احمدرضا بخشی
رییس کمیسیون تخصصی چای در گفتگو با نوش آنلاین مطرح کرد:

تغییر ریل صنعت چای از خرید تضمینی به برندسازی و حضور در بازار جهانی

احمدرضا بخشی رییس کمیسیون تخصصی چای کشور می‌گوید مجموع سیاست های صنعت چای باید به گونه طراحی اجرا شود که این صنعت از خرید تضمینی به سمت کیفیت برتر، برندسازی و حضور در بازارهای جهانی حرکت کند.

احمدرضا بخشی رییس کمیسیون تخصصی چای در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نوش آنلاین با اشاره به سابقه و نحوه شکل‌گیری این کمیسیون گفت:اتحادیه بنکداران مواد غذایی زیر نظر اتاق اصناف و زیر مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت است و با توجه به فعالیتی که در زمینه صنایع غذایی و نوشیدنی دارد، با وزارت جهاد کشاورزی نیز سطح تعامل بالایی دارد.

وی افزود: در سال ۱۳۸۴ اتحادیه چای کشور در ادغام‌های سراسری، در اتحادیه بنکداران مواد غذایی ادغام شد. حوزه اختیارات و ساختمان اتحادیه نیز به اتحادیه بنکداران مواد غذایی تحویل شد اما فعال ماندن آن تا اول بهار سال ۹۶ مسکوت ماند تا اینکه انتخابات جدید هیات مدیره اتحادیه بنکداران برگزار شد و اعضای آن انتخاب شدند. بند ۹ آیین نامه صنفی دستور العمل اتاق اصناف درباره تشکیل کمیسیون‌های تخصصی است و برپایه آن هر اتحادیه می‌تواند با توجه به رسته‌هایی که دارد، کمیسیون تخصصی خود را جهت بهبود وضعیت اتحادیه فعال کند. از آن زمان ما تصمیم به فعال‌سازی رسته‌های اتحادیه‌ها گرفتیم و با هماهنگی‌هایی که صورت گرفت دو کمیسیون با نام کمیسیوت تخصصی چای و کمیسیون تخصصی خرما شروع به کار کردند. ما از همین تریبون از تمامی‌برندهای چای دعوت می‌کنیم که در این کمیسیون حضور یابند تا ما بتوانیم به این فعالان خدمات ارائه داده و به تولیدکنندگان چای کشور کمک کنیم.

 تعامل با بهداشت، استاندارد و دادگستری

بخشی در ادامه این گفتگو با اشاره به اینکه یکی از اولویت‌ها و برنامه‌های کمیسیون چای، تعامل با مراکزی  مانند وزارت بهداشت، اداره استاندارد و وزارت دادگستری گفت: در  کمیسیون چای یک کارگروه از طرف کمیسیون با وزارت بهداشت درباره پرونده‌های چای تعامل خواهد داشت و  کارگروهی مشابه‌ای همین نقش را درباره استاندارد ایفا خواهد کرد.در اداره دادگستری هم کارهای پیش زمینه‌ای به منظور ایجاد تعامل و ارتباط برقرار شده است.

او یکی از فعالیت‌هایی کمیسیون چای در راستای تسهیل شرایط برای فعالان صنعت چای  را پیگیری حذف مالیات بر ارزش افزوده این محصول دانست و گفت: کمیسیون از طریق پیگیری و همکاری نمایندگان مجلس، اتاق اصناف ایران و وزارت جهاد کشاورزی موفق شدند که مالیات بر ارزش افزوده از روی این محصول بردارند و به تولیدکنندگان کشور کمک کنند.

 کیفیت برتر به جای خرید تضمینی

رییس کمیسیون تخصصی چای در ادامه این گفتگو  درباره مسیر تعامل کمیسیون با چایکاران و سازمان چای گفت: ما در وهله اول ایرانی هستیم و وقتی کشاورز ما در شمال کشور تامین باشد این به شکوفایی اقتصاد کشور کمک خواهد کرد. ما قائل هستیم به اینکه شرایط چایکاران شمالی ما باید مانند برنجکاران باشد. بار برنج ما یک بار کیفی است که به هیچ عنوان خرید تضمینی هم ندارد  و کشاورز در زمین خودش برنج با کیفیت بسیار مناسبی را می‌کارد و به فروش می‌رساند. ما می‌خواهیم صنعت چای هم به سمتی حرکت کند که رغبتی برای فروش تضمینی در آن وجود نداشته باشد و بار باکیفیت و برندسازی شده خودش را در بازارهای جهانی به فروش برساند.

