قیمت نامتعارف خوراکی و نوشیدنی در یک فروشگاه‌‌ جدید زنجیره‌ای

قیمت نامتعارف خوراکی و نوشیدنی در یک فروشگاه‌‌ جدید زنجیره‌ای

فروشگاه‌های زنجیره‌ای هایپر یکی از شبکه‌های توزیع مهمی هستند که انتقادهای زیادی نیز به نحوه عملکرد آنها از جانب تولیدکنندگان غذا و نوشیدنی شده است. یکی از این فروشگاه‌ها که به تازگی راه اندازی شده هایپر فامیلی است که گویا اقدام به عرضه خوراکی و نوشیدنی با قیمت‌های پایین کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نوش آنلاین، فروشگاه‌های زنجیره‌ای‌هایپر یکی از مهم‌ترین کانال‌های توزیع مواد غذایی و نوشیدنی هستند که البته انتقادهایی هم به عملکرد این فروشگاه‌ها‌ وارد شده است. بسیاری از تولیدکنندگان نوشیدنی به انتقاد از این فروشگا‌ه‌ها مدعی هستند که‌هایپرها در ازای دریافت‌های بسیار بالایی محصولات آنها را در قفسه‌ها قرار می‌دهند. پیش‌تر نیز رئيس کميسيون کشاورزي، آب و صنايع غذايي اتاق بازرگاني تهران به انتقاد از فقدان نظارت کافي بر سود دريافتي شبکه توزيع محصولات صنايع غذايي پرداخت و گفت: اين اتفاق در حالي در کشور روي مي‌دهد که توليدکنندگان عملا سودي بسيار کمتر از ۱۷ درصد تعيين شده سازمان حمايت دريافت مي‌کنند و براي گرفتن سهمي از قفسه خرده‌‌فروشي‌ها و فروشگاه‌هاي بزرگ از قسمتي از سود خود چشم‌پوشي کرده و آن را به توزيع‌‌کنندگان کالا منتقل می‌کنند.

یکی از این فروشگاه‌های زنجیره‌ای «هایپرفامیلی» است و ازجمله فروشگاه‌های زنجیره‌ای با ویژگی‌های فوق است که به‌تازگی در سطح کشور شاهد فعالیت آن هستیم و زیرمجموعه «گروه صنعتی گلرنگ» می‌باشد. این فروشگاه‌ زنجیره‌ای چشم‌انداز بلندمدت این بنگاه اقتصادی را ایجاد یک شبکه فروشگاهی یکپارچه در سراسر کشور اعلام کرده است.
درباره روند شکل‌گیری، جامعه هدف، چشم‌اندازهای آتی، استراتژی‌ها و… فروشگاه‌های زنجیره‌ای «هایپرفامیلی» روزنامه شرق با «محمدحسین اسمایی»، مدیرعامل این مجموعه، گفت‌وگویی انجام داده که در ادامه می‌آید:

