نوشیدنی‌های مفید برای کاهش تهوع در سفر نوروزی

آیا نوشیدنی‌ها می‌توانند جایگزین آب شوند؟

از آنجا كه۶۰ درصد وزن بدن را آب تشكيل مي‌دهد، كاهش آب موجب ايجاد اختلالاتي در بدن مي‌شود. براين اساس نوشيدني‌ها مي‌توانند بخشي از نياز روزانه بدن به آب را تامين كنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نوش آنلاین، آب سالم بهترين نوشيدني است كه پايه تمام نوشيدني‌ها از جمله آب لوله كشي تصفيه شده و آب‌ بسته بندی است. مصرف روزانه آب براي انجام عملكرد صحيح بدن از جمله دفع مواد زايد، تنظيم دما و پيشگيري از يبوست لازم است.

همچنين آبميوه‌هاي طبيعي و تازه از جمله نوشيدني‌هاي سالم و مغذي هستند. آبميوه‌ها سرشار از ويتامين‌ها، مواد معدني و رنگدانه‌هاي گياهي هستند كه بخشي از نياز بدن به اين مواد را تامين مي‌كنند. نوشيدن آب ميوه‌هاي غني از ويتامين C مانند آب مركبات همراه با غذا در جذب بيشتر آهن موثر است. رنگدانه‌هاي گياهي آبميوه‌ها نيز خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي – عروقي و سرطان را كاهش مي‌دهند.

دوغ نيز يكي از نوشيدني‌هاي سنتي و رايج در ايران است. مصرف دوغ در سلامت و استحكام استخوان‌ها و دندان‌ها موثر است؛ به طوري كه ارزش غذايي هر دو ليوان دوغ معادل يك ليوان شير است.

چاي هم به عنوان نوشيدني جهاني، انواع مختلفي مانند چاي سبز و سياه را شامل مي‌شود. تحقيقات نشان داده است تركيبات گياهي مفيد چاي سبز خطر ابتلا به سرطان و بيماري‌هاي قلبي – عروقي را كاهش مي‌دهد. فلوئور موجود در چاي نيز پيشگيري از پوسيدگي دندان‌ها را سبب ميی‌شود.

قهوه نيز حاوي كافئين است كه موجب رفع خستگي مي‌شود؛ اما مصرف بيش از حد آن اختلال در جذب بعضي از مواد مغذي مانند آهن و كلسيم را سبب شده و زمينه ساز ابتلا به كم خوني و پوكي استخوان مي‌شود.

بنا بر اعلام انستيتو تحقيقات تغذيه‌اي و صنايع غذايي كشور، از آنجا كه امروزه تمايل به مصرف نوشابه‌هاي شيرين گازدار به ويژه ميان كودكان و نوجوانان گسترش يافته است، بررسي‌ها نشان داده كه اين نوشابه‌ها ارزش تغذيه‌اي چنداني ندارند. نوشيدني‌هاي شيرين گازدار مانند انواع كولاها حاوي مقادير زيادي قند هستند كه موجب افزايش وزن، چاقي و پوسيدگي دندان بويژه در كودكان و نوجوانان مي‌شوند. در تهيه نوشابه‌ها از مواد رنگي و طعم دهنده استفاده مي‌شود كه مصرف مستمر آن موجب بروز اختلالاتي مانند كهير، عوارض تنفسي، گوارشي و رفتاري مي‌شود.

توصيه‌هاي تغذيه‌ای در مورد نوشيدنی‌ها؛

– مصرف روزانه ۶ تا ۸ ليوان آب سالم توصيه مي‌شود.

– شير پاستوريزه به دليل دارا بودن ۸۷ درصد آب يك نوشيدني خوب و سالم است.

– با توجه به مضرات نوشابه‌هاي شيرين گازدار مصرف آب سالم بهداشتي، آبميوه‌هاي طبيعي تازه، دوغ كم نمك و شربت‌هاي خانگي (آب ليمو) و عرقيات گياهي در برنامه غذايي روزانه توصيه مي‌شود.

– تا حد امكان از مصرف نوشابه‌هاي شيرين گازدار مانند انواع كولاها پرهيز شود.

– مصرف روزانه دوغ به دليل داشتن مواد معدني و مغذي نزديك به شير، توصيه مي‌شود.

– نوشيدن چاي يا قهوه همراه يا بلافاصله قبل و بعد از غذا موجب كاهش جذب آهن مواد غذايي مي‌شود.

– آب بهترين نوشيدني همراه با داروها است.

منبع: ایسنا

کد خبر : 12832 تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۱۲/۲۷ - ۰۹:۲۷

بیشتر بخوانید

نظر شما