جهت مصارف صنعتی اقدام نماید و مراقبت لازم را جهت جلوگیری از بازگشت مجدد چای به داخل کشور صورت دهد.

البته آقای یاورزاده بر این باور بود که  این سازوکار برای فروش چای سنواتی به دلیل مشکلات در ترخیص و صادرات آن قابل اجرا نبود و از طرفی بر این باور بودند که می‌توان چای سنواتی را مانند چای معمولی صادر کرد و اگر این چای گواهی‌های مربوط به استاندارد و بهداشت را بگیرد، مانعی برای صادرات آن وجود ندارد و همه جای دنیا خواستار آن هستند.

مجتبی پوراشکذری: پیگیری موضوع و برخورد جدی با متخلفان احتمالی یک وظیفه ملی است

از طرف دیگر آقای مجتبی پوراشکذری عضو کمیسیون چای با اشاره به سود میلیاردی فروش احتمالی سه هزار تن چای سنواتی در داخل کشور خواستار بررسی و برخورد جدی با متخلفان احتمالی این پرونده شد. وی نوشت:«در صورت وقوع این مزایده و احتمال عدم صادرات چای سنواتی؛ سازمان عامل و مسئول این مزایده بایستی در راستای شفاف‌سازی و حفظ سلامت جامعه و ملت ایران، خریداران این مزایده را به سازمان‌های نظارتی معرفی کنند تا سرنوشت این چای با بررسی‌ها و پیگیری‌های مستمر روشن شود و در صورت احراز تخلف؛ با متخلفان برخورد جدی صورت بگیرد.

بهزاد سازنده: هدف از مطرح شدن ماجرای چای سنواتی ضربه زدن به رشد بازار چای ایرانی است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نوش آنلاین بهزاد سازنده از فعالان قدیمی‌صنعت چای کشور و نائب رییس اسبق سندیکای چای شمال کشور از زاویه تازه تری به موضوع ورود کرد و در پاسخ به مجتبی پوراشکذری نوشت که طرح موضوع مزایده سه هزار تن چای سنواتی و احتمال ورود آن به بازار داخل با هدف جلوگیری از رشد بازار چای ایرانی در داخل و خارج کشور انجام شده است و به عبارت دیگر هدف این ماجرا ضربه زدن به چای ایرانی است. سازنده خطاب به اشکذری نوشت:«صادقانه پاسخ دهیدکه چرادرشرایط فعلی که نه چای سنواتی از انباری خارج شده ونه مزایده ای درکارهست، چراعده‌ای مدعی العموم به فکرسلامتی مردم افتاد‌ اند و مکرراً تبلیغ ورودچای ایرانی غیربهداشتی را می‌نمایند؟ آیاواقعاً باید پذیرفت نیت این مدعیان صرفاًجهت جلوگیری ازورودچای فاسد به بازارهست یا درشرایط کنونی که به فضل الهی چای ایرانی می‌رود تا با مصرف کننده ایرانی آشتی کرده و چای بزک کرده خارجی را از سفره بیرون کند، عده ای دل نگران هستند.»

آقای اشکذری در پاسخ مجدد به آقای سازنده نوشت: «موضوع زمانی اهمیت پیدا می‌کند که چای‌های سنواتی مزایده‌ای نه به عنوان چای ایرآنی بلکه با عنوان چای اسانس زده با افزودنی‌های غیر مجاز که قطعا همه همکاران از کم و کیف آن آگاه هستند با قیمت‌های پایین و بسته بندی شیک وتخفیفهای ۴۰ تا ۵۰ درصدی به فروش می‌رسند و مصرف کننده نا آشنا که هیچ اطلاعی از کیفیت واقعی آنها ندارد سراغ چای ایرانی با کیفیت و خالص با قیمت واقعی نمی‌رود‌… هنوز مدت زمان زیادی نگذشته که کشور تاجیکستان یکی از بزرگترین مصرف کنندگان چای ایرانی از حیث سوء استفاده سودجویان دست رد به چای ما زد و آمار صادرات به شدت افت پیدا کرد.»

وطیفه سنگین سازمان چای برای اطلاع رسانی سریع و دقیق

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نوش آنلاین همانطور که در بند ۴ اسناد و مدارک لازم جهت شرکت در مزایده سنواتی آمده است در کنار سازمان چای و استانداری گیلان وسازمان بازرسی کل کشور، سازمان‌هایی استاندارد، گمرک، سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت در ماجرا این مزایده هستند و از ماوقع آن اطلاع دقیق دارند. هر کدام از این سازمان‌ها می‌توانند با اطلاع رسانی دقیق از ماجرای رخ داده روشن کنند که آیا چای سنواتی به بازار داخل کشور وارد شده است یا خیر.

البته سازمان چای در میان سازمان‌های مذکور  بر پایه وظایف و اهداف ذاتی و همچنین به این دلیل که در طرح ریزی چارچوب مزایده چای سنواتی نقش موثری داشته است،  وظیفه به مراتب سنگین‌تری  در اطلاع رسانی هر چه سریع‌تر و دقیق درباره موضوع دارد. به بیان دیگر اکنون سازمان چای و به ویژه معاونت بازاریابی و تنظیم بازار این سازمان می‌تواند با اطلاع رسانی درباره برگزاری این مزایده و سرنوشت سه هزار تن چای سنواتی، از یکسو مانع از خدشه به اعتبار چای ایرانی شود و از سوی دیگر دغدغه برخی فعالان صنعت چای از جهت عدم ورود چای ناسالم و با کیفیت پایین به بازار داخلی را آسوده کند. این امر البته نافی وظیفه سنگین سایر سازمان‌ها در اطلاع رسانی درباره این موضوع به افکار عمومی‌نیست.

کد خبر : 20438 تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۰۴/۲۲ - ۲۰:۴۷

بیشتر بخوانید

نظر شما