«گروه صنعتی گلرنگ» یک برند بسیار قدیمی‌است، به دلیل نقشی که در اقتصاد ایران داشته، می‌توان به گذشته آن پرداخت؛ اجازه دهید با این سؤال شروع کنیم که پیشینه فعالیت شرکت به چه زمانی برمی‌گردد؟
پیشینه گروه صنعتی گلرنگ به دهه ٤٠ شمسی بازمی‌گردد؛ زمانی که استاد «کریم فضلی» با درایت و سختکوشی، تولید مواد شوینده را آغاز کرد. نگرش ایشان از بدو امر مبتنی بر کارآفرینی و اشتغال بود و ثمره این فعالیت که نیم ‌قرن قدمت دارد، اشتغال تعداد بسیار زیادی از هم‌وطنانمان بوده است.
روند شکل‌گیری فروشگاه «هایپرفامیلی» به‌عنوان یکی از فروشگاه‌های زیرمجموعه «گروه صنعتی گلرنگ» چگونه بوده است؟
همان‌طور که می‌دانید، زنجیره تولید و توزیع کالا در کشور در حال گذار از شرایط سنتی به مدرن است و دراین‌میان روزبه‌روز در جهت حذف واسطه‌ها گام برداشته می‌شود. طبیعتا هر سازمانی در این سطح و مقیاس می‌کوشد زنجیره ارزش افزوده خود را کامل کند تا بتواند اشراف بهتری به بخش‌های مختلف تولید و پخش داشته باشد. همچنین نظر به اینکه بخش فروش جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد جهانی دارد و فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز یکی از نهادهای توزیع محسوب می‌شوند، شرکتی در ابعاد و گستره کاری «گلرنگ» نمی‌تواند از آن غافل باشد. در این راستا ابتدا شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای «افق کوروش» بر مدل فروشگاه تخفیف‌محور یا Discount Store افتتاح شد. پس از بازخورد مثبتی که این فروشگاه در بین هم‌وطنان عزیزمان داشت و احساس نیازی که در بازار حس می‌شد، «گروه صنعتی گلرنگ» تصمیم گرفت مدل جدیدی از فروشگاه‌ها را با عنوان «هایپرفامیلی» معرفی کند که در قیاس با «افق کوروش» با متراژ و تنوع بیشتری همراه بوده و دایره وسیع‌تری از نیازهای خانوار را پوشش می‌دهد. فروشگاه «هایپرفامیلی» توانسته در مدت شش ماه دو فروشگاه‌ در استان‌های گلستان و خراسان‌رضوی راه‌اندازی کند، امیدواریم روند گسترش فعالیت به همین منوال ادامه پیدا کند.
چشم‌انداز آتی شما از گسترش فروشگاه‌های «هایپرفامیلی» چیست؟
در ابتدا باید خاطرنشان کنم ما برای بهبود نظام توزیع، چاره‌ای‌ جز ایجاد سامانه‌های مناسب نداریم که فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم یکی از این سامانه‌ها محسوب می‌شوند. یکی از مهم‌ترین مزایای چنین مراکزی، مربوط به تخفیف‌هایی است که در عرضه محصولات لحاظ می‌شود. بازخورد این تخفیف‌ها، تهیه و خرید اقلام مورد نیاز با حداقل سود و حداقل نرخ است، بنابراین مجموع هزینه‌های خانوار در طول ماه با کاهش محسوسی همراه خواهد بود. درواقع با فعالیت چنین فروشگاه‌هایی دست دلالان و واسطه‌ها کوتاه می‌شود که به نفع جامعه مصرف‌کننده است و نیز باعث بهبود نسبی ترافیک شهری با حذف مسافرت‌های درون‌شهری غیرضروری و هدایت، برنامه‌ریزی و نظارت بهتر و سهل‌تر دولت بر توزیع و اقتصاد خواهد بود. با همین هدف، افزایش و توسعه هرچه بیشتر فروشگاه‌ها جزء اهداف این مجموعه قرار گرفته است. در چشم‌انداز کلان، گروه صنعتی گلرنگ باید در کمتر از ١٠ سال آینده به لحاظ گردش مالی در میان ٥٠٠ شرکت برتر جهانی قرار داشته باشد. از آنجا که شرکت‌های خرده‌فروشی نوعا گردش مالی بالایی دارند، شرکت‌هایپرفامیلی می‌تواند در تحقق اهداف گروه صنعتی نقش بسزایی ایفا کند و در همین راستا قصد داریم در مدت سه سال و در فاز اول ٤٠ فروشگاه بزرگ افتتاح کنیم. در همین راستا تمام همکاران ما در این فروشگاه‌ها کوشش خواهند کرد با گسترش شعب خود این صنعت را متحول کنند.
استراتژی شما از تبلیغات در زمینه فروشگاه‌ها و محصولات‌هایپرفامیلی چیست؟ آیا تبلیغات در فضای مجازی را هم در دستور کار دارید؟
فروشگاه‌های زنجیره‌ای به‌طور طبیعی تبلیغات اندکی دارند و بیشتر بر تبلیغات «دهان‌به‌دهان» استوارند؛ به‌عبارت‌دیگر زمانی که شما اجناسی با کیفیت مطلوب و قیمتی رقابتی ارائه می‌کنید، مشتریان بهترین ابزار تبلیغاتی شما خواهند بود. در کنار این اصل مهم، ابتدای کار بهره‌گیری از سایر روش‌های تبلیغاتی نیز ضروری‌ است و در‌این‌میان، فضای مجازی،، جایگاه ویژه‌ای دارد، زیرا شرایط جامعه به‌گونه‌ای رقم خورده است که نقش فضای مجازی روزبه‌روز در زندگی مردم پررنگ‌تر می‌شود.
نیازسنجی شهرها و نقاط مختلف تهران برای تأسیس شعب جدید فروشگاه‌هایپرفامیلی با چه سازوکاری صورت می‌گیرد و قیمت‌گذاری محصولات‌تان بر چه اساسی است؟
تأسیس فروشگاه‌های‌هایپر به‌لحاظ سرمایه‌گذاری کلان اولیه، مطالعات دقیقی را طلب می‌کند و ازاین‌رو قبل از تصمیم‌گیری نهایی درباره تأسیس فروشگاه در یک منطقه، حتما شرایط دموگرافیک آن منطقه اعم از تعداد خانوار و سبک زندگی آنها مورد بررسی و مطالعه قرار می‌گیرد.
نظام قیمت‌گذاری نیز به چند فاکتور عمده وابسته است. در راهبرد قیمت‌گذاری شرکت‌هایپرفامیلی میزان تقاضای بازار هدف، پارامترهای اقتصادی بازار هدف و نیز استراتژی رقبا تأثیر دارد و درنهایت الگوی قیمت‌گذاری محصولات عرضه‌شده در این فروشگاه‌ها به‌نفع مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان خواهد بود.
جامعه هدف شما را چه اقشاری تشکیل می‌دهند؟ به عبارت دیگر، قیمت کالاها متناسب با توان خرید کدامیک از اقشار جامعه است؟
بزرگ‌ترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای دنیا معمولا عمده مخاطبان خود را در میان گروه‌های متوسط اقتصادی جست‌وجو می‌کنند و ما نیز همین رویه را در پیش گرفته‌ایم. البته این به آن معنا نیست که سایر اقشار در محاسبات ما جایی ندارند. ٨٠‌ میلیون مصرف‌کننده در کشور وجود دارد که باید به سلیقه مصرف آنها توجه شود. ما با فراهم‌کردن امکان خرید طیف وسیعی از محصولات غذایی و نوشیدنی و غیرغذایی با عناوین متنوع در یک مجموعه وسیع با کمترین قیمت، به‌ویژه در بخش خوراکی، تجربه خریدی بی‌دغدغه برای مشتریان خود فراهم خواهیم کرد.
یکی‌‌دیگر از ویژگی‌های مجموعه ما عرضه تولیدات رقبا در کنار کالاهایی خواهد بود که گروه صنعتی گلرنگ یکه‌تاز و رهبر بازار است. ما برای سلایق مختلف مشتریانمان ارزش فراوانی قائلیم و اولویت ما پاسخ‌گویی به نیازها و خواسته‌های مشتریان است.
  به نظر شما چند درصد بازار داخل در اختیار شما قرار دارد؟ برنامه‌های آینده شما برای بالابردن این سهم چیست؟
بد نیست بدانید براساس مطالعات انجام‌شده، حجم بازار خرده‌فروشی کشور یک‌میلیون و ٢٠٠ تا یک‌میلیون و ٣٠٠‌هزار‌میلیارد ریال است که سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای از این میزان حدود ١٥ درصد است؛ درحالی‌که این رقم در دنیا به ٥٠ درصد رسیده و در برخی کشورهای پیشرفته تا ٨٠ درصد نیز برآورد می‌شود. بنابراین زمینه گسترش فعالیت و توسعه این‌گونه مراکز فروش در ایران بسیار است، بااین‌حال، به اعتقاد من، مدرن‌سازی بازار خرده‌فروشی از زنجیره تأمین ارزش، چابک‌کردن نظام توزیع کالا و افزایش قدرت خرید اقشار مختلف جامعه به دلیل پایین‌تربودن قیمت فروش، از سهم ما در بازار زنجیره‌ای، مهم‌تر است، زیرا آنچه به‌‌طور ‌جدی با آن مواجهیم، رقابت میان ساختارهای مدرن و کهنه است تا رقابت میان خود فروشگاه‌های زنجیره‌ای. فراموش نکنید که ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای باعث شده تا مفهوم رقابت در فروشگاه‌های خرده‌فروشی نیز جدی‌تر گرفته شود. حالا ممکن است در این میان بعضی از فروشگا‌ه‌های محلی یا فروشگا‌ه‌های زنجیره‌ای ناکارآمد هم مجبور به تعطیلی شوند ولی در نهایت به سود مصرف‌کنندگان تمام خواهد شد.
ما در «مطالعه بازارها و جامعه هدف» فاکتورهایی از قبیل میزان استقبال مردم از کالاها، فعالیت و کیفیت کالاهای رقبا و پارامترهای دموگرافیک ناحیه مانند جمعیت و قدرت خرید خانوارها را مدنظر قرار داده و سپس تصمیم‌گیری می‌کنیم. این نکته نیز باعث مباهات ماست که عمده کارهای مرتبط با بررسی بازار و تحقیقات میدانی از سوی همکارانمان در همین مجموعه انجام می‌شود. برای انجام این مهم نیاز به الگو داشتیم که در ماه‌های ابتدایی تأسیس شرکت به دست همکاران شرکت طراحی شد.
در مورد تعداد و کیفیت نیروی انسانی که در شعب خود به کار گرفته‌اید نیز توضیحاتی بفرمایید. نقش نیروی انسانی را در پیشبرد اهداف مجموعه تا چه حد ارزیابی می‌کنید؟
در نگاه ما نیروی انسانی مهم‌ترین سرمایه سازمان است و تنها کیفیت کار و تلاش نیروی انسانی است که می‌تواند آینده سازمان را تضمین کند. گفته می‌شود درحال‌حاضر به‌ازای هر ٢٠٠ متر فروشگاه هشت تا ١٠ نفر اشتغال مستقیم وجود دارد و در کل کشور ٢٥‌ هزار نفر به‌طور مستقیم در فروشگاه‌های زنجیره‌ای مشغول به کار هستند. در‌هایپرفامیلی نیز در هر فروشگاه بسته به ابعاد آن بین ٥٠ تا ٣٠٠ نفر به صورت مستقیم مشغول به کار خواهند شد که سهم فوق‌العاده‌ای در اشتغال‌زایی جوانان جامعه دارد. درنهایت پس از سه سال حدود چهار هزار پرسنل در مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای‌هایپر فامیلی اشتغال خواهند داشت.
نحوه فروش آنلاین فروشگاه‌های‌هایپرفامیلی به چه طریقی است؟ آیا مرجوعی هم دارید و به عبارت دیگر کالاهای فروخته‌شده را پس می‌گیرید؟
فروش آنلاین با توجه به تغییرات سبک زندگی مردم ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است، اما در حوزه خواربار که سبد اصلی فروش شرکت را تشکیل می‌دهد، راه‌اندازی سامانه‌های آنلاین نیازمند توجه به ظرایفی است و پرداختن به آن اندکی زمان می‌برد. درخصوص بخش دوم پرسش شما، مرجوعی اگر طبق ضوابط شرکت انجام پذیرد، قابل‌قبول است و ما در جهت رفاه مشتریان عزیزمان این امکان را فراهم کرده‌ایم.
تولیدکنندگان خرد را تا چه حد تحت‌پوشش دارید؟ آیا حمایت از این قشر در برنامه بلندمدت شما جایی دارد؟
حمایت از تولیدکنندگان خرد می‌تواند تأثیر بسیار مطلوبی بر حفظ آسایش اقتصادی نواحی هدف داشته باشد. ازاین‌رو رویکرد ما استفاده حداکثری از استعدادها و تولیدات بومی‌است. در نگاه کلان ما حفظ و حمایت از این تولیدکنندگان می‌تواند راهکاری برد – برد باشد که باعث شکوفایی اقتصادی بازار هدف و درنتیجه بهره‌وری بیشتر فروشگاه‌های ما خواهد بود. یکی از مزایای فروشگاه‌های مدرن، شفاف‌سازی اقتصادی – مالی و جلوگیری از عرضه کالاهای قاچاق است که رشد اقتصاد کشور را در پی خواهد داشت، ازاین‌رو شما به‌هیچ‌وجه اثری از کالاهای قاچاق یا غیراستاندارد در فروشگاه‌های ما نخواهید دید و تمام اقلام از مبادی رسمی‌تأمین خواهد شد.
مشکلاتی که در مسیر فعالیت دارید، شامل چه مواردی است؟
شاید بتوان عوامل اقتصادی را مهم‌ترین عامل تأثیرگذار در رشد و توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای دانست. به‌عبارت بهتر، توفیق فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیازمند اقتصاد آزاد، سالم و مبتنی بر بازار است و تجربه نشان داده که در شرایط عدم ثبات اقتصادی سوءاستفاده‌کنندگان در بنگاه‌های توزیع سنتی بیشترین بهره‌برداری را می‌کنند. در واقع، وجود تورم و تغییرات مداوم در قوانین تجاری – اقتصادی توان برنامه‌ریزی بلندمدت و میان‌مدت را از بنگاه‌های اقتصادی به طور عام و فروشگاه‌های زنجیره‌ای به طور خاص سلب می‌کند. درعین‌حال این‌گونه فعالیت‌های بزرگ اقتصادی، مستلزم سرمایه‌گذاری کلان است، اما ضعف نظام بانکی کشور و بی‌ثباتی اقتصادی راه ورود بخش خصوصی در این حوزه را دشوار می‌کند. بنابراین به اعتقاد من، دولت و سایر نهادهای مرتبط باید به جهت حمایت از اقشار متوسط و پایین جامعه و دسترسی مصرف‌کنندگان به طیف‌های مختلف کالا، از سرمایه‌گذاری در این بخش حمایت کنند.
بااین‌حال گروه صنعتی گلرنگ به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین واحدهای اقتصادی خصوصی کشور، با گذر موفق از سال‌های سخت اقتصادی در عبور از بحران‌ها، کارآزموده شده و توانسته است با کمک مردم، استوار و پویا به فعالیت ادامه دهد. نیروهای مجرب، جوان، پویا و نخبه نیز گروه صنعتی ما را در ادامه این مسیر دشوار همراهی خواهند کرد.

کد خبر : 13393 تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۱۲/۱۶ - ۱۷:۱۳

بیشتر بخوانید

نظر شما