تجربه صنعت گوشت برای چای راهگشاست

بخشی در ادامه گفت: کشور ما تجربه‌ای در حوزه صنعت گوشت دارد که می‌توانیم آن را در زمینه چای به کار ببریم. چای ایرانی از جمله چای‌های سالم دنیاست و در تمامی‌مجامع بین‌المللی به این موضوع اذعان می‌شود. ما می‌توانیم چای ایرانی خود را چای باکیفیت کنیم و این چای باکیفیت را صادر کنیم و ارز آوری داشته باشیم. ما زمین زیادی برای کشت چای نداریم  و از زمین‌های موجود تنها می‌توانیم ۱۰ تا ۱۵  استحصال داشته باشیم. الباقی چای مورد نیاز کشور هم وارداتی است. بنابراین برای اینکه سرانه نقطه سر به سر تجاری مان را به سمت صفر یا مثبت پیش بریم باید ارزش صادرات چای ایرانی‌ را افزایش دهیم تا بتوانیم در برابر ارزش وارداتمان به نقطه بالاتری برویم .

 

اختتامیه نمایشگاه نوشیدنی گرم4

این کارشناس صنعت چای ادامه داد: همانطور که می‌دانید گوشت ما تقریبا همان گوشت ارمنستان یا آذربایجان است اما اعراب حوزه خلیج فارس گوشت ایرانی را کیلویی یک تا یک دلار ۲۰ سنت گرانتر از همه جای دنیا خریداری می‌کنند زیرا علاقه زیادی به برند گوسفند ایرانی دارند. در حال حاضر ما در حال واردات گوشت هستیم و گوشت ایرانی را هم صادر می‌کنیم که از نظر کیفیت یک شکل هستند اما چون گوشت ایرانی برند است آن را با قیمت بالاتری می‌فروشیم و این برای کشور ما سود ایجاد می‌کند. پس چرا نباید این کار را در زمینه چای انجام دهیم؟ امیدواریم دوستان ما در سازمان چای از جمله آقای روزبهان با علم و دانشی که دارند بتوانند تغییری در این جهت در صنعت چای ایجاد کنند.

رییس کمیسیون تخصصی چای در ادامه برنامه‌های سال ۹۷ کمیسیون چای را براساس سازماندهی صنعت چای کشور را تعامل با سازمان چای و تولیدکنندگان کشور ذکر کرد و گفت: ما در هر استانی از کشور یک نماینده خواهیم داشت و کارشناسان مجرب در صنعت چای که عضو کمیسیون نیز  به ما در این زمینه کمک خواهند کرد.

نمایشگاه بین المللی لازمه ورود به بازار بین‌المللی است

بخشی در ادامه این گفتگو که در حاشیه نمایشگاه‌های نوشیدنی گرم(HOBEX)انجام می‌شد به کم و کیف، ماموریت و چشم اندازهای این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: خرسند هستیم که در اولین نمایشگاه تخصصی چای و دمنوش‌های گرم ایران با نام تجاری HOBEX  حضور داریم و امیدواریم مسئولان با یک نگاه یکپارچه و با هدف اثرگذاری بیشتر از برگزاری نمایشگاه‌های دیگر تحت عنوان چای، قهوه که به صورت خرد در شهرسنان‌های کشور و اقصی نقاط تهران برگزار می‌شود جلوگیری کنند.

او افزود: مانند همه جای دنیا اگر بخواهیم ما هم وارد بازار بین‌المللی شویم  باید بین‌المللی عمل کنیم. نمایشگاه‌ها از اولین جاهایی هستند که ما می‌توانیم در آن بین‌المللی عمل کنیم. ما باید نمایشگاه HOBEX را به بقیه نمایشگا‌ه‌های بین‌المللی پیوند دهیم.  از طرف دیگر با توجه به سرمایه‌گذاری شهرداری در ایجاد شهر آفتاب، که به نوعی می‌تواند جایگاه مناسبی از کشور را در دنیا نشان دهد، برگزاری نمایشگاه در سایر مراکز رسمیتی ندارد و باید HOBIX  به رسمیت شناخته شود. امیدواریم این نمایشگاه در سال‌های آتی بسیار باشکوهتر و با حضور شرکت‌های خارجی برگزار شود.

HOBEX دید ملی دارد

رییس کمیسیون تخصصی چای در ادامه گفت: در کشور ما هزینه‌های شرکت‌های تولیدی بسیار بالاست و حضور در نمایشگاه‌ هم هزینه‌بر است. HOBIX نشان داد که دید ملی دارد و  به دنبال منفعت نیست و افق‌های گسترده‌ای را دنبال می‌کند. حمایت کمیسیون چای هم به از این نمایشگاه به همین دلیل است. بر همین اساس که می‌گویم همه نمایشگاه‌های مربوط به نوشیدنی گرم  باید زیر یک چتر بروند. همانطور که در همه جای دنیا به همین‌گونه است.

بخشی  در پایان گفت: اگر نمایشگاه‌هایی نوشیدنی زیر یک چتر و با برند تجاری مشخص بروند و به تمام دنیا معرفی شوند هم شان کشور حفظ می‌شود و هم تجار و بازرگانان و شرکت‌های تولیدی سردرگم نخواهند شد و می‌دانند در چه زمان و تاریخی زیر این چتر بزرگ ارتباطات اقتصادی قرار بگیرند.

 

 

 

کد خبر : 13283 تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۱۲/۱۶ - ۱۸:۴۳

بیشتر بخوانید

نظر شما