منصور اعظم نیک نظر

توصیه‌های یک کارشناس مدیریت استراتژیک به شرکت‌های فعال در صنعت چای و دمنوش‌ها

منصور اعظم نیک نظر نوشت: خود ارزیابی، حسابی است که به خودمان پس می‌دهیم. پس باید و باید بر مبنای اطلاعات واقعی باشد. این ارزیابی را از گواهینامه‌های ایزو که بر دیوار نصب کرده ایم جداکنیم، با حودمان رو راست باشیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نوش آنلاین منصور اعظم نیک نظر  تحلیل گر فرآیندهای کسب و کار در صنایع FMCG به ویژه حوزه‌های چای دمنوش در یادداشتی با موضوع  ضرورت انطباق شرکت‌های فعال در صنعت نوشیدنی گرم با تغییرات محیط نوشت:

کسب و کارمان در هر ابعادی که باشد نباید به شرایط جاری آن عادت کنیم، تاتحمل تغییر بر اساس ،تغییرات محیطی اثر گذار، را داشته باشیم.چه کنیم که به اسارت عادت نیفتیم؟ همیشه بدنبال یافتن پاسخ چرایی و چگونگی اجرای فرآیند‌هایمان باشیم. خود ارزیابی داخلی شرکت‌ها و سازمان‌ها برای درک درستی روند اجرا در مسیر درست و زمان درست و ارزیابی نتایج بدست آمده و هزینه پرداخت شده می‌تواند گامی‌به سمت بهینه شدن عملکرد باشد. این خود ارزیابی، حسابی است که به خودمان پس می‌دهیم. پس باید و باید بر مبنای اطلاعات واقعی باشد. این ارزیابی را از گواهینامه‌های ایزو که بر دیوار نصب کرده ایم جداکنیم، با حودمان رو راست باشیم تا بموقع بتوانیم اصلاحات لازم را انجام دهیم. یادمان باشد هر گونه دستکاری در صورت مسئله پاسخ را تغییر خواهد داد پس اول درک درستی از طرح سوال‌هایمان باید داشته باشیم.

 رویارویی با مسائل پیچیده در کسب و کار

تحلیل مسایل پيچيده را مي‌توان با خارج سازی از ذهن و تجزیه آن به مسائل یا اجزاء کوچکتر ، بهتر و درست تر انجام داد. اگر مساله را از ذهن خود روی کاغذ بیاوریم به صورت نوشته یا به صورت تصویر، جدول، درخت‌های شاخه ای و یا هر روش دیگری درک درست تری از مسئله و ابعاد آن خواهیم داشت.
وقتی مساله را روی کاغذ می‌آوریم، مساله خود به خود تجزیه می‌شود. تجزيه به معناي شكستن يك مسأله به اجزاء متشكله آن است. هنر تحليل مسایل پیچیده، تقسیم كردن و به هم پيوند دادن است. يك مسأله پيچيده را به مسایل ساده‌تر تجزيه کرده ، مسایل ساده تر را حل/تحلیل می‌کنیم و سر انجام اين تحليل‌ها را با يك چسب منطقي به هم اتصال می‌دهیم.
شرح فوق در گام‌های کاربردی زیر خلاصه می‌شود :

۱- مساله یا موضوع مورد تحلیل را تعیین کنید.
۲- کمی‌در مورد مساله فکر کنید تا حدود و ابعاد آن در ذهن شما شکل بگیرد و پارامترها را شناسایی کنید.
۳- آن‌ها را از ذهن خود خارج کنید و روی کاغذ بیاورید یا از نرم افزارهای کامپیوتری یا موبایلی مانند مایندمپ استفاده کنید. (تنبلی نکنید و به خاطر بیاورید که ما در هر لحظه فقط می‌توانیم به هفت پارامتر فکر کنیم و نه ده‌ها پارامتر و از آن مهم تر روابط بین پارامترها)
۴- سعی کنید مساله را به چند بخش (زیرمساله) تقسیم کنید.
۵- پارامترهای جدید را اضافه کنید.
۶- در مورد زیرمساله‌ها فکر و تحلیل و تصمیم گیری کنید.
۷- با توجه به ارتباط زیرمساله‌ها، در مورد مساله اصلی، تحلیل و تصمیم گیری کنید.

______________________________________________________________________________________________________________________________

* منصوراعظم نیک نظر  تحلیل گر فرآیندهای کسب و کار با ۲۰ سال تجربه در صنایع مختلف در اجرای پروژه‌های متعدد و گسترده ای سهیم بودهاست. وی با مدرک فوق لیسانس MBA چهار سال اخیر را در صنایع fmcg بخصوص صنایع غذایی مانند چای دمنوش و ماکارونی و تولید فروکتوز از ذرت و … بعنوان یک برنامه ریز راهبردی و ارزیاب ریسک‌های سازمانی و ارائه راهکار‌های عملیاتی مشغول به فعالیت بوده است.

کد خبر : 25435 تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۰۷/۱۶ - ۲۰:۲۰

بیشتر بخوانید

نظر شما