قیمت گذاری نوشیدنی

استراتژی‌های ۵ گانه برای قیمت‌گذاری روی نوشیدنی‌ها

برای آنکه بتوان روی یک نوشیدنی جدید در بازار قیمت مناسب گذاشت، ابتدا بهتر است جایگاه نوشیدنی در بازار مشخص شود، سپس از راه‌هایی همچون استراتژی نفوذ، قیمت‌گذاری بالا، قیمت‌گذاری تبلیغاتی یا قیمت‌گذاری چندگانه استفاده کرد.

سعیده شیرانی – پایگاه اطلاع رسانی نوش آنلاین: قیمت مهم است. شکی در این موضوع نیست. برای یک برند نوشیدنی در حال ظهور، یک اشتباه در قیمت‌گذاری می‌تواند موجب شکست در فروش شود.

قیمت، یکی از شاخص‌های کلیدی ارزش محصول برای مشتریانی است که اولین بار آن آن را می‌خرند و می‌تواند مشتریان را در صورتی که با انتظارهای آن‌ها هماهنگی نداشته باشد، از خرید منصرف کند.

پیش از طراحی استراتژی اجرای خرده فروشی، باید یک استراتژی قیمت‌گذاری را در نظر بگیرید تا بتوانید نام تجاری خود را به صورت موثری بسازید.

۱. کانال‌های فروش؛

آیا وقتی به کانال‌های مختلفی که از طریق آن‌ها فروشتان را انجام می‌دهید نگاه می‌کنید، تفاوت‌های قابل توجهی بین این مکان‌ها وجود دارد؟

در مکان‌های مختلف اغلب مشتریان کاملا متفاوتی وجود دارند، بنابراین مهم است که داده‌ها را از هر یک از مکان‌ها به دست بیاوریم و بر این اساس آنالیز کنیم. سپس می‌توان قیمت‌ها را بر اساس هر کانال تنظیم کرد.

به طور مثال اگر یکی از کانال‌های فروش باشگاه‌های ورزشی است، می‌توان قیمت نوشیدنی را افزایش داد، زیرا یک ورزش‌دوست تشنه، قیمت یک کالا را به نسبت نیاز خود پرداخت خواهد کرد. اما اگر نوشیدنی شما در فروشگاه‌های مواد غذایی واقع شده باشد ممکن است بخواهید قیمت آن را پایین بیاورید تا امکان رقابت بیشتری با دیگر برندهای موجود داشت.

۲. قیمت‌گذاری بالا (استفاده از استراتژی اسیمینگskimming)؛ خطرناک برای برندهای نوظهور

هدف استفاده از استراتژی قیمت‌گذاری اسکیمینگ یا قیمت‌گذاری بالا، به دست آوردن یک سود بزرگ و سریع است که با تنظیم قیمت بالا، اما مصنوعی انجام می‌شود. این استراتژی می‌تواند برای برندهای نوظهور بسیار خطرناک باشد.

در واقع این استراتژی برای برندهای معتبر، به دلیل اینکه افراد از قبل مشتری آن‌ها بوده‌اند امن‌تر است. با این‌حال اگر نوشیدنی شما یک محصول غذایی سالم باشد، ممکن است قابلیت استفاده از استراتژی قیمت‌گذاری بالا را داشته باشد زیرا تصویر کیفیت را برای مشتریان ایجاد می‌کند.

مشتریانی که محصولات غذایی سالم را خریداری می‌کنند، تمایل دارند که برای کیفیت بهتر هزینه بالاتری را پرداخت کنند. اگر یک نوشیدنی خاص باشد و رقبای کوچک و جایگزین در بازار وجود داشته باشد، ممکن است این استراتژی مفید باشد.

۳. قیمت‌گذاری نفوذ؛ از دست دادن سود بیشتر برای به دست آوردن سهم بیشتر

قیمت‌‎گذاری نفوذ دقیقا مخالف استراتژی قبلی است. هدف این استراتژی به دست آوردن سریع سهم بزرگی از بازار با تنظیم قیمت بسیار پایین برای محصولات است.

در استراتژی نفوذ پس از آن‌که کسب و کار مورد نظر یک پایگاه مشتری ثابت و به اندازه کافی بزرگ ایجاد کرد، قیمت‌ها به تدریج برای به دست آوردن سود کافی افزایش خواهند یافت.

معمولا از این استراتژی برای دفع رقبا استفاده می‌شود و در صورتی خوب است که شما حاضر باشید سود را برای به دست آوردن سهم بیشتری از بازار فدا کنید.

قیمت پایین موجب جذب مشتریان برای خرید نوشیدنی شما به جای رقبا خواهد شد و هنگامی‌که وفاداری مشتریان نسبت به شما تقویت شد می‌توانید قیمت‌ها را افزایش دهید و کسب درآمد کنید.

۴. قیمت‌گذاری تبلیغاتی؛ فروش یک محصول خاص

کوکاکولا‌گاه در مواقع درست از قیمت‌های تبلیغاتی استفاده می‌کند و برای مدت کوتاهی روی محصولات خاصی به مشتریان تخفیف می‌دهد. این کار مفیدی است زیرا به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا بدون درگیری با ریسک مربوط به استراتژی قیمت‌گذاری نفوذ فروش خود برای یک محصول خاص را افزایش دهند.

۵. قیمت‌گذاری چندگانه؛ فروش با جایزه

در قیمت‌گذاری چندگانه، اقلام به گونه‌ای قیمت‌گذاری می‌شوند که افرادی که مقادیر بیشتری خریداری می‌کنند تخفیف‌های اندک دریافت می‌کنند. برای مثال اگر شما به مشتریان پیشنهاد دهید که یک بطری از محصول خود را با قیمت یک دلار، یک بسته شش تایی را به قیمت ۵ دلار و یک بسته ۱۲ تایی را به قیمت ۸.۳۰ دلار خواهید فروخت، آن‌ها خواهند دید که خریدن یک بسته بزرگ‌تر برایشان ارزان‌تر تمام خواهد شد و در نتیجه تشویق می‌شوند تا محصول بیشتری را از شما خریداری کنند. این استراتژی هم فروش و هم درآمد را افزایش خواهد داد.

در ‌‌نهایت قیمت‌گذاری وابسته به تمایل مشتریان برای خرید خواهد بود. اگر آن‌‎‌ها تمایل به پرداخت قیمت نداشته باشند، محصول شما به فروش نخواهد رسید.

قیمت یک عامل کلیدی در مسیر موفقیت یک برند تجاری نوشیدنی است و در نتیجه استراتژی‌های قیمت‌گذاری باید یکی از اولین گام‌هایی باشد که مدیران و صاحبان کسب و کار قبل از اجرای یک استراتژی اجرایی خرده‌فروشی باید انجام دهند.

منبع: repsly. com

کد خبر : 4705 تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۰۳/۲۴ - ۱۳:۳۰

بیشتر بخوانید

نظر شما