نوشیدنی ترکیبی کارکردی

نوشیدنی‌ فراسودمند چیست؟

محققان درباره فایده‌های یا عوارض مصرف بلندمدت نوشیدنی‌های کارکردی به یقین نرسیده‌اند. آن چه هم اکنون می‌توان گفت این است که:
متعادل بنوشید، حتی اگر میزان گیاهان و سایر افزودنی‌های نوشیدنی‌ها بسیار اندک باشد؛ زیاده‌روی نکنید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نوش آنلاین، این روزها گشتن بین قفسه‌های نوشیدنی سوپرمارکت‌ها حس پا گذاشتن به داروخانه میدهد. شیشه‌ها و قوطی‌هایی که تا دیروز حاوی آب و آب‌میوه و سودا بودند حالا افزودنی‌های عجیب و غریبی را شامل می‌شوند مانند جینسنگ، جینکو، برگاموت و غیره که وعده‌های رنگ به رنگی به مشتری می‌دهند: آرام‌بخش! انرژی‌زا! تقویت کننده‌ حافظه، معجزه‌های جنسی و غیره. حتی عنوان این گروه از نوشیدنی‌ها به «نوشیدنی‌های فراسودمند یا کارکردی» تغییر کرده است؛ یعنی نوشیدنی‌هایی که علاوه بر لذت و رفع تشنگی و دیگر خواص یک نوشیدنی معمولی، یک کار ویژه نیز برای بدن شما انجام می‌دهند. مثلاً لاغرتان می‌کنند، سرحالتان می‌آورند و غیره.
ایا این عناصر جدید واقعاً اثربخش هستند؟ چه چیزهایی به نوشیدنی اضافه می‌کنند؟
برای اجتناب از تعامل با سازمان غذا و دارو (FDA) که چارچوب‌های مشخصی برای ادعاهای سلامتی محصولات مختلف تعریف کرده است، اغلب تولیدکننده‌های نوشیدنی با دقت بالایی تلاش می‌کنند وعده‌های مستقیم و روشنی درباره‌ی فواید نوشیدنی‌ها یا خاصیت درمانی آن‌ها به مخاطبان خود ندهند. یا این حال، مشتری با نگاهی به برچسب روی محصولات، با فهرستی از مواد تشکیل دهنده و فواید کلی آن‌ها برای بدن و سلامتی مواجه خواهد شد که او را تنها می‌گذارند تا در نهایت خودش، از میان گزینه‌های جور واجور، در مورد نوشیدنی‌ای که قرار است بخرید تصمیم بگیرید.
برخی اجزای گیاهی رایج در نوشیدنی‌های کارکردی و فراسودمند و فواید مربوط به آن‌ها که از سوی تولیدکننده‌ها عنوان می‌شود از این قرار است:
–    جینسنگ: ارتقای سطح انرژی
–    جینکو: تقویت حافظه و هشیاری ذهنی
–    گوارانا: ارتقای سطح انرژی
–    اِچیناسی: تقویت سیستم دفاعی بدن
–    فلفل کاوا: آرامبخش

دغدغه‌هایی در خصوص ایمنی
رفته‌رفته پرسش‌های بیشتری در خصوص خطرات احتمالی و فواید افزودن این مواد گیاهی به نوشیدنی‌ها مطرح می‌شود. این افزودنی‌ها از مواد مغذی ضروری بدن به حساب نمی‌آیند. به همین دلیل نمی‌توان مثلاً گفت بدن من کمبود جینسنگ دارد، اما می‌توان گفت بدنم کمبود آهن دارد. بنا بر این غذاهایی که سرشار از آهن باشند می‌توانند برای افرادی که مقدار کافی آهن به بدنشان نمی‌رسد سودمند باشند.
در برخی فرهنگ‌ها، گیاهان را با مقدار مشخص و ترکیب معین برای درمان بیماری‌ها تجویز می‌کردند و هنوز هم می‌کنند. اما، این مقدار اندک جینسنگ که به یک یخ-چایِ رژیمی‌اضافه می‌شود واقعاً چقدر اثربخش است؟ و از طرفی، اثرات بلند مدت مصرف این مواد چیست؟

هنوز هم پرسش‌های بسیاری وجود دارد که باید از طریق پژوهش‌های علمی‌پاسخ داده شود. آن اندازه از مطالعاتی که روی طب سنتی صورت گرفته، هنوز روی درمان‌های گیاهی انجام نشده است. برخی مطالعات توانسته‌اند عوارض جانبی را شناسایی کنند، اما در بسیاری موارد، اثربخشی کلی گیاهان هنوز مبهم مانده است.

آن چه به وقت مصرف نوشیدنی‌های فراسودمند باید مد نظر قرار بدهیم
اصل مطلب این است که محققین در خصوص فواید، خطرات یا عوارض مصرف بلندمدت نوشیدنی‌های کارکردی به یقین نرسیده‌اند. آن چه هم اکنون می‌توان گفت این است که:
متعادل بنوشید، حتی اگر میزان گیاهان و سایر افزودنی‌های نوشیدنی‌ها بسیار اندک باشد؛ زیاده‌روی نکنید.
آلرژی‌های (حساسیت‌های) خود را بشناسید. اگر به گیاهی حساسیت دارید ممکن است بدن شما به مقدار هرچند ناچیزی از آن که در نوشیدنی وجود دارد واکنش منفی نشان بدهد.
حواستان به سطح کالری نوشیدنی‌ها باشد. برخی از این نوشیدنی‌ها، به ویژه آن‌هایی که پایه‌ی سودا و آب‌میوه دارند ممکن است در هر بطری چند صد کالری داشته باشند.
به آن چه می‌خورید دقت کنید، درباره‌ی سلامتش مطالعه کنید. برای نمونه فلفل کاوا در برخی کشورها ممنوع اعلام شده چون در این کشورها گزارش‌هایی از آسیب‌های کبدی حاصل از مصرف این گیاه گزارش شده بود.
در میان نوشیدنی‌های فراسودمند یا کارکردی نیز مواردی وجود دارد که دارای سطح بالایی افزودنی‌های شیمیایی و غیرطبیعی هستند، از مصرف این نوشیدنی‌ها اجتناب کنید.

کد خبر : 616 تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۰۴/۲۲ - ۱۵:۳۳

بیشتر بخوانید

نظر